A Boeing űrhajója idén sem vihet próbarepülésen űrhajósokat a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). A küldetést legalább jövő márciusig (tovább) halasztják.
A legújabb csúszás fő oka egyrészt az ejtőernyők cseréje, másrészt egy gyúlékonynak bizonyult ragasztóanyag következtében fellépő problémák orvoslása. Az első emberes tesztrepülés (Crew Flight Test, CFT) lehetséges indítási időpontját elsősorban az ejtőernyőrendszerrel kapcsolatos munkák előrehaladása határozza meg, de figyelembe kell majd venni az ISS programját, az érkező és távozó egyéb személyzetes és teherszállító űrhajók menetrendjét. Most úgy tűnik, hogy a Starliner 2024 márciusára lehet repülésre kész.
A Starliner kabin és kiszolgáló modul a Boeing üzemcsarnokában, a NASA floridai Kennedy űrközpontjának területén. (Kép: NASA)
A Boeing Starliner (CST-100) űrhajójának eddigi története egy folytatásos kalandregényhez hasonló, felidézéséhez ajánljuk a lap alján a témában született – fordított időrendben listázott – régebbi cikkeinket is. A NASA kereskedelmi személyszállítási programja (Commercial Crew Program, CCP) keretében kiválasztott egyik űrhajóként a Starliner eddig két, automatikus üzemmódban (emberek nélkül) végrehajtott tesztrepülésen van túl. Az első 2019 decemberében legfeljebb félsikernek volt nevezhető: a kabin visszatért ugyan, de az űrhajó nem tudott eljutni az ISS-re. Ezért szükségesnek bizonyult egy második próbaút (Orbital Flight Test-2, OFT-2) is, amelyre 2022 májusában kerítettek sor. Azóta várat magára a CFT. Annak idején az eredeti cél a Starliner 2017-es bemutatkozása lett volna űrhajósokkal a fedélzetén. Időközben a CCP másik szerződő partnere, a SpaceX immár rutinszerűen szállít amerikai és más űrhajósokat az ISS-re a NASA megbízásából. A Crew Dragon űrhajó első, még tesztcélú emberes repülése (Demo-2) 2020 májusában lezajlott. A szolgálatszerű utak közül a hetedik (Crew-7) startja küszöbön áll, augusztus vége felé várható. (A SpaceX más megrendelőknek további három alkalommal bocsátott rendelkezésére Crew Dragon űrhajót.)
Feltéve, hogy jövő márciusban vagy áprilisban valóban elindul és különösebb gondok nélkül lezajlik az emberes próbarepülés, a Boeing űrhajója 2024 végére megszerezheti a tanúsítást az ISS személyzetcseréinek kiszolgálására. Ha ez az idpő eljön, a NASA évente egy-egy Crew Dragon és Starliner űrhajóval tervezi lebonyolítani az űrhajósai fel- és leszállítását, egészen az ISS üzemidejének 2030-ra tervezett végéig. A Boeing a késések és műszaki problémák miatt masszív veszteséget könyvelhet el a Starliner programja miatt, a hírek szerint ez mostanra már elérte a másfél milliárd dollárt.
A Boeing űrhajófejlesztési munkájának lassúsága különösen meglepő, mivel a cég már az amerikai emberes űrtevékenység hajnalán bekapcsolódott az iparágba, például a legendás Saturn-V óriásrakéta első fokozatát ők építették. A CCP kezdetekor, 2014-ben a NASA a Boeing és a SpaceX számára összesen 6,8 milliárd dollárért adott megbízást az űrhajók fejlesztésére. Ebből a SpaceX 2,6 milliárdos támogatás felhasználásával tervezte és építette meg a Dragon teherűrhajó emberek szállítására alkalmas változatát, amelyet a cég Falcon-9 rakétájával indítanak. A starthoz Atlas-5 rakétát használó Starlinerre a Boeing akkor 4,2 milliárdot kapott. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Landolt a Starliner Új-Mexikóban
A Starliner az ISS-nél
Úton a Starliner
Űrhajósok sorcseréje
Starliner: lépj vissza a start mezőre/mezőről
Hamarosan újra Starliner
Starliner: még több probléma
Bemutatkozik a két új amerikai űrhajó (1. rész)
Bemutatkozik a két új amerikai űrhajó (2. rész)
Bemutatkozik a két új amerikai űrhajó (3. rész)
A két új amerikai űrhajó hajótműrendszerei
GYORSHÍR: Földet ért a Starliner
Starliner: idő előtt vissza
GYORSHÍR: Úton Rosie a Boeing űrhajóján
Starliner: a mentőrendszer próbája
Tovább késnek, de már nem sokat
Késnek az amerikai űrhajók
Itt szállhat le a Starliner
Boeing és SpaceX
Legközelebb már repülni kell!
CST-100
Legalább márciusig csúszik a Starliner első emberes repülése (Spaceflight Now)