Dragon CRS-2

Sikeresen útjára indult a második menetrendszerű Dragon teherűrhajó a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS). A rakétáról való leválás után aztán gond akadt az Dragon hajtóművével.

A startra a mai napon, március 1-jén, magyar idő szerint 16:10-kor került sor. A floridai Cape Canaveral Légibázis 40-es számú indítóállása korábban, a SpaceX általi bérbe vétele előtt a Titan rakétákat szolgálta ki. Maga a start zökkenőmentesre sikerült, a Falcon-9 hordozórakéta rendben tette a dolgát. Ez alkalommal nem került sor olyan apróbb meghibásodásra, mint az egyik első fokozati Merlin 1-C hajómű kiesése a legutóbbi, CRS-1 jelű indításnál.


A Dragon CRS-2 startja. (Kép: NASA TV)

A start után nem sokkal a Dragon manőverező hajtóművei nem az előírásoknak megfelelően működtek. A Draco hajtóműfúvókák négy különálló tokban helyezkednek el. Két ilyen csoportban öt-öt, a másik kettőben négy-négy fúvóka található. Ezekkel tudják az űreszköz mozgását irányítani és térbeli helyzetét szabályozni a Föld körüli pályán. Az űrállomás megközelítéséhez legalább három ilyen hajtóműcsoportnak működnie kellene. Egyelőre csak egy működik. Mindenesetre a napelemtáblákat, ha késve is, de kinyitották. A cikk írásának pillanatában nem világos, hogy meddig tart megoldani a hajtóműproblémát, átprogramozni a pályamódosító manőverek sorozatát, és tartható lesz-e az eredeti menetrend, hogy kb. 20 órával a start után a Dragon csatlakozik az ISS-hez.


(Kép: SpaceX)

A Dragon teherűrhajó, és az indítására hivatott Falcon-9 rakéta az első űrhajó és hordozórakéta, melyek a huszonegyedik században készültek el. Mivel a SpaceX mind a műholdindítások, mind az emberes űrtevékenység (bevett kifejezéssel élve az űrhajózás) területén rendkívül ambiciózus és előremutató elképzelésekkel rendelkezik, az űrhajó és hordozórakétája is jelentős továbbfejlesztés elé néz már a közeljövőben. Ez a start volt az utolsó alkalom, amikor a Falcon-9 v1.0 jelzésű rakéta repült. A következő indítástól áttérnek a v1.1 jelzésű változat használatára, amely nagyobb hosszal, ezáltal nagyobb üzemanyag-befogadó képességgel rendelkezik majd, illetve erősebb Merlin 1-D jelű hajtóművekkel lesz felszerelve. Összességében majdnem 3 tonnával emeli meg a rakéta alacsony Föld körüli pályára érvényes teljesítményét ez a sor újítás. Már fejlesztés alatt áll a DragonRider űrhajó, ami a Dragon személyszállításra továbbfejlesztett változata lesz. A Nemzetközi Űrállomásra irányuló utasforgalom mellett az alacsony Föld körüli pályán túlra is szándékoznak embereket küldeni a DragonRiderrel. (Lásd korábbi cikkünket a SpaceX jövendő Mars-programjáról.)

További futó projekt a SpaceX háza táján a Falcon Heavy, a Falcon-9 v1.1 rakéta „nehézsúlyú” változatának kifejlesztése. A munka rendben halad, egyelőre nem látszik akadály a forradalmi rakéta idei debütálása előtt. Másik lényeges program a Grasshopper technológiai demonstrátor tesztelése, amellyel az első rakétafokozatok teljes újrafelhasználhatóságának mikéntjét szándékoznak kifejleszteni. Ez évben már szuperszonikus „ugrásokat” is szeretnének megejteni a Szöcskével.

A Falcon-9 rakéta startja a NASA TV közvetítésében.

Kapcsolódó cikkek:
Dragon CRS-1
Orbcomm: elrontott start
CRS-2: megérkezett a Sárkány
Pénteken újabb Dragon indulhat
Az első város a Marson
Grasshopper: nincs megállás!

Kapcsolódó linkek:
A Dragon CRS-2 repülésről (Spaceflight Now)

Cikk nyomtatása
A rovat archívuma

Gyorskereső

Rovatok

Támogatóink

játékbolt ahol gyerekjáték a vásárlás

Tetszik / Like

Kiemelt partnerünk

Űrkörkép 2020