Sorozatunkban az ázsiai és csendes-óceáni térség országai űrtevékenységének olyan híreivel jelentkezünk, melyek önálló cikkhez rövidek, ám talán mégsem érdektelenek. A kínai űrrepülés újdonságai.
A Sencsou-15 (Shenzhou-15) személyzete április 15-én kínai elsőséget „söpörhetett be” azzal, hogy ők lettek az első személyzet, amely négy űrsétát hajtott végre. Ezzel a negyedik EVA-vel (extravehicular activity) a kínai űrállomáson végrehajtott külső munkák száma elérte a tizenegyet. Az mindenesetre furcsa, hogy míg a korábban az űrsétákról fotók, videók és viszonylag részletes tájékoztatók jelentek meg, addig a Sencsou-15 személyzetének 3. és 4. űrsétaidőpontját csak több nappal később közölték, az EVA pontos hosszát nem adták meg, és semmiféle fotó vagy videó nem jelent meg. Ebből valószínűsíthetjük, hogy vagy valamilyen komolyabb – de nem ismertetett – műszaki hibát kellett elhárítani, vagy valamilyen katonai (esetleg kettős hasznosítású) berendezést kellet kívül felszerelni. (Emlékeztetőül: a Sencsou-12 és -13 személyzetei két-két, a 14-es űrhajósai pedig három űrsétát hajtottak végre. Ezek között volt két női űrséta is: Vang Japing, Sencsou-13, 2021. november 7., illetve Liu Jang, Sencsou-14, 2022. szeptember 1.)
A Sencsou-15 esetében az űrsétákról nagyjából a következőket tudjuk:
Kissé előre tekintve, jelenleg úgy tűnik, hogy május 10-én indulhat a soron következő kínai nehéz teherűrhajó, a Tiencsou-6 (Tianzhou-6) az ország modul űrállomásához. (A teherűrhajót indító hordozórakéta elemei még április közepén érkeztek meg Vencsangba.) Amennyiben a Tiencsu-6 startjával, repülésével és dokkolásával minden rendben lesz - akkor május végén indulhat a Sencsou-16 személyszállító űrhajó háromfős személyzettel, akiknek a személyazonossága – jó kínai szokás szerint – jelenleg még ismeretlen.
Ide tartozó hír, hogy május 5-én (pénteken), pekingi idő szerint 15:26-kor a kínai űrállomásról leválasztották a Tiencsou-5 teherűrhajót, mely még 2022. november 12-én startolt. Mint emlékezetes, ez utóbbi űreszköz feladata volt a jelenleg is fent dolgozó Sencsou-15 személyzet támogatása üzemanyaggal, gázokkal, vízzel és egyéb ellátmánnyal, illetve „szeméttároló” kapacitással.
A fenti bejelentések kapcsán elhangzott, hogy a kínai szakemberek dolgoznak a teherűrhajó fokozatos továbbfejlesztésén. Arról korábban már mi is többször beszámoltunk, hogy a jövőben a jelenlegi egy helyett három konfigurációval találkozhatunk. A ma használatos viszonylag hosszú túlnyomásos és rövid nem túlnyomásos blokkok mellett megjelenik majd ennek fordítottja, amely több üzemanyagot és gázokat, viszont kevesebb „száraz árut” tud szállítani. Harmadik típusként pedig dolgoznak egy olyan megoldáson, ahol a műszaki egységre egyáltalán nem tesznek hermetikus modult, csak egy rácsos hordozóeszközt, mellyel folyamatosan a világűrrel érintkező berendezéseket lehet majd felszállítani, és a robotkarral lehet majd az űrállomás külső részére szerelni.
Most viszont bejelentették, hogy dolgoznak egy negyedik és ötödik konfiguráción is. Az egyik egy a jelenleginél is nagyobb hermetikus teherkabin, míg az utóbbi visszatérésre alkalmas kabin lenne, kísérleti anyagok visszahozatalára. E sorok szerzője szerint az előbbi típus praktikusan azt jelenti, hogy ezekkel hosszabb-rövidebb ideig ki lehet majd bővíteni a kutatásra rendelkezésre álló légköbmétert, hisz ezek inkább lesznek kutatólaborok, mint sima „szárazáruraktárak”. Ez utóbbi véleményemet erősítheti az is, hogy azt is bejelentették, hogy hosszabb távon meg kívánják növelni az átjáró alagút átmérőjét, és a hermetikus modulokat képessé kívánják tenni a szabványos tudományos „szekrények” (ISPR, International Standard Payload Rack) elhelyezésére.
További fejlesztésként megemlítették, hogy egyszerűbbé, kevesebb alkatrészből állóvá és ezáltal könnyebbé kívánják tenni a megközelítéskor és dokkoláskor használt eszközöket és berendezéseket, valamint újabb (ipari) számítógépek alkalmazásán gondolkodnak.
(Folytatjuk!)
Kapcsolódó cikkek:
Sencsou-15, három férfi utassal
Újabb kínai teherűrhajó indult
Ázsiai mozaik – 2023. április (2. rész)