Évtizedek óta először indult el egy német cég kereskedelmi hordozórakétája – egyelőre szuborbitális tesztrepülésre.
Az SR75 rakéta indítása. (Kép: HyImpulse)
A rakétaindítás megmutatja, milyen messzire jutott Németország a privát űripari fejlesztésekben. Az ipar az állami finanszírozású NASA-val vagy ESA-val szemben „Newspace” szlogennel újrapozicionálja magát. Az elmúlt években több tucat Newspace céget alapítottak. Ilyen például a HyImpulse, amely nemcsak rakétákat, hanem műholdakat és szolgáltatásokat is kínál. „Az űrutazás kereskedelmi hasznosítása kulcsfontosságú a jövő fejlett ipari országainak” – mondja Matthias Wachter, a Német Ipari Szövetség (BDI) űrszakértője. „A sikeres kezdés fontos hozzájárulás ahhoz, hogy a szolgáltatói szegmensben nagyobb rugalmasságot és erős piaci hatást érjünk el.” Különösen érdekes, hogy a HyImpulse milyen innovatív módon és kis erőfeszítéssel vitte 60 km-es magasságba a rakétát. A 60 alkalmazottat foglalkoztató startup valamivel több mint 20 millió eurót költött a rakéta fejlesztésére és megépítésére, ami szinte nevetségesen csekély összeget jelent űrcélra. Ez egy kisebb fajta szenzáció, ahogy a HyImpulse főnöke, Kobald mondja.
A rakéta meghajtására folyékony oxigént és szilárd paraffint használnak, ez utóbbit gyertyaviaszként ismerjük. A közel 30 éve, az amerikai Stanford Egyetemen kidolgozott módszernek több előnye is van: a paraffin olcsó, és bár energiatartalma majdnem megegyezik a kerozinéval, gyakorlatilag nincs robbanásveszély. A HyImpulse szerint a hajtóművek és rakéták is kevésbé bonyolultak, például nem kell drága fémötvözet a tartályhoz. A paraffin kémiailag kevésbé agresszív, mint a hagyományos üzemanyag. Nincs szükség a hajtóművek aktív hűtésére sem. Mindezek csökkentik a költségeket a hagyományos meghajtású űrszállításhoz képest.
A HyImpulse innovatív meghajtású rakétákat épít. (Kép: HyImpulse / dpa)
Az eljárásnak azonban vannak hátrányai is, mint például a viszonylag gyenge égési hatásfok. Ezért a rakétának több üzemanyagra van szüksége, ami viszont nehezebbé teszi. „Egy vállalat know-how-ja abból áll, hogy különféle trükköket alkalmaz e hátrányok csökkentésére” – mondja Ulrich Walter, a Müncheni Műszaki Egyetem egykori professzora. – „De a HyImpulse nem közölt erről semmit, mert ez szigorú üzleti titok.”
Jelenleg három németországi induló vállalkozás között folyik a verseny: ki juttatja el az első rakétát az űrbe? A HyImpulse még nem nyert. Az SR75 csak egy magaslégköri tesztrakéta volt, innen ered a „Sounding Rocket” (SR) elnevezés. 60 kilométeres magasságig képes berepülni a sztratoszférába. A tervek szerint azonban a repülési magasság ennél jóval nagyobb lesz: az SR75 egy technológiai bemutató a közelgő többlépcsős orbitális SL1 rakétához, amelyet a HyImpulse 2025 végén tervez elindítani és amely akár 250 km maggasságú pályát ér el. A müncheni Isar Aerospace és a Rocket Factory Augsburg (RFA) versenytársak már idén nyárra tervezik saját eszközeik felbocsátását. Rakétáik lényegesen nagyobbak, nehezebbek, hagyományos meghajtórendszerekkel repülnek – és a Föld körüli pályára való eljutást célozzák. Folyékony oxigént és szénhidrogéneket, például propánt használnak.
Hogy az SR75 rakéta részletesen mennyire repült sikeresen, az néhány napon belül kiderül.
Az irányítók a repülési adatrögzítő helyreállítását követően értékelik az adatokat. Akkor ismerik meg a repülési magasságot, az égésstabilitást vagy a hajtómű tolóerő-szabályozását. Ezek fontos kulcsadatok az induló vállalkozás számára, hogy meggyőzzék a jövőbeli befektetőket. A HyImpulse eddig kizárólag magántőkéből finanszírozta magát, amely elsősorban a Schwarz Holdingtól, az IABG tesztelési szolgáltató tulajdonosától származott. Most akár 30 millió eurót is össze kell vonni a kockázati befektetőkkel együtt való kezdeti finanszírozásban.
A HyImpulse a technikai sikerek mellett növekvő űrpiaci részesedésre törekszik, amit a jövőben mindhárom német kis hordozórakéta, úgynevezett microlauncher célba vesz. Az Euroconsult piackutató szerint a következő évtizedben várhatóan csaknem 29 ezer műhold kerül pályára. Elon Musk űrvállalata, a SpaceX hatalmas műholdas konstellációt épít, hogy a világon mindenhol internetet kínálhasson. A fellendülés oka az űrtechnológia technikai fejlődése és a meredeken visszaeső költségek. A HyImpulse rakománykilogrammonként 6500 eurót akar felszámolni, ami csaknem a fele annak, amit az Arianespace egykor a kis Vega rakétájával kért. A HyImpulse összesen több mint 100 millió euró értékű rendelésállományról számol be, az éves árbevétel pedig 2032-re várhatóan 700 millió euró lesz.
Barcza Barnabás Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
A 12 m hosszú rakéta május 3-án, közép-európai idő szerint reggel 7 óra 10 perckor szállt fel az ausztráliai Koonibbából – közölte a HyImpulse társaság szóvivője. Mélyen Ausztrália déli részén sikert ünnepelhetett a baden-württembergi HyImpulse vállalat és a kereskedelmi német űripar: a 2,5 tonnás rakéta 250 km-es magasságig képes kis műholdakat pályára állítani. Az első repülésnek nem az volt a célja, hogy elhagyja a Föld légkörét. Mario Kobald, a 2018-ban alapított vállalat főnöke és társalapítója azt mondja: „Fontos jelzést küldünk Németországnak, mint űrnemzetnek, és résnyire nyitottuk Európa kapuját az űrhajózás előtt.” A nagy versenytárs Arianespace évek óta nem tudja repülésre bírni az Ariane-6-ot.
Európai mozaik – 2020. november (1. rész)
Egy német startup cég rakétája (Handelsblatt)
HyImpulse honlap