Elindult a Nemzetközi Űrállomás (ISS) kiszolgálására küldött 76. orosz teherűrhajó. Szokatlan feladata is lesz (talán).
A start a kazahsztáni Bajkonurból történt július 23-án, magyar idő szerint 16:26-kor. A repülési terv szerint mindössze 3 órába kerül, hogy a Progressz MSZ-15 (76P) eljusson az ISS-hez és ott az orosz szegmens Pirsz moduljához csatakozzon, automatikus üzemmódban.
Hétfőn szállították ki a szokásos módon, vasúton a szerelőcsarnokból a bajkonuri 31/6-os indítóálláshoz, majd emelték függőleges helyzetbe a Szojuz-2.1a hordozórakétát és az orrkúpja alá szerelt Progressz MSZ-15 teherűrhajót. (Videó: Roszkoszmosz / CENKI)
A rakományban ezúttal is a megszokott, az űrállomás működtetéséhez és lakóinak ellátásához elengedhetetlenül szükséges dolgok találhatók, összesen mintegy 2,6 tonna tömegben. A Progressz visz magával 600 kg hajtóanyagot, ezt az ISS manőverezéséhez, a folyamatosan csökkenő pályamagasságának időnkénti megemeléséhez használják. A hermetizált raktér tartalma összesen 1521 kg tömegű. Van a fedélzeten, élelmiszer, használati tárgyak, kísérleti minták. A teherűrhajó szállít továbbá ivóvizet (420 kg) és sűrített levegőt (46 kg) az űrállomás lakói által belélegzett levegő utánpótlására. Jelenleg öten – három amerikai és két orosz űrhajós – alkotják a személyzetet.
A Szojuz hordozórakéta a start előkészületei közben, alulnézetből. (Kép: Roszkoszmosz)
A dokkolóhelyet korábban elfoglaló, még tavaly december 9-én érkezett Progressz MSZ-13 július 8-án távozott az ISS-től, hogy a sűrű légkörben megsemmisüljön a belepakolt, már feleslegessé vált dolgokkal, hulladékkal együtt. A most érkező új Progressz a tervek szerint egészen decemberig marad. Utána leválik, és a megszokott eljárással belevezetik a légkörbe.
A menetrend azonban még változhat. A 2019 őszén felvázolt tervekben az szerepelt, hogy a Progressz MSZ-15 visszatérésekor magával viszi az ISS Pirsz modulját is. A dokkolómodul (SO1) 2001 óta része az űrállomás orosz szegmensének. Most viszont küszöbön áll az új orosz Nauka kísérleti modul – sok év óta húzódó – felbocsátása. Annak pedig kell a hely a Zvezda modul alsó (a Föld felé néző) oldalán, ahová most még a Pirsz csatlakozik. 2020 elején aztán kiderült, hogy a Nauka modul mégsem lesz indításra készen decemberig, így a Pirsz még maradhat, s a Progressz MSZ-15 helyett egy későbbi teherűrhajóra hárul az eltávolításának feladata. Újabban viszont azt is lehetett olvasni, hogy a Progressz MSZ-15 küldetését hosszabbítják meg egészen 2021 áprilisáig. Ha így lesz, akkor mégis magával viheti az önmegsemmisítő manőverre a kiszolgált dokkolómodult is.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Mi várható 2020-ban? (1. rész)
Új orosz dokkolómodul az űrállomásra
A Progressz MSZ-14 teherűrhajó startja (Spaceflight Now)
Az orosz űprogram 2020-ra (Russian Space Web)