Az európai és a japán űrügynökségek automata teherűrhajóik továbbfejlesztésén gondolkodnak. Egyelőre a Földre való visszatérés a cél, de a következő logikus lépés az űrhajósok szállítása volna.
Az emberek szállítására is alkalmas űrhajók kifejlesztése legkorábban a 2020-as évekre válhatna valóra.
Jelenleg sem az Európai Űrügynökség (ESA), sem a Japán Űrügynökség (JAXA) nem rendelkezik emberek Föld körüli pályára juttatásához használható űreszközzel. Egyelőre még nem is kezdték el ilyenek kifejlesztését, de a visszatérő teherűrhajók tervezése már folyamatban van. Miután az amerikai űrrepülőgépek 2011-ben már tényleg „nyugdíjba vonulnak”, rövid távon lényegében megszűnik a lehetőség, hogy a Nemzetközi Űrállomásról bármilyen hasznos terhet (pl. tudományos kísérletek eredményeit, növényeket, kísérleti állatokat) visszahozzanak a Földre. A programok a korábban már bemutatkozott európai ATV és a japán HTV teherűrhajók továbbfejlesztését célozzák. Ezek jelenlegi formájukban „egyirányú” teherszállításra alkalmasak: ellátmányt, üzemanyagot, kísérleti eszközöket tudnak felvinni az űrállomásra. Visszaúton feleslegessé vált holmikkal megrakodva elégnek a Föld légkörében. Mindkét fejlesztés alatt levő visszatérő űreszköz az évtized vége felé állhatna munkába.
Az európai terv: Advanced Re-entry Vehicle. (Kép: ESA)
Az ESA tavaly nyáron az EADS Astrium céggel szerződött az Advanced Re-entry Vehicle (ARV) koncepciójának kidolgozására, 21 millió euró értékben. A visszatérő kapszulának olyan hővédő rendszerrel kellene rendelkeznie, amely lehetővé tenné az óceáni leszállást. (Az Astrium a mostani ATV teherűrhajók építője is.) A projekt következő fázisa már egy részletesebb tanulmány volna, a konkrét tervezés 2012-ben indulhatna. Az első startra akár 2017-ben vagy 2018-ban sor kerülhetne.
A japán terv: HTV-R. (Kép: JAXA)
A JAXA visszatérésre alkalmas teherűrhajója (HTV-R) már 2016-ra elkészülhetne. Egyelőre három tervet fontolgatnak, amelyek lényegében abban különböznek, hogy mekkora tömeget tudnának visszajuttatni a Földre. Ha a későbbi továbbfejlesztési lehetőséget, az emberek szállítását is szem előtt tartják, akkor nyilván a nagyobb kapacitású változatot kellene végül előnyben részesíteniük. A tervezett menetrend tartása érdekében a részéletes fejlesztési munkának jövőre meg kell indulnia.
Amerikai részről az első hasonló képességű űreszköz a SpaceX vállalat Dragon teherűrhajója lesz. Ha minden jól megy, a Dragonok akár már 2011-ben megkezdhetik a Nemzetközi Űrállomás kiszolgálását. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Úton az első európai teherűrhajó
Az európai teherűrhajó utolsó útja
Úton a japán teherűrhajó
A japán teherűrhajó elvégezte feladatát
Magán-teherűrhajókkal az űrállomáshoz
Egy megvalósuló nagyszerű lehetőség
Európai és japán tervek a visszatérő teherűrhajókra (Spaceflight Now)