A Műegyetemi Rádió Club közreműködése az űrállomáson tartózkodó Kapu Tiborral való rádiós kapcsolatban.
A Műegyetemi Rádió Club (MRC) a HUNOR program pályázatán nyert lehetőséget, hogy segítsen négy iskolának felvenni a rádiós kapcsolatot Kapu Tiborral. A négy oktatási intézmény (a továbbiakban iskola) megnevezései:
Előzmények
Farkas Bertalan 1980-as űrutazása alkalmával tettük az első kísérletet a rádióamatőr jellegű összeköttetés megvalósítására. Meglepetésünkre kérésünket elutasították. A következő kifogásokat kaptuk: nem tudnak energiát adni az általunk készített, fedélzetre vihető rádiónak. Ugyancsak nem tudtak antennacsatlakozást sem biztosítani. A végső kifogás az volt, amikor már a rádióhoz antennát is szereltünk, hogy az űrhajó ablakai rádiófrekvenciát nem engednek át. Mindezek – mint utólag kiderült – csak álkifogások voltak. Valójában nem lehetett magyar űrhajós az első, aki a Szojuz fedélzetéről rádióamatőrökkel létesít kapcsolatot. Később szovjet űrhajósok gyakran tartottak rádiós rendszeren keresztül kapcsolatot.
Simonyi Károly (Charls Simonyi) orosz szervezéssel megvalósított űrutazásakor – mai szemmel nézve – álomszerűen zajlottak az események. Földi „rádióamatőrré válása”, vagyis a fedélzeti rádió használatának megtanítása zökkenőmentesen sikerült. A vele való összeköttetés mikéntjét, annak idejét e-mailen keresztül egyeztettük Simonyi saját számítógépén keresztül, melyet az űrhajó fedélzetén használt. A repülés időzítése nagyszerű volt. Hazánk felett a Nemzetközi Űrállomás (ISS) nappal vonult át. A felettünk való repülések alatt zavartalan beszélgetések zajlottak. Ezek a kapcsolatok felejthetetlen örömet okoztak iskolásoknak és egyéni rádióamatőröknek is. Fontos megjegyezni, hogy Simonyi Károly mindkét űrbéli útja „turistajellegű” volt. Vagyis saját költségén valósult meg az űrutazás. Az idejével, tevékenységével csak magának kellett elszámolnia.
Az ARISS szervezet
Napjainkban az űrhajós–iskola kapcsolat szervezését a NASA támogatásával működő ARISS (Amateur Radio on Internation Space Station, Amatőr Rádió a Nemzetközi Úrállomáson) szervezet végzi. Segítségükkel évente nemzetközi viszonylatban 30–50 iskola–ISS kapcsolat valósul meg. Az összeköttetések felépítése kérdés-felelet formában zajlik.
Az Axiom-4 küldetés
Az Axiom Space cég – az ARISS háttérre támaszkodva – két, kb. tíz perces időablakot biztosított az ISS–iskola kapcsolatok megvalósítására. Ebből az egyiket a győri MOBILIS Közhasznú Nonprofit Kft., a másikat az MRC nyerte. Feltételezve, hogy az iskolák nem rendelkeznek megfelelő rádióállomással, az MRC feladata lett a tartalékkal ellátott, az ISS és az iskolák közötti rádióamatőr jellegű rádiós kapcsolat biztosításához átjátszó, ún. kapuállomás fejlesztése. További MRC-feladat volt az űrhajósoknak a rádióamatőr-vizsgára való felkészítése, a lebonyolítás segítése. Az iskolák felkészítése is az MRC feladatai közé tartozott.
A tíz perces időkorlát
Emlékezve a Simonyi Károly repülése idején tapasztalt lelkesedésre, célunk volt minél több iskolát bevonni a kapcsolat felvételébe. A kapuállomás-funkció megvalósításával megnyílt a lehetőség a rádióállomással nem rendelkező iskolák számára is. Kisebb nehézséget jelentett, hogy csak később derült ki: az ARISS szervezet csak az általuk már minősített kapuállomáson keresztül engedélyezi az iskoláknak az űrhajóssal való kapcsolatot. Sikerült ezt a feltételt is megoldani. Az MRC számára rendelkezésre álló 10 perces időablakban négy iskola megszólaltatását tartottuk megvalósíthatónak. A kérdések összeállításánál előnyt élvezett a rövid kérdés–rövid válasz összeállítás.
Egyéni rádióamatőrök közül tizenöten jelentkeztek, hogy rendelkeznek megfelelő állomással, és szeretnének a magyar űrhajóssal kapcsolatot teremteni. Ezt az Axiom a program indulásakor támogatta, majd később, az űrhajós zsúfolt programjára hivatkozva, visszavonta.
Az űrhajósjelöltek felkészítése
A négy űrhajósjelölt rádióamatőr-vizsgára való felkészítése az MRC-n belül Dudás Levente vezetésével valósult meg. Az eredményes vizsga után mindegyik jelölt önálló hívójelet kapott. Később lehetőségük volt az összeköttetések gyakorlására is. Ahogy Kapu Tibor az űrből kitűnően bizonyította, az oktatás/gyakorlás rendkívül eredményes volt.
Az iskolák felkészítése
A sikerhez a kulcs a megfelelő személy megtalálása volt, aki kedvet érzett ahhoz, hogy a gyerekeket felkészítse a nem átlagos feladatra. Ez sok türelmet, tanulást, időt igénylő munka volt. Dr. Dudás Levente (a BME adjunktusa) a budapesti tanulókat, Csige Sándor (nyugalmazott villamosmérnök) a debreceni, Kiss József (tanár) a pécsi, Csirmaz Sándor (tanár) pedig a mezőberényi gyerekek oktatását/lelkesítését végezte. A MRC igyekezett a felkészítőknek elméleti és tárgyi feltételekkel folyamatosan segítséget nyújtani. Kis rádiót és antennát kaptak, melyek segítségével az ISS rádióforgalmát hallgathatták olyan pályákon, melyek hazánk felett haladtak át, és az éppen az űrállomáson tartózkodó űrhajós valamelyik környező ország iskolájával volt kapcsolatban. Maradandó élményt jelentett az ISS mozgásának követése olyan pályákon, amikor az szabad szemmel is látható volt. A négy iskola együttes, tíz percbe illesztett felkészítését Dudás Levente végezte.
A valóság
Az MRC kapuállomása az ISS-en lévő átjátszón tesztelve kitűnőre vizsgázott. Használatára végül két ok miatt nem került sor. Az egyik, amely meglepetésként ért, hogy az iskolai kapcsolatokat csak az ARISS által minősített kapuállomásokon keresztül lehet megvalósítani. A minősítést csak több hónapon keresztül tartó tesztelések során lehet megkapni. A másik ok az űrhajósunk pályára állításának időpontjában bekövetkezett csúszás. Ez azt eredményezte, hogy az adott két hétben hazánk felett mindig éjszaka haladt át az ISS. Az űrhajósok aludtak. Maradt a nappali oldalon lévő kapuállomás használata. Az iskolák interneten kapcsolódtak az USA keleti részén lévő kapuhoz, majd rajta keresztül az ISS-en tartózkodó Kapu Tiborhoz. A kapuállomás angolul irányította a forgalmazást. A Dudás Levente vezette felkészülés eredményeként mindegyik iskola öt kérdést tehetett fel. Kitűnően lezajlott a kapcsolat. Kisebb izgalmat okozott, hogy a közben elkezdődött nyári iskolaszünet miatt néhány felkészített tanuló helyettesítésére volt szükség. Kifogástalan volt a „beugrók” szereplése is.
Magyar diákok rádióamatőr kapcsolaton keresztül tehettek fel kérdéseket az ISS fedélzetén tartózkodó Kapu Tibor űrhajósnak. (Forrás: MRC / YouTube)
Hogyan tovább?
Feltehetően a négy iskola ISS-kapcsolatán keresztül több száz tanuló került közelebb az űrtevékenységhez, az ISS-en zajló élethez. Érezhetően nem várt mértékben megnőtt az érdeklődés az űrkutatás, űrrepülés és a hozzá kapcsolódó szakágak iránt. Ezt már tapasztaljuk gyerekek és felnőttek részéról egyaránt.
A mezőberényiek már az ARISS pályázaton újabb lehetőséget nyertek, novemberben tíz percben kérdezhetik az éppen aktuálisan rendelkezésre álló űrhajóst. Bízom benne, hogy több iskola követni fogja őket!
Dr. Gschwindt András Kapcsolódó cikkek:
(az MRC ARISS projekt vezetője)
Sikeres amatőrrádiós rekordkísérlet, élőben
Űrhajós találkozó a Puskásban
Magyar rádiókapcsolatok Charles Simonyival
Magyar szavak a világűrből
Hétvégén élőben a Nemzetközi Űrállomás
Charles Simonyi magyar diákok kérdéseire válaszolt
Charles Simonyi a Puskásban járt
Úton a Biomass

Miközben egy magyar űrhajós épp a Nemzetközi Űrállomáson dolgozik, talán a majdani utódja ismerkedik most az űrkutatással a MANT idei Űrtáborában.


