Juhos Norbert, az AXE versenyének magyarországi győztese a beszélgetés befejező részében elmondja, hogy mindenképpen repülni szeretne. Azt is megtudjuk, mi az a Holló.
Láttam a felvételeken, hogy milyen öröm volt az arcodon, amikor az eredmény kihirdetése után megölelted Farkas Bertalant.
Hajszálon múlott, hogy kiejtsek egy könnycseppet. Előtte 5 perc alatt három hideg zuhany ért, nem is értem, hogy bírta a szívem.
Az öröm pillanata: Farkas Bertalan gratulál az AXE verseny magyar győztesének, Juhos Norbertnek. (Kép: AXE Apollo Space Academy)
Először is az eredményhirdetés: holtversenyben 2 magyar és engem szólítottak egyiknek. Meglepődtem, nem számítottam rá, azt gondoltam, hogy elúszott az esélyem és már felkészültem lelkileg arra, hogy őszintén tudjak gratulálni a győztesnek. Erre szólítják a nevem! Azt sem tudtam, hogy fiú vagyok-e vagy lány, vagy hogy ez most tényleg megtörténik-e? Aztán, hogy katapult dönti el a győztest!
Galántha Csaba és Juhos Norbert a katapultban, a magyar végső győztes személyét eldöntő verseny előtt. (Kép: AXE Apollo Space Academy)
Beültünk és végig az járt a fejemben, hogy célvonal, annyira közel vagyok... És aztán, amikor Bertalan végül kezet fogott velem, hogy sikerült. Sok volt ez így egyszerre, meg kell, hogy mondjam. Ráadásul miután kiderült, hogy én nyertem, hirtelen bennem volt az is, hogy nagyon sajnáltam Csabát, annyira közel volt ő is a győzelemhez, és minden, amit most megélek és át fogok még élni, erről ő lemarad, pedig ugyanúgy ott álltunk egymás mellett.
Ahogyan annak idején Farkas Bertalan és Magyari Béla?
Pontosan. Volt egy olyan érzésem, hogy kicsit most újra játszódik ez a történet. A többi országnál ez nem így volt, nálunk alakult ki csak holtverseny és sokkal jobb pontjaink voltak, mint a többieknek.
A versenyben az országok résztvevőit külön versenyeztették?
Igen, minden ország versenyzői csakis egymással viaskodtak, hogy országonként 1-1 győztes legyen. Orlandóban azonban ismét vetélkedni kell, ott már egymás ellen, de bízom benne, hogy akik itt voltunk győztesként, azok mind fel is jutunk.
Az AXE űrugrás-versenyének eredményhirdetése: a magyar győztes Juhos Norbert, 2013. augusztus 10-én a Szigeten. (Kép: AXE Apollo Space Academy)
Az űrtáborba eljutó 110 emberből végül csak 22 győztesnek lesz lehetősége arra, hogy részt vegyen az SXC végső kiképzésén és valóban kipróbálhassa az XCOR cég most még fejlesztés alatt álló Lynx rakéta-meghajtású repülőgépét.
Úgy tudom, hogy repülőmérnök hallgatóként már te is terveztél olyan repülő eszközt, ami később meg is épült. Mondanál erről valamit?
Igen. Tavaly részt vettem a Red Bull Repülőnapján (Flugtag) megrendezett versenyen, ahol egy saját tervezésű, emberi erővel működő repülőgéppel neveztünk, és ahhoz képest, hogy nem fektettünk be túl nagy összeget, egészen jól sikerült konstrukció lett belőle. Ebben a versenyben csapatoknak kellett tervezniük és megépíteniük egy olyan gépet, aminek lényege, hogy emberi erővel meghajtott legyen (megtolva vagy bármilyen más módon), és egy 6 m magas rámpáról kell indítani: amelyik messzebbre megy, az nyer.
A Holló nevű repülő, és a gépben ülő bátor pilóta, a szerkezet tervezője, Juhos Norbert a Red Bull 2012-es repülőnapján. (Kép: Juhos Norbert)
A történet annyi volt, hogy megláttam a verseny kiírását, amely az előző évekhez képest újabb, komolyabb elvárásokat fogalmazott meg, és szóltam a testvéremnek, aki most már formatervező mérnök (neki jó érzéke van a dizájnhoz), valamint egy jó barátomnak, aki építőmérnök PhD, hogy mit szólnának hozzá. Nagyon tetszett nekik az ötlet, hogy ebben igazán sok kihívás van, és hárman építettük meg. Jómagam az aerodinamikai részét számoltam, az építőmérnökünk (Viktor) a szilárdsági számításokkal foglalkozott, illetve a kivitelezéssel, testvérem (Gábor) pedig a külalakkal. Fontos volt, hogy minimalista konstrukcióban készítsük el a szerkezetet, hogy ne legyen plusz súly rajta. Az egész gép végül 45 kg lett.
Gratulálok, és bízom abban, hogy lesz valamilyen további kifutása is a dolognak, és máshol is szerepelhettek vele.
Sajnos ezzel már nem fogunk, mert ripityára tört a landoláskor. De ha lesz megint valamilyen hasonló lehetőség, akkor mindenképpen újra nekirugaszkodunk egy fejlettebb, még jobb és még modernebb verzióval. Igazából a verseny nem sikerült úgy, ahogy szerettük volna, de nagyon élveztük az egészet. Egy kis csapattal dolgoztunk, akik amolyan lelkes barkácsolók. Mindannyian gimis barátok vagyunk, ezért nagyon jó hangulatban telt az építés, és összességében nagyon jó élmény volt mindannyiunknak.
Az utolsó kérdésem előtt: az építés anyagi részét ki fedezte? Saját magatok?
Igen, összesen 150 ezer forintból hoztuk ki, de így is a legolcsóbb anyagokat használtuk fel, és igazából a szakértelmünkkel sikerült jól összehozni.
Decemberben rendezik az Egyesült Államokban, Floridában a továbbjutott versenyzők közötti újabb megmérettetést. Hogyan fogsz készülni erre az elkövetkező néhány hónapban?
Először is fizikálisan fogok nagyon sokat edzeni, mert nagyon jó kondícióban kell majd lennem. A 4-5 g terhelés nem egyszerű dolog, a rekeszizom, a tüdő erős kell legyen.
Valóban, a földi nehézségi erő többszöröse léphet fel egy ilyen repülés közben, de lehet hiba a géppel is!
Bízom benne, hogy nem lesz semmilyen komplikáció!
Összefoglaló video AXE stílusban a verseny utolsó napjáról, az ügyességi versenyről és az eredményhirdetésről. Elmondja gondolatait Farkas Bertalan is, aki szeretne ott lenni a magyar győztes startjánál, amikor elindul a világűrbe. (Forrás: AXE Apollo Space Academy)
A Lynx még fejlesztés alatt áll, habár mire a mostani versenyt megnyerők sorra kerülnek, már kipróbált hardverre ülhetnek fel. Ha minden igaz, jó pár repülés után kerülhetnek sorra az AXE utasok.
Gondolom igen, habár úgy tudom, mi is az elején leszünk, de jóval a teszteléses szakasz után.
Arról értesültél, hogy ha végül valamilyen ok miatt nem repülhetnek a mostani játék nyertesei 2015-ig, akkor készpénzben megkapják a repülés árát?
Igen, hallottam, de lehet választani, hogy készpénzt kérünk, vagy várunk, míg sorra nem kerülünk, és én inkább akkor várok.
Látom, te mindenáron repülni szeretnél, pedig az összegből akár egy jó lakás ára is kijöhetne.
Tudom, de ez mégis olyan lehetőség, hogy ha jól is fogok élni, nem valószínű, hogy lesz egy ilyen repülésre esélyem. Jelenleg úgy vagyok vele, hogy valahogy csak meg fogom tudni oldani az életemet. Legfeljebb nem leszek dúsgazdag, de amit egy ilyen repülés során remélhetőleg látni és átélni fogok, azt nem sokan fogják egy darabig megtapasztalni.
A karibi térségbe, Curaçao szigetére tervezett űrrepülőtér épületének látványterve. (Kép: SXC)
Ha lenne felesleges 95 ezer dollárod, már most bemehetnél Budapesten egy utazási irodába, hogy megvedd a jegyed!
Az űrutazásra egy dolog a jegy, odajutni az űrrepülőtérre, az sem lesz olcsó, plusz a kiképzést is meg kell csinálni. Éppen ma néztem meg egy riportot egy magyar származású német fogorvossal, aki már megkezdte az SXC kiképzését, szerinte kb. 60 millió forint, amiből ez mind kijön.
Örülök, hogy megnyerted a magyarországi versenyt az űrugrás lehetőségéért, drukkolok a végső továbbjutásodért is!
Köszönöm szépen!
Kapcsolódó cikkek:
Ki lesz a következő magyar a világűrben? (1. rész)
Ki lesz a következő magyar a világűrben? (2. rész)