Az emberi élet védelme Cikkek: 141 - 160

A súlytalanság izomkárosító hatása

A súlytalanság izomkárosító hatásaNéhány évtizeddel ezelőtt csak elképzeléseink voltak arról, hogy az ember képes-e a súlytalanság állapotában élni. Kérdéses volt, hogy szervezetünk elviseli-e az űrhajó extrém gyorsulását és alkalmazkodik-e a drasztikusan megváltoztatott külső körülményhez, a gravitáció elvesztéséhez. A téma kutatásában debreceni szakemberek is résztvesznek.

Gyógyító súlytalanság

Gyógyító súlytalanságAz űrélettani kutatásoknak hazánkban is jelentős múltja van, amelynek gyökerei az INTERFERON kísérletre nyúlnak vissza. Ezt az eszközt Farkas Bertalan vitte magával a Szojuz-6 fedélzetére 1980-ban.

Űridőjárás (3. rész)

Űridőjárás (3. rész)Tavaly ilyenkor megismerkedtünk az űridőjárás fogalmával, az űrszondás megfigyelésekkel. Most folytatjuk a sorozatot.

Rovarvadászat űrfelvételekkel

Rovarvadászat űrfelvételekkelFertőzést terjesztő, vérszívó rovarokra is lehet „vadászni” nagy felbontású űrfelvételek segítségével.

Paralimpiai világcsúcsok...

Paralimpiai világcsúcsok...... az űrtechnológia segítségével. Wojtek Czyz a 100 méteres síkfutás aranyérme után 200 m-en világcsúccsal nyert Athénban, majd megjavította a távolugrás rekordját is.

Harcban a káros mikroorganizmusok ellen

Harcban a káros mikroorganizmusok ellenAz eredetileg a Mir űrállomáson használt, orosz tudósok által feltalált eljárás a levegőben levő vírusok, baktériumok, gombák 99,9%-át képes elpusztítani.

Űrkutatás és egészségmegőrzés

Űrkutatás és egészségmegőrzésAz ESA nemrég elhatározta, hogy összefog az egészségmegőrzésben és testedzésben érdekelt cégekkel: segíti az űrkutatási tevékenység során kifejlesztett új technológiák alkalmazását ezen a területen is.

A levegőminőség értékelése űrfelvételek alapján - 1. rész

Az iparilag fejlett területek és nagyvárosok körzetében a légszennyezettség már olyan méreteket öltött, hogy az űrfelvételeken is megfigyelhető. Ez adta az ötletet a kutatóknak, hogy műholdfelvételek alapján határozzák meg a szennyezettség mértékét, kiterjedését és légköri transzportját. Kétrészes cikksorozatunkban bemutatjuk az ICAROS NET nemzetközi kutatási projektet és néhány részeredményét.

Űrhajós-ultrahang

Űrhajós-ultrahangAz űrhajósok orvosi vizsgálatát segíti az a NASA-fejlesztésű ultrahangkészülék, amelynek természetesen a földön is hasznát vehetjük.

Űrtechnológiák a Földön

Űrtechnológiák a FöldönEgy, az űrkutatás eredményeinek elterjesztésével foglalkozó amerikai alapítvány idén újabb négy űrtechnológiai alkalmazást választott be a legjobbak közé.

Az otoneurológiai panaszokkal (szédülés, halláscsökkenés, fülzúgás) társuló depressziós állapotok

Kutatócsoportunk – a német partnerrel karöltve – a Bad Kissingenben végzett közös munka során 134 depressziós, otoneurológiai panaszokat és tüneteket produkáló beteg adatait dolgozta fel, és értékelte. Tekintettel arra, hogy a depresszió az átlagos lakosság 10-25 %-át érinti, különös helyet foglal ez a betegség, illetve magatartás típus a hosszú távú űrutazás ember-gép egységében, így szerepet játszhat az operátori tevékenység biztonságában is.

Újra a BRADOS programokról

Újra a BRADOS programokrólA KFKI Atomenergia Kutatóintézet Sugárvédelmi Kutatócsoportja részt vett a Nemzetközi Űrállomáson folyó sugárdózis vizsgálatokban, a BRADOS programban 2001 és 2003 között, és további meghívást kapott a program folytatásában való közreműködésre is 2004-2005-ben.

A BIOPAN-5 program

A BIOPAN-5 programA KFKI Atomenergia Kutatóintézet Sugárvédelmi Kutatócsoportjának közreműködése a kozmikus sugárzás biológiai hatásainak vizsgálatában.

Űrélettani kísérletekhez hölgyek jelentkezését várja az ESA

Űrélettani kísérletekhez hölgyek jelentkezését várja az ESAVállalkozó szellemű hölgyeket keres az Európai Űrügynökség (ESA)! Űrélettani földi kísérletekhez önkéntes hölgyek jelentkezését várják a franciaországi Űrklinikán (MEDES), Toulouse-ban.

Űrtechnológia az agysebészetben

Űrtechnológia az agysebészetbenMi közös van a marsi kőzetekben és az agydaganatokban?

Hatvan napos ágynyugalom hölgyeknek...

Hatvan napos ágynyugalom hölgyeknek......az űrkutatás szolgálatában!

A levegőminőség értékelése űrfelvételek alapján - 2. rész

A levegőminőség értékelése űrfelvételek alapján - 2. részCikksorozatunk második - befejező - részében, bemutatjuk a magyar részvétellel folyó ICAROS NET nemzetközi kutatási projekt néhány részeredményét.

Űrtechnológiával a Mount Everestre

Űrtechnológiával a Mount EverestreAz ESA támogatásával készült műszerrel figyelik a hegymászók egészségi állapotát egy most folyó expedíció során.

SAFER = Biztonságosabban

SAFER = BiztonságosabbanA magasban dolgozó építőmunkásokat a munkáltatónak kötelessége megfelelő védőfelszereléssel ellátni. Nem lesz ez másként a NASA-nál sem: az ISS-t építő űrhajósok új eszközt kapnak arra az esetre, ha valami baj történne.

Egy különös űrséta - némi magyar vonatkozással

Egy különös űrséta - némi magyar vonatkozássalAz ISS legénysége ma űrsétára készül. Ez önmagában manapság már nem számít szenzációs hírnek, de az mégis különlegessé teszi a műveletet, hogy mindkét űrhajós elhagyja az űrállomást, amely így üresen marad, míg utasai odakinn dolgoznak. A munkának ráadásul némi hazai vonatkozása is lesz.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9