Amerika és az űrcsillagászat

Mintavétel a Bennuból

Mintavétel a BennubólCsúcspontjához ért a NASA OSIRIS-REx űrszondájának programja, amikor rödid ideig érintette a kisbolygó felszínét és abból mintát vett.

A Juno jövője

A Juno jövőjeKeresik a NASA Juno küldetése jelentős meghosszabbításának lehetőségét. Ha sikerül, a szonda a Jupiter egyes holdjait is alaposabban megvizsgálhatná.

Navigáció pulzárokkal

Navigáció pulzárokkalA távoli világűrben a navigációs műholdak jelei nem használhatók, ezért a helymeghatározást segítő új módszert kellett keresni.

A Hubble hívei

A Hubble híveiEgy fantasztikusnak tűnő ötlet értelmében még egyszer szervizelni lehetne a Hubble-űrtávcsövet. Az érdekes terv technikailag életképesebb, mint anyagilag.

Most a koronavírus miatt...

Most a koronavírus miatt......késik tovább a James Webb-űrtávcső felbocsátása. Nem tudják tartani a 2021 márciusára tervezett startot.

Bolygókutatási trendek

Bolygókutatási trendekA hőskorban a Hold és a Mars évtizede jellemezte a NASA bolygókutatási programját, a Mars még egyszer visszatért, összességében viszont kiegyenlítettebbé és sokoldalúbbá vált a kutatás.

Háborítatlan múlt

Háborítatlan múltKözzétették az Arrokoth vizsgálatának első eredményeit. Az égitest a Naprendszer keletkezése óta érintetlen maradt.

JWST: további késés veszélye

JWST: további késés veszélyeEzúttal az USA Számvevőszéke látja bizonytalannak az új űrtávcső helyzetét és ítéli kétségesnek a jövő tavaszi startot.

Űrcsillagászat és költségvetés

Űrcsillagászat és költségvetésAz utolsó simítások vannak hátra a JWST-n, a szakemberek bizakodók. Ugyancsak optimistán várják a WFIRST terveinek végleges jóváhagyását.

A Bennu kitörései

A Bennu kitöréseiA meglepő jelenségnek többféle magyarázata lehet. Talán a kisbolygóról gyűjtendő anyag földi vizsgálata segít eldönteni, helyes-e valamelyik.

Különös felhőalakzat

Különös felhőalakzatSzokatlan, gyorsan mozgó képződményt örökített meg a Hubble-űrtávcső augusztus végén a Jupiter légkörében.

Jól teljesít a TESS

Jól teljesít a TESSA NASA exobolygó-vadász küldetése befejezte elsődleges küldetését, az égbot 75%-áról képet alkotott.

A NEOWISE-üstökös

A NEOWISE-üstökösA NASA Parker Solar Probe űrszondája éppen a megfelelő helyen járt ahhoz, hogy július 5-én látványos felvételt készíthessen az üstökösről.

Újra a Phobos eredetéről

Újra a Phobos eredetérőlAmerikai planetológusok a Phobos hőmérsékletének változásaiból próbáltak a hold összetételére és eredetére következtetni. A vita továbbra sem dőlt el.

NGRST

NGRSTNevet kapott a NASA épülő infravörös űrtávcsöve, a Hubble- és a James Webb-obszervatóriumok utódának szánt WFIRST.

Felkészülés a mintavételre

Felkészülés a mintavételreA NASA OSIRIS-REx szondájával sikeresen végrehajtották a két próba közül az elsőt az augusztusra tervezett mintavétel előtt.

A következő lépés a Naprendszerben

A következő lépés a NaprendszerbenNégy tanulmányterv elkészítését finanszírozza a NASA. Jövőre választanak (legfeljebb) kettőt közülük, amelyek a 2020-as évek közepén vagy végén indulhatnának.

Csillagászati CubeSatok

Csillagászati CubeSatokAz ASTERIA bizonyította, hogy a CubeSatoknak a csillagászati megfigyelésekben is van létjogosultságuk. Folytatása következik.

Gigantikus galaxis

Gigantikus galaxisIdén lesz 30 éve, hogy pályára került a NASA és az ESA nevezetes Hubble-űrtávcsöve. A jubileumi évet egy látványos spirálgalaxis-felvétellel kezdik.

A Parker első eredményei

A Parker első eredményeiA NASA napfizikai zászlóshajója, a Parker Solar Probe első adatkibocsátásának anyagában több meglepő tényre bukkantak a kutatók.