Amerika és az űrcsillagászat

Az első eredmények a Bennuról

Az első eredmények a BennurólÚjabb felvételek és elemzések támasztják alá, hogy a NASA OSIRIS-REx szondájának nem lesz egyszerű dolga, amikor mintát kell vennie a Bennu kisbolygóból.

SPHEREx

SPHERExA NASA a korai világegyetemet és az élet eredetét vizsgálja a közeli infravörösben dolgozó új űrszondájával, amelynek indítását 2023-ra tervezik.

M105 – az Oroszlán szívében

M105 – az Oroszlán szívébenA Charles Messier híres katalógusához utólag hozzáadott 105-ös számú objektum nem is olyan unalmas, mint amilyennek elsőre látszik.

Melyik lesz a következő űrobszervatórium?

Melyik lesz a következő űrobszervatórium?Természetesen a James Webb-űrtávcső. Amelyet talán a WFIRST követhet. De mi következik azután?

Infravörös Titán

Infravörös TitánA Titán felszíne ködbe burkolódzik. Radarral azonban letapogatható, legújabban pedig az infravörös tartományban mutatkoztak meg a felszíni részletek.

Segítség amatőrcsillagászoktól

Segítség amatőrcsillagászoktólA NASA amatőrcsillagászok megfigyeléseit felhasználva dönti el, milyen pályán közelítse meg a Jupiter körül keringő Juno szondája a bolygó nagy vörös foltját.

Újra a víz eredetéről

Újra a víz eredetérőlA planetológia egyik fontos kérdése a földi víz eredete, amire vonatkozóan a különböző égitesteken a deutérium/hidrogén arány mérése adhat támpontot.

2018 a csillagászatban

2018 a csillagászatbanA Sky and Telescope elkészítette összeállítását az elmúlt év (szerintük) legfontosabb csillagászati eseményeiről.

A Bennu körüli pályán az OSIRIS-REx

A Bennu körüli pályán az OSIRIS-RExEgy szilveszteri manőverrel az alig 500 m-es kisbolygó körüli pályára állt az amerikai űrszonda.

Megérkezett célpontjához az OSIRIS-REx

Megérkezett célpontjához az OSIRIS-RExAz amerikai kisbolygókutató űrszonda megközelítette a Bennu kisbolygót, amelyet közelebbről megvizsgál és végül anyagmintát is hoz róla a Földre.

Elmaradó csillagkeletkezés

Elmaradó csillagkeletkezésA galaxisok folyamatosan ütköznek egymással, de néha ez a találkozás a kárukra válik. Most a csillagászok alaposan a dolgok mélyére ástak.

A Bennu felszíne

A Bennu felszíneA NASA OSIRIS-REx szondája csak jövőre vesz mintát a Bennu kisbolygóból. Nem is baj, mert a sziklás felszínen az alkalmas terület kiválasztása nehéznek ígérkezik.

Nem mindig volt gyűrűje a Szaturnusznak

Nem mindig volt gyűrűje a SzaturnusznakA Cassini nagy fináléjának kockázatos manővere közben végzett mérések alapján pontosan meg tudták határozni a gyűrűrendszer tömegét.

Az Io vulkánjai

Az Io vulkánjaiA Juno szonda 17. Jupiter-közelsége idején, december 21-én sikerült az Io egyik vulkánjából kidobott anyagfelhőt megörökíteni.

A Szaturnusz forgása

A Szaturnusz forgásaA Szaturnusz gyűrűjében kialakuló hullámok segítségével az eddiginél pontosabban sikerült megmérni az óriásbolygó tengelyforgási periódusát.

A Ceres jégvulkanizmusa

A Ceres jégvulkanizmusaA Ceres jellegzetes alakzatai a kriovulkanikus eredetű hegyek. A magasba toluló jéghegyek annál laposabbak, minél öregebbek és minél közelebb vannak az egyenlítőhöz.

A Phobos barázdái

A Phobos barázdáiSzámítógépes modellezéssel kapott eredmények szerint a Mars nagyobbik holdjának jellegzetes barázdáit a Stickney-kráterből kidobott sziklák okozhatták.

Az első hírek a New Horizons elrepüléséről

Az első hírek a New Horizons elrepülésérőlA földi irányítók megkapták az első rádiójeleket a távoli Kuiper-öv kisbolygója mellett ma elszáguldó űrszondától.

Bealkonyulhat az Europa kutatásának

Bealkonyulhat az Europa kutatásánakAz Europa Clipper megvalósulhat, de a csökkenő politikai támogatás és a szakmai kételyek egyaránt az Europára leszálló szonda bizonytalan időre történő halasztása mellett szólnak.

A Kepler vége

A Kepler végeA NASA nevezetes űrtávcsövének elfogyott az üzemanyaga, 9 év működés után nem tudnak már több megfigyelést végezni vele.