Az Airbus az űrszektorban elszenvedett veszteségek következtében kénytelen lesz akár 2500 alkalmazottjától is megválni.
Közlésük szerint a védelmi és űripari részlegük (Airbus Defence and Space) pénzügyi stabilitásának helyreállítása érdekében vált szükségessé a létszámleépítés, amelyet 2026 közepéig terveznek végrehajtani. Az átszervezés és az elbocsátások elsősorban az űrszektort érintik, mert az elmúlt két évben itt szenvedte el az Airbus a legnagyobb vesztéségeket, ezért ezen a területen kell leginkább alkalmazkodni a változó piaci viszonyokhoz.
Az Airbus Defence and Space nem panaszkodhat a megrendelések hiányára, egyebek közt számos kormányzati műhold építésére is kaptak megrendelést. Ugyanakkor, októberi közleményük szerint a védelmi és űrszektort súlyosan érintette az ellátási láncok megszakadása, a gyorsan változó háborús helyzetek és a kormányzati költségvetési megszorítások okozta nyomás. Emiatt különösen az űripari szegmens helyzete vált súlyossá. Mint Mike Schoellhorn, az Airbus Defense and Space CEO-ja elmondta, a kihívásokra a vállalatnak azzal kell válaszolnia, hogy gyorsabbak, rugalmasabbak és versenyképesebbek lesznek.
Az Airbus korábbi bejelentése szerint az elmúlt évben az űripari üzletág vesztesége megközelítette az 1 milliárd dollárt, aminek az oka a rossz költséggazdálkodásban és számos műholdas projekt csúszásában keresendő. Az anyagi gondok forrásának jelentős részét a OneSat program okozza, amelynek keretében szoftvervezérelt geostacionárius műholdakat fejlesztenek. Igaz, hogy az Airbus honlapjának tanúsága szerint tavaly szeptemberben Thaiföld már a kilencedik OneSat műholdat rendelte meg, amelynek elkészítését 2027-re ígérték, azóta azonban nem jelent meg újabb megrendelés híre a honlapon (lásd lent). Súlyosbította az Airbus műholdas üzletágának helyzetét, hogy a Vega-C rakéta 2022 decemberi kudarca következtében megsemmisült két nagyfelbontású földmegfigyelő műholdjuk (Pléiades-Neo–5 és –6), jóllehet a földmegfigyelési műholdprogramjaiknál már korábban is túllépték az előirányzott költségeket, amit a tesztelési lehetőségek szűk keresztmetszete és a távközélési és navigációs programokkal való ütközések okoztak.
Az Airbus elismerte, hogy a OneSat geostacionárius távközlési műholdjainak fejlesztése 2023-ben jelentősen, 600 millió euróval terhelte meg az űr üzletág költségvetését. (Kép: Airbus)
Az Airbus illetékesei elismerték, hogy a 2018 és 2021 között megkötött szerződések nem ellensúlyozták kellően az időközben fellépő kockázatokat és veszteségeket. A CEO bejelentése szerint a tervezett strukturális átalakítások fő célja ezeknek az egyensúly-eltolódásoknak a megszüntetése, és ezáltal a Defence and Space részleg pénzügyi stabilitásának a helyreállítása.
A Space News hivatkozott cikke azt is megjegyzi, hogy hasonlóan súlyos helyzetben van az Airbus legfőbb riválisa, a Boeing is. Utóbbi vállalat Defense, Space & Security részlege 2024 harmadik negyedévében 2 milliárd dolláros veszteséget volt kénytelen elkönyvelni, amelyet elsősorban a Starliner űrhajó kudarca és a KC-46 légi utántöltő repülőgép problémái okoznak. A Boeing CEO-ja a közelmúltban jelentette be, hogy kénytelenek lesznek alkalmazottaik 10%-át, azaz mintegy 17 000 embert elküldeni.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Európai mozaik – 2024. június–július (1. rész)
Odaveszett a két utolsó Pléiades-Neo
Létszámleépítésre kényszerül az Airbus (Space News)
Airbus OneSat program