A Blue Origin szuborbitális „űrugrásokra” készülő járműve személyzet nélküli próbarepülést végzett és nagy magasságban tesztelte a mentőrendszert szerdán Texasban.
A cél az emberekkel végzett repülésekhez szükséges kulcsfontosságú biztonsági megoldás kipróbálása volt, nagy magasságban. A New Shepard egyrészt fizetős „turistautak” résztvevői, másrészt rövid ideig tartó súlytalansági kísérleteket végző kutatók számára kínál majd lehetőséget a világűr 100 km-es magasságban húzódó határáig eljutni.
A folyékony hidrogénnel működő BE-3 hajtóművel felszerelt rakéta legutóbb július 18-án, magyar idő szerint 17:11-kor emelkedett a magasba a nyugat-texasi Van Horn mellett található, El Paso városától mintegy 160 km távolságban fekvő kísérleti indítóhelyről. A rakéta lényegében függőlegesen felfelé haladt, maximális sebessége megközelítette az 1 km/s értéket. A hajtómű 2 perc 20 másodpercen át működött, mielőtt leállították volna. Ezután a rakéta és a tetejére szerelt kabin természetesen még folytatta emelkedését, immár tehetetlenségi pályán mozogva.
A felemelkedés. (Kép: Blue Origin)
Röviddel később működésbe lépett a mentőrendszer, amelynek kipróbálására a mostani tesztrepülést tervezték. A majdan az utasokat is szállító kapszula levált a hordozóeszközről, majd 20 másodperc elteltével működésbe léptek a szilárd hajtóanyagú hajtóművei. Ezek szerepe, hogy egy esetleges rendellenesség alkalmával biztonságos távolságba repítse az utasokat a meghibásodó New Shepard hordozórakétától.
A mentőrendszer extra hajtóerejével a kabin ezúttal a felszín felett 119 km magasságba jutott – távolabb, mint a New Shepard ezt megelőző bármelyik tesztrepülése alkalmával. A kísérletet a helyszínen figyelő Blue Origin-tulajdonos, Jeff Bezos is a tanúja lehetett, ahogy épségben földet ért maga a rakéta, illetve a kabin is. A BE-3 hajtómű újbóli beindításával leereszkedő New Shepard a starthelytől mintegy 3 km-re szállt le a kijelölt helyre. A kabin három ejtőernyője segítségével tért vissza a felszínre.
A rakéta (balra) és a kapszula (jobbra) visszatérése. (Kép: Blue Origin)
A New Shepard sorrendben kilencedik kísérleti repülése sikerrel végződött. Az embert helyettesítő próbababa a mentőrendszer beindulásakor akár a földi nehézségi gyorsulás tízszeresének megfelelő terhelést kapott. A Blue Origin áprilisban azt közölte, hogy már idén év vége felé elkezdődhetnek az emberekkel történő repülések. Az első igazi utasok a cég alkalmazottai lehetnek. Ugyanakkor még nem hoztak nyilvánosságra részletes menetrendet a repülések beindításával kapcsolatban. A kereskedelmi repülésekre még a jegyek árusítását sem kezdték meg. Az áruk sem biztos, de a mostani tesztrepülés előtt felröppent hírek szerint 200 ezer és 300 ezer dollár közötti összegért lehet majd részt venni az űrugrásokon. A cég azonban ezeket az értesüléseket nem erősítette meg. Nem is fognak addig helyeket értékesíteni, amíg túl nem lesznek az első emberes próbákon.
A mostani próbarepülés alkalmával is végeztek néhány kísérletet a fedélzeten, például teszteltek a kabinban egy Wi-Fi berendezést és a NASA érzékelői a belső nyomást, hőmérsékletet, széndioxid-szintet, akusztikus paramétereket, gyorsulást mértek. Egy sor egyetemi építésű súlytalansági kísérletet is végrehajtottak. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Még egy lépéssel közelebb az emberes űrugráshoz
„Ugrott” a New Shepard
Fordulat jöhet az űrturizmusban
A New Shepard kilencedik tesztrepülése (Spaceflight Now)