Technikai okokból decemberről a jövő év elejére halasztották a SpaceX következő teherűrhajójának startját.
A Falcon-9 v1.1 rakéta kijelölt indítási dátuma a floridai Cape Canaveral bázisról legkorábban 2015. január 6. Ha ez így történik majd, akkor a Dragon CRS-5 jelzésű példánya január 8-án érhet a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS). A Dragon teherűrhajóval a SpaceX – immár megszokott módon, a NASA-val kötött teherszállítási megállapodás keretében – tudományos eszközökből, kísérleti mintákból, használati tárgyakból, élelmiszerből álló ellátmányt visz az űrállomás hat főből álló nemzetközi legénységének. Ez lesz az űrhajótípus hetedik útja az ISS-hez, közülük az ötödik szolgálatszerű repülés. Feladata végeztével a Dragon visszatérő kapszulája rakományt juttat majd vissza a Földre.
A januári start különlegessége, hogy a SpaceX folytatja a Falcon-9 első rakétafokozatának újrahasznosítását célzó kísérleteit. Most egy lépéssel tovább mennek, eddig még felfedezetlen területre merészkedve. Megkísérlik egy úszó tengeri platformra leszállítani az elhasznált rakétafokozatot. A starthelytől mintegy 400 km-re északkeletre várakozik majd az a 90 m × 50 m-es platform, amelyre a fokozatnak vissza kellene térnie, függőleges irányban, sima leszállással. A Falcon-9 első fokozatának kilenc Merlin-1D hajtóműve közül néhány a megmaradó üzemanyag felhasználásával három alkalommal indulna újra, hogy fékezzék a zuhanás sebességét és megfelelő irányba kormányozzák a 14 emelet magas szerkezetet. A demonstráció célja, hogy a SpaceX rövid időn belül képessé váljon az első fokozat újbóli felhasználására, méghozzá rövid idő alatt. Ettől az indítási költségek további csökkenését remélik.
A landolásra előkészített uszály, még a kikötőben, rajta stílszerűen a célkereszt a SpaceX logója. (Kép: SpaceX)
Az irányított visszatérésre korábban már végeztek kísérletsorozatot, két éles Falcon-9 indítás alkalmával pedig a tengerre is visszahozták már az első rakétafokozatot, de a tervezett teszthez hasonlót eddig még nem hajtottak végre. A siker egyáltalán nem garantált, a követelmények meglehetősen szigorúak. Csak egy adat: az eddigi leszállások esetén a landolási helyet a tengeren 10 km-es hibával határozták meg előre. Most ennél ezerszer pontosabban kell majd célozni... Ha most a tengeri platformra le tudnak szállni, később a szárazföldön is működhet a dolog. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Visszatért az első fokozat
Ezer méter
Tengeri kísérlet a Falcon-9 első fokozatának visszanyerésére (Spaceflight Now)