Valami baj történt az október elején felbocsátott Eutelsat-5 West B távközlési műhold egyik napelemtáblájával.
Az amerikai Northrop Grumman (korábban Orbital ATK) által épített, 15 éves élettartamra tervezett űreszköz elsődleges feladata nyugat- és dél-európai, illetve észak-afrikai megrendelők számára televíziós műsorsugárzás lenne. Kijelölt állomáshelye a geostaconárius pálya mentén 5° nyugati hosszúság fölött van.
(Fantáziakép: Northrop Grumman)
Az Eutelsat legújabb műholdja október 9-én indult Bajkonurból egy Proton-M hordozórakétával. Társa, a MEV-1 (Mission Extension Vehicle) a világon az első olyan műhold, amelyet egy másik, már Föld körüli pályán levő űreszköz üzemidejének meghosszabbítására készítettek. A hírek szerint a MEV-1 rendben működik, pályájának magasságát fokozatosan emelik, és tevek szerint a jövő év elején csatlakozik majd „megmentendő” célpontjához, az Intelsat-901 távközlési holdhoz.
Nincs azonban minden rendben az Eutelsat-5 West B-vel. Az üzemeltető múlt heti bejelentése szerint az egyik napelemtáblával – közelebbről egyelőre nem részletezett – gondok adódtak, az incidens kivizsgálása és a normális működésre való hatásának megállapítása megkezdődött. A műhold felbocsátása mindenesetre sikeres volt, sőt az elnyúlt átmeneti pályáról mostanra elérték vele a 36 ezer km körüli geostacionárius magasságot. A probléma a végleges pálya menti pozíció megközelítésekor lépett fel. Az Eutelsat szerint az űreszköz biztosítva van, nem csak startbaleset, de az első működési évben történő meghibásodás esetére is.
Az Eutelsat-5 West B 35 Ku-sávú transzponderrel rendelkező fedélzeti kommunikációs berendezését az Airbus Defence and Space szállította. A cél a 2002-ben pályára állított, elöregedő Eutelsat-5 West A feladatainak átvétele, a szolgáltatás folytonosságának biztosítása. Emellett az európai EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay System) kiegészítő műholdas navigációs rendszer egyik adója is felkerült a műholdra. Az EGNOS feladata az amerikai GPS és az európai Galileo műholdrendszerek adatainak kiegészítése, pontosítása, a felhasználóknak a rendszerek állapotáról szóló aktuális információval való ellátása. Fő alkalmazási területe a légi közlekedés, azon belül is a repülőterek megközelítése és a leszállás. Az Európai GNSS Ügynökség (European GNSS Agency) 2017-ben kötött egy 15 évre szóló, 102 millió eurós megállapodást az Eutelsat távközlésiműhold-üzemeltetővel, amelynek értelmében az Eutelsat-5 West B-re egy EGNOS jeladó kerül.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Az első üzemidő-hosszabbító műhold
EGNOS-teszt a tengeren
Az EGNOS az európai repülés szolgálatában
Hivatalosan is elérhető az EGNOS
Az Eutelsat-5 West B napelemproblémája (Spaceflight Now)