A Progressz M-15M vasárnap második próbálkozásra sikeresen tesztelte az új automata dokkolórendszert. Azóta már pályán, sőt 6 órán belül célba is ért a Progressz M-16M.
Az előző orosz teherűrhajó, az áprilisban indított Progressz M-15M, miután lényegében bevégezte feladatát a Nemzetközi Űrállomásnál (ISS), még egy fontos kísérletben vett részt. Július 22-én átmenetileg leválasztották az ISS-ről, hogy kipróbálják vele a Kursz nevű automata dokkolórendszer modernizált változatát (Kursz-NA). Az újbóli megközelítés során, 24-én azonban hiba történt, a folyamat automatikusan megszakadt, s az űrhajó az ISS-tól biztonságos távolságba kerülve keringett tovább. A későbbi vizsgálatok szerint a Progresszen belüli hőmérséklettel lehetett probléma. Csak 29-én próbálkoztak újra a csatlakoztatással. (Időközben megérkezett és „kikötött” az ISS-nél a Kounotori-3 japán teherűrhajó.)
(Kép: NASA TV)
A Kursz-NA rendszer végül július 29-én (vasárnap), a megismételt megközelítés és dokkolás során jól vizsgázott. Az ISS Pirsz moduljához magyar idő szerint 3:01-kor, Új-Guinea fölött 400 km-es magasságban csatlakozott. A Kursz-NA feladata a csatlakozáskor az ISS és az űrhajó távolságának mérése, a megközelítés folyamatának vezérlése. Hamarosan a Progressz teherűrhajókon és az embereket szállító Szojuz űrhajókon is használatba vehetik a csak egyetlen antennát használó, kevesebb energiát fogyasztó, modernizált elektronikus rendszerrel felszerelt Kursz-NA-t. A Progressz M-15M ezután már csak rövid ideig, hétfő estig keringett együtt az ISS-sel. Ekkor végleg eltávolították, hogy a benne felhalmozott, az űrállomáson már feleslegessé vált hulladékkal együtt megsemmisüljön a Föld légkörében.
A Pirsz modul dokkolóhelye nem sokáig maradt üresen, hiszen Bajkonurból augusztus 1-jén, magyar idő szerint 21:35-kor pályára állították a következő, Progressz M-16M (más jelöléssel 48P) orosz teherűrhajót. Ennek az útnak a különlegessége az volt, hogy most nem a megszokott két napba, hanem a starttól számítva csupán alig hat órába (pontosan 5 órába és 43 percbe) telt, és az űrhajó máris „ott termett” az űrállomásnál. Az eddigi eljárás szerint a Progresszek (és az űrhajósokat szállító Szojuz űrhajók is) az indítás után 34 keringést végeznek, mire a szükséges pályamódosítások után elérnek az ISS-hez. Most a Progressz M-16M-mel kipróbálták, hogyan lehet az űrhajó pályának az űrállomáséhoz való igazítását csupán 4 keringés alatt elvégezni. Ha ez a pontosabb tervezést és manőverezést igénylő repülési terv beválik, örülhetnek majd a Szojuzok jövendő űrhajósai. Nem kell majd két napon át a szűk kabinban szoronganiuk, amíg odaérnek az űrállomásra. Egyelőre elemzik a tapasztalatokat, és utána döntenek arról, hogy mikortól alkalmazzák az új megközelítési módot a további orosz űrhajóknál.
A Progressz M-16M fedélzetén a megszokott összetételű, 2,5 tonnányi rakomány (élelmiszer, víz, levegő, oxigén, felszerelések, kísérleti eszközök, alkatrészek, hajtóanyag) került fel az ISS-re. Ez a teherűrhajó december 25-én hagyja majd el az űrállomást.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Progressz újradokkolás: elsőre nem ment
Dokkolt a Szojuz TMA-05M az űrállomáshoz
Progressz M-15M
Az ISS 32. expedíciójának eseményei (Spaceflight Now)