Egyelőre még emberek nélkül, de már a Nemzetközi Űrállomás (ISS) felé tart a SpaceX Dragon-2 űrhajójának első tesztpéldánya.
A Dragon-2 (Crew Dragon) Demo-1 jelzésű küldetésének startjára a Kennedy Űrközpont 39A indítóhelyéről került sor, 2019. március 2-án, magyar idő szerint 8:49-kor. Az indítás pontos időpontját az határozta meg, hogy a Föld tengely körüli forgásának következtében mikor került a floridai űrközpont az ISS pályájának síkjába. A starthoz a SpaceX Falcon-9 hordozórakétáját használták.
Az új, emberek szállítására tervezett Crew Dragon űrhajó és a Falcon-9 rakéta a SpaceX szerelőcsarnokában, még 2018. december 18-án. (Kép: SpaceX)
A régóta várt repülés túlzás nélkül kritikus mérföldkő az amerikai űrhajózás történetében, és a NASA 6,8 milliárd dolláros kereskedelmi űrhajófejlesztési programjában (Commercial Crew Program). Az űrrepülőgépek majdnem nyolc évvel ezelőtti leállása óta az amerikai űrhajósok – és a szintén a NASA által az ISS-re utaztatott európai, kanadai és japán társaik – kizárólag az orosz Szojuz űrhajókra hagyatkozhattak az űrállomásra menet vagy onnan jövet. Ha a mostani küldetés során minden jól megy, júliusban sort keríthetnek a Crew Dragon első emberes próbarepülésére is.
A NASA másik szerződéses partnere, a Boeing szintén készül a CST-100 (Starliner) űrhajójával. Az utasok nélküli első tesztrepülés egy Atlas-5 rakétával tavaszra várható, az első űrhajósok pedig legkorábban ősszel juthatnak Föld körüli pályára Starlinerrel.
A mostani Crew Dragon Demo-1 repülés során automatikus megközelítést és dokkolást alkalmaznak, a megérkezés a startot követő napon várható. Az ISS-hez való kapcsolódás után néhány órával a személyzet tagjai – az orosz parancsnok, Oleg Kononyenko, a kanadai David Saint-Jacques és az amerikai Anne McClain – kinyitják az átjárót és megvizsgálják az űrhajót. A személyszállító Dragonon (a név jelentése: sárkány) maradt azért még fejleszteni való. Az orosz partnerek például kockázatosnak tartják, hogy az ISS megközelítésekor nem két, egymástól teljesen független számítógépes rendszerre hagyatkozik a Crew Dragon. Az űrállomáshoz érkező minden más űreszköznél ez így van, arra az esetre felkészülve, hogy ha valami fatális hiba folytán teljesen leállna a rendszer, akkor se ütközzön kontrollálatlanul a közelgő űrhajó az ISS-nek.
A Crew Dragon nem marad fent sokáig. A tervek szerint március 8-án el is hagyja az ISS-t, majd visszatérő kabinja az Atlanti-óceánba érkezik vissza, a starthelytől mintegy 370 km-re keletre. Itt a SpaceX hajójára emelik, Port Canaveral kikötőjébe szállítják, majd tüzetes vizsgálatoknak vetik alá.
Ha semmi sem jön közbe, akár már az év vége előtt beindulhatnak a menetrendszerű utak az ISS-re az új, kereskedelmi alapon fejlesztett űrhajókkal, amerikai földről indulva. De a NASA arra is igyekszik felkészülni, ha újabb késések merülnének fel. Erre az eshetőségre számítva fontolgatják, hogy további két Szojuz-helyet vásároljanak az orosz Roszkoszmosztól.
A SpaceX NASA-val kötött szerződései jelenleg összesen 20 teherszállító útra szólnak (a Dragon teherűrhajó-változatával), 3,04 milliárd dollárért. További legalább hat teherűrhajós útról is megállapodtak, de az összeg nem ismert. Az Crew Dragon megépítéséért és első emberes indításáért 2,6 milliárd dollárt fizet a SpaceX-nek az amerikai űrhivatal. A Boeing a Starliner fejlesztéséért 4,2 milliárdot kap a NASA-tól. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Plusz két ülés
Tovább késnek, de már nem sokat
Mit viselnek majd a magánűrhajók utasai?
Késnek az amerikai űrhajók
Érkezhetnek a magánűrhajók
Boeing és SpaceX
A Crew Dragon Demo-1 jelű tesztrepülése (Spaceflight Now)