A NASA a szűkös költségvetést okolja, amiért újra meg kell hosszabbítania az oroszokkal kötött megállapodást, hogy amerikai űrhajósok utazhassanak az ISS-re.
Tegnap az amerikai űrhivatal hivatalosan is értesítette a Kongresszust, hogy 490 millió dollár értékben kiterjesztik a Roszkoszmosszal fennálló szerződésüket. Mint közismert, a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) való eljutást – emberek szállítására alkalmas saját űrhajó híján – az Egyesült Államok az űrhajósai számára csak úgy tudja megoldani, ha orosz Szojuz űrhajókon vásárol helyeket. (Az ISS üzemeltetésében követett munkamegosztás szerint az amerikaiak intézik az európai, japán és kanadai űrhajósok utazásait is.) A szolgáltatásba beleértendő az űrhajósok fel- és leszállítása, valamint a kiképzés biztosítása. A legutóbbi szerződés érvényessége 2017 végéig végrehajtott startokra terjedt ki. Tavaly még úgy gondolták, az lesz az utolsó ebből a fajta megállapodásból.
Szojuz űrhajó közeledik az ISS-hez. 2018-ban is utaznak majd rajtuk amerikaiak... (Kép: NASA)
Most úgy tűnik, hogy bár a kereskedelmi alapon fejlesztett amerikai emberes űrhajók 2017-ben már próbautakat teljesíthetnek, de az ISS biztonságos, rutinszerű elérésére még nem biztos, hogy alkalmasak lesznek. A NASA költségvetésének az a szelete, amely a magánűrhajó-fejlesztések támogatását szolgálja, nem nőtt abban az ütemben, ahogyan azt az ügynökségnél remélték. Mivel kellő idővel előre kell tervezni, nem volt más reális választás, mint újra meghosszabbítani a szerződést az oroszokkal.
A 2018-as szerződés 6 helyre szól (az utolsó visszatérő 2019 elején érhet földet). Az árak mintegy 7%-kal emelkedtek az előző, 2017-es összegekhez képest: egy-egy ülésre leosztva az ISS elérése 81,7 millió dollárba kerül majd az amerikai adófizetőknek 2018-ban. Charles Bolden, a NASA vezetője a Kongresszushoz intézett levelében kifejtette, hogy ha a NASA 2010 óta megkapta volna a kért költségvetési támogatást a kereskedelmi alapon zajló űrhajófejlesztésekre, akkor erre a szerződéshosszabbításra nem lett volna szükség. Legutóbb a kért 1,243 milliárd helyett várhatóan csak 900 millió jut erre a tevékenységre a NASA amúgy enyhén növekvő teljes költségvetéséből. Emiatt a Beoing és a SpaceX cégek fejlesztései a reméltnél lassabban fognak haladni.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Az utolsó szerződés?
Újabb hat amerikai utas Szojuzzal
NASA: orosz űrhajókkal 2017 közepéig
Két kereskedelmi űrhajó első négy utasa
Boeing és SpaceX
Legközelebb már repülni kell!
CST-100
Az új hétüléses
Tesztelték a Dragon mentőrendszerét
A NASA és a Roszkoszmosz személyszállítási szerződését 2018-ra is kiterjesztik (Space News)