A SpaceX néhány másodpercre bekapcsolta az indítóhelyen felállított rakéta első fokozatának kilenc Merlin-1C hajtóművét. Az első start áprilisra várható.
Az amerikai Space Exploration Technologies (SpaceX) vállalat által épített hordozórakéta a floridai Cape Canaveral 40-es indítóállásában várja bemutatkozó startját. Az előkészületek folyamatában fontos lépés volt a hajtóművek statikus tesztje, amelynek során 3,5 másodpercre begyújtották azokat.
A kilenc Merlin-1C hajtómű mintegy 360 tonna súlyának megfelelő tolóerőt fejtett ki. (Kép: SpaceX)
A többször elhalasztott tesztre végül március 13-án, magyar idő szerint 18:30-kor került sor, miután élesben elpróbálták a start előtti visszaszámlálási folyamatot. A 40. számú rakétaindító komplexum rövid időre füstfelhőbe burkolózott. A rakétát természetesen erős karokkal rögzítették, így a hajtóművek néhány másodperces működése ellenére nem emelkedett el a Földtől. A SpaceX közleménye szerint a próba teljes sikerrel zárult. Bebizonyosodott, hogy minden földi kiszolgáló rendszer megfelelően működik és készen áll a rakétaindításra. A tesztet több órás előkészület előzte meg, a várhatóan áprilisban bekövetkező „éles” visszaszámlálás főpróbája. A hajtóműveket feltöltötték kerozin és folyékony oxigén hajtóanyaggal. A SpaceX indítóközpontjában mintegy harminc szakember dolgozott.
A 15 emelet magas Falcon-9 az első fokozat statikus tesztje közben. 1965 és 2005 között innen, a 40-es starthelyről indult több mint 50 Titan hordozórakéta. A helyszínt 2007-ben foglalta el és alakította át saját céljaira a SpaceX. (Kép: C. Thompson / SpaceX)
Kedden már majdnem lezajlott a teszt, de a begyújtás előtti másodpercekben a számítógépes rendszer leállította a folyamatot. Nem nyílt ugyanis ki egy azok közül a nagy nyomású héliummal működtetett fúvókák közül, amelyek az üzemanyagot áramoltató turbinákat indítják be, mind a kilenc Merlin hajtóműben. Az ezt követő napokban zivatarok és az erős szél hátráltatta a kísérlet megismétlését, amire végül szombaton kerítettek sort.
A kaliforniai székhelyű SpaceX céget 2002-ben alapította Elon Musk, hogy saját fejlesztéseivel beszálljon a hordozórakéták és az űrhajók üzemeltetésébe. A Falcon-9 első startidőpontja még bizonytalan, de legkorábban április 12-re várható. Az amerikai szokásokkal ellentétben a SpaceX többnyire nem közöl előzetesen pontos információt és menetrendet, holott az események iránt igen nagy az érdeklődés. Ami még hátravan a startig, az a repülésmegszakító rendszer véglegesítése. Ez biztosítja, hogy ha a felemelkedés közben valamilyen váratlan műszaki probléma lépne fel, akkor a rakétát megsemmisíthessék.
A SpaceX egyik fő célja, hogy rövid időn belül a NASA űrhajósait is ők szállíthassák Föld körüli pályára. A Falcon-9 rakétájukkal és Dragon űrhajójukkal versenyben vannak a megbízásért. Egy már most élő, 1,6 milliárd dolláros NASA-szerződés keretében 2011-től teherűrhajókat küldenek a Nemzetközi Űrállomáshoz, összesen 12 alkalommal. Ezt idén a hamarosan következő Falcon-9 bemutatkozás, és utána még két próbarepülés előzi meg, júliusban és novemberben. (Az időpontok természetesen nagyban függenek az áprilisi start sikerétől.) A SpaceX szerint 2013-ra készen állhatnak arra is, hogy a Dragon módosított változatával biztonságosan embereket juttassanak el az űrállomásra.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Egy megvalósuló nagyszerű lehetőség
Dupla próba: közeledik az első Falcon-9 startja
Magán-teherűrhajókkal az űrállomáshoz
Sikeres a Falcon-1 ötödik startja
A floridai űrkikötő (1. rész)
A Falcon-9 statikus tesztjéről (Spaceflight Now)