Európa fölött tisztul a levegő, megtette a hatását a koronavírus-járvány.
A legújabb műholdas adatok is megerősítik a korábbi megfigyeléseket, miszerint a levegő nitrogén-dioxiddal (NO2) való szennyezettségének fokára jótékony hatással vannak a közlekedési korlátozások és az ipari termelés visszaesése. Nem véletlen, hiszen az emberi tevékenység nyomán a levegőbe kerülő NO2 elsődleges forrása a fosszilis tüzelőanyagok égetése, fő kibocsátói a gépjárművek, az erőművek és az ipari létesítmények.
A Copernicus program Sentinel-5P műholdjának legfrissebb adatait a Holland Királyi Meteorológiai Intézet (KNMI) szakértői elemezték. Holland vezetésével készült egyébként a 2017 októbere óta repülő Sentinel-5P fedélzeti műszere, a Tropomi multispektrális képalkotó spektrométer. Ez más légköri összetevők mellett a nitrogén-dioxid koncentrációjának mérésére is alkalmas. Az eredmények azt mutatják, hogy Európa-szerte igen jelentősen, helyenként akár 45—50%-kal is visszaesett e légköri szennyezőnek a mennyisége. A változásokat látványosan szemlélteti az alábbi képpár.
A nitrogén-dioxid átlagos oszlopsűrűsége március 13. és április 13. között a Sentinel-5P mérései alapján, 2019-ben (fent) és 2020-ban (lent). Vannak olyan erősen szennyezett városok, mint például Párizs, Madrid, Milánó vagy Róma, amelyek környékén szinte felére esett vissza a kibocsátás. A mérések hibája mintegy 15%, ami főleg az időjárási különbségekből adódik a két egymás utáni év egy hónapos tavaszi időszakai között. (Kép: módosított Copernicus Sentinel adatok 2019–2020 / feldolgozás: KNMI / ESA)
A nitrogén-dioxid káros az egészségre, növeli a légúti megbetegedések előfordulásának valószínűségét. Maga a légköri koncentráció időben erősen változó lehet, hiszen a kibocsátás sem egyenletes, és az időjárás hatása is más és más. Ezért érdemes hosszabb időszakra vett átlagértékeket összehasonlítani, ahogy most is tették.
A fenti képpár kinagyított részletein megfigyelhetjük, hogy Magyarországon is észrevehetően csökkent a NO2 oszlopsűrűsége (vagyis a gáznak egységnyi területű légoszlopban mért mennyisége) a tavaly ilyenkor a Sentinel-5P műholddal mért értékekhez képest.
Hazánkban leginkább Budapest és környéke tűnik ki a nitrogén-dioxiddal való szennyezettséget ábrázoló térképen, de 2019-cel (fent) összevetve 2020-ban (lent) nálunk is látványos a COVID-19 járvánnyal összefüggésben hozott korlátozások hatása. A térképen egy jól azonosítható kisebb foltként jelenik még meg Heves megye területén a visontai Mátrai Erőmű helye. Látható továbbá a bal felső sarokban két szomszédos főváros, Bécs és Pozsony körzete, ahol ugyancsak számottevő csökkenés tapasztalható. (Kép: módosított Copernicus Sentinel adatok 2019–2020 / feldolgozás: KNMI / ESA) Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Tisztább levegő – Olaszországban is
Koronavírus – tisztább levegő
A Sentinel-5P első eredményei
GYORSHÍR: Úton a Sentinel-5P
Startra kész a Sentinel–5P
Levegőminőség-monitorozó Sentinel a bemutatón
Tisztul a levegő Európában
Európa hajózási útvonalai az űrből
A legfrissebb műholdas nitrogén-dioxid-mérések Európa fölött (ESA)