A floridai Cape Canaveralből felemelkedett Dragon teherűrhajó célja, hogy bemutassa: el tud jutni a Nemzetközi Űrállomáshoz, sikerül a robotkaros befogás és csatlakozás, majd vissza is tud térni a Földre.
Sokak szerint új korszak kezdődik ma az űrtevékenységben, amikor először indult el egy magánfejlesztésű, nem állami vagy nemzetközi űrügynökség által épített űrhajó a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS). A Dragon (jelentése: sárkány) és a pályára állításához használt Falcon-9 hordozórakéta is a Space Exploration Technologies (röviden: SpaceX) amerikai vállalat fejlesztése, amihez a NASA-n keresztül költségvetési támogatást is felhasználtak. A Dragont egyelőre teherszállításra alkalmas módon alakították ki, a mostani repülés célja pedig elsősorban az éles próba. Ha minden sikerülne, az egyrészt óriási eredmény lenne, másrészt megnyitná az utat a rendszeres teherszállítmányok előtt. Közben már tervezik a Dragon emberek fel- és lejuttatására is alkalmas változatát.
A régóta várt, ma (2012. május 22-én), magyar idő szerint 9:44-kor végrehajtott start helyszíne a floridai Cape Canaveral 40. számú indítóhelye volt. A 15 emelet magas, kétfokozatú Falcon-9-et először pénteken szállították ki a közeli szerelőcsarnokból a starthelyre, ahol függőleges helyzetbe állították.
A Falcon-9 rakéta az indítóállásban. (Kép: SpaceX)
Szombaton (19-én) azonban az indítási kísérlet a legutolsó pillanatban félbemaradt. Már letelt a visszaszámlálás, beindultak a hajtóművek, de az egyikben rendellenesen magas nyomásértékeket észlelt a rendszer, és automatikusan leállította a rakétát. A Falcon-9, tetején a Dragonnal helyben maradt. Miután kicserélték a hibáért felelős szelepet, 22-én újra meg lehetett kísérelni az indítást.
Az emelkedő Falcon-9 rakéta a Dragon űrhajóval, közvetlenül a start után. (Kép: NASA TV)
Mi lesz a sorsa az 520 kg-nyi rakománynak, amit a Dragonba pakoltak? A repülési terv szerint az első magán-teherűrhajó május 25-én csatlakozik az ISS-hez, ahol előzőleg az űrhajósok, miután elegendően közel manőverezte magát, a kanadai gyártmányú robotkarral befogják. A csatlakozás előtti napra beiktattak egy közelrepülési próbát is. A rakomány ki- és bepakolására az ISS most már ismét hat főből álló személyzete áll rendelkezésre. A Dragon várhatóan 31-én válik el az űrállomástól, hogy még aznap landoljon a Csendes-óceán vizében.
A Dragon repülését óriási várakozások előzik meg, mind az amerikai közvélemény, mind a politikai döntéshozók részéről. Ezért a NASA és a SpaceX illetékesei nem győzik hangsúlyozni: ez csak egy tesztrepülés! Vagyis bármi váratlan megtörténhet közben, s ha így lesz, abból tanulni kell. Mégis úgy fest, hogy a most folyó költségvetési viták idején a küldetés sikere vagy kudarca hosszú időre meghatározhatja a magántőke részvételét, elsősorban a jövő amerikai emberes űrrepülési programjában.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Magán-teherűrhajókkal az űrállomáshoz
Dupla próba: közeledik az első Falcon-9 startja
Egy megvalósuló nagyszerű lehetőség
Régi-új indítóállás
Elindult az első Falcon-9 rakéta
Egy nagyszerű kezdet
A történelmi út vége
Az első Sárkány
Kétszázegy perc
A Dragon első repülése képekben
Készülődnek a magán-teherűrhajók
Februárban mehet a Dragon az űrállomáshoz
Tovább késik a következő Dragon
Sikeres Falcon-9 teszt
Dragon: majdnem start
A Dragon teherűrhajó tesztrepülése (Spaceflight Now)
SpaceX honlap