Egy Falcon-9 rakétával indult alacsony Föld körüli pályára egy amerikai katonai meteorológiai műhold.
Az indítás USSF jelzése a megrendelőre, az Egyesült Államok Űrhaderejére (U.S. Space Force) utal. A SpaceX Falcon-9 hordozórakétája a kaliforniai Vandenberg támaszpontról április 11-én magyar idő szerint 16:25-kor startolt.
Az első WSF-M (Weather System Follow-on – Microwave) műholdat behelyezik a rakéta orrburkolata alá. (Kép: SpaceX)
A WSF-M-1 műhold egy modernizált rendszer első képviselője, gyártója a Ball Aerospace. Fő fedélzeti műszere egy passzív mikrohullámú sugárzásmérő berendezés, antennája 1,8 átmérőjű. Elsődleges feladata az óceánok fölött a szél erősségének és irányának, a trópusi ciklonok intenzitásának a mérése. De alkalmas a tengeri jégtakaró megfigyelésére, a szárazföldek felett pedig a talaj nedvességtartalmának és a hó vastagságának a meghatározására. Emellett a Föld környezetében a nagyenergiájú töltött részecskéket is vizsgálja. Kipróbált technológiákról van szó, a Ball Aerospace fejlesztette a híreinkből már ismert, polgári célú Suomi-NPP (National Polar-orbiting Partnership) és JPSS-1 (Joint Polar Satellite System-1) űreszközöket is.
Egy WSF-M műhold a Föld körül. (Fantáziakép: Ball Aerospace)
A 2012 óta tervezett rendszer két darab, poláris napszinkron pályán működő műholdból áll majd. WSF-M elődeinek, a DMSP (Defense Meteorological Satellite Program) műholdaknak a története egészen az 1960-as évekig nyúlik vissza. Az első közülük 1962-ben indult, a program 1972-ig titkos volt, de azután az adatokat civil kutatók is használhatták. Ha a DMSP rövidítés ismerős lenne olvasóink számára, az talán a sorozat egy-egy tagja miatt lehet. Az 1991-ben indított, 1995-ig működőképes DMSP-F11 ugyanis 2004-ben a pályán feldarabolódott, űrtörmelék tucatjait hozva létre. Hasonló incidens történt időben sokkal közelebb, 2015-ben. Akkor egy fedélzeti akkumulátor robbanására vezették vissza a 147 darab űrszemét keletkezését a DMSP-F13 műholdból. Abban az évben egyébként leállították a programot, a még indítani tervezett F20-ra már nem is került sor. Az utolsó pályára került példány, a DMSP-F19 sem járt szerencsével, üzemideje a tervezett legalább 5 év helyett 2 évnél is kevesebbre rövidült: egy 2016 elején felmerült elektromos hiba miatt elvesztették felette az irányítást. Jelenleg még három DMSP hold (F16, F17 és F18) aktív, ezek rendre 2003-ban, 2006-ban és 2009-ben indultak.
WSF-M-2 felbocsátása 2028-ban várható, addig bíznak benne, hogy a DMSP-F17 vagy -F18 közül legalább az egyik megőrzi működőképességét. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Katonai meteorológiai hold indult Kaliforniából
Amerikai katonai meteorológiai hold indult
Új amerikai katonai meteorológiai hold
Robbanó műhold
Törmelékfelhő poláris pályákon
Végleg lemondtak az elromlott műholdról
A WSF-M-1 műhold indítása (Spaceflight Now)