Elhárult a jogi akadály az európai navigációs műholdrendszer második generációs űreszközeinek építésére szóló szerződések megkötése elől.
Amint arról januárban mi is beszámoltunk, az Európai Bizottság döntése nyomán a Galileo műholdak következő nemzedékének gyártását az Airbus Defence and Space és Thales Alenia Space cégekre bízzák. A Galileo műholdak jelenlegi első generációját a német OHB csoport vezette konzorcium építette (építi). Az OHB ez alkalommal is pályázott a munkára, de az értékelések szerint alulmaradt, két versenytársa megelőzte.
A németek nem hagyták annyiban a számukra kedvezőtlen eredményt és az Európai Unió Bíróságához fordultak. Keresetükben azt kifogásolták, hogy az Airbus illegálisan ipari titkok birtokába került, amikor az OHB egykori vezető munkatársát szerződtette, akinek korábban szerepe volt az OHB ajánlatának elkészítésében. A bíróság a döntés meghozataláig leállította a folyamatot, elrendelte a szerződések aláírásának felfüggesztését. Mivel az OHB kifogása a Thales megbízását nem érintette, a bíróság február közepén zöld utat adott a szerződéskötés számára, így velük már másnap, február 26-án nyélbe is ütötték a megállapodást. Ők 6 új Galileo holdat építenek, erre 770 millió eurót kapnak.
Galileo Second Generation. (Fantáziakép: ESA)
Ami az Airbus ügyét illeti, az tovább, egészen májusig tartott. A bíróság megállapította ugyan, hogy az OHB vádjai nem voltak teljesen alaptalanok, de úgy találták, hogy aránytalanul súlyos műszaki és pénzügyi következményei lennének, ha az OHB javára döntenének a vitában. A számukra kedvező ítélet után május 28-án végül aláírták a szerződést az Európai Bizottság nevében a Galileo megvalósításával megbízott Európai Űrügynökség (ESA) és az Airbus Defence and Space között. Ennek értelmében 6 új generációs Galileo műhold készül, 700 millió euró értékben.
(Kép: ESA)
A második generációs, pontosabb szolgáltatásra és még megbízhatóbb működésre tervezett Galileo műholdak első példányai várhatóan négy éven belül állhatnak pályára, Ariane-6 hordozórakétával. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Airbus és Thales
A jogvita végén aláírták a második generációs Galileo szerződéseket (Space News)
A második generációs Galileo szerződések aláírásáról (ESA)