Megszületett a döntés: a Nemzetközi Űrállomásnál (ISS) levő, hőtőanyag-szivárgással érintett orosz űrhajó utasaiért egy másik Szojuzt küldenek.
Ahogy december közepén beszámoltunk róla, a Szojuz MSZ-22 űrhajónál váratlan esemény történt. Az orosz űrhajó hűtőrendszeréből a világűrbe távozott a hűtőanyag. Már akkor is felmerült a lehetőség, hogy a potenciálisan veszélyessé váló űrhajó helyett a Roszkoszmosz egy másikat küld, üresen, hogy azzal hozhassák le a Szojuz MSZ-22-vel felküldött három utast, két orosz (Szergej Prokopjev, Dmitrij Petyelin) és egy amerikai (Frank Rubio) űrhajóst, akik most az ISS 68. számú személyzetének tagjaiként végzik munkájukat.
A hűtőanyag spriccelése a NASA TV élő közvetítésének képén. (Kép: NASA TV)
Azóta a vizsgálatok kiderítették a hiba természetét, az incidens legvalószínűbb okát, és a szakemberek elemezték a lehetséges következményeket. Mindezek alapján úgy döntöttek, hogy az eredetileg márciusban, új személyzettel (Oleg Kononyenko, Nyikolaj Csub, Loral O’Hara) indítani tervezett Szojuz MSZ-23 bajkonuri startját előre hozzák, és a következő orosz űrhajó emberek nélkül, automata üzemmódban jut el az űrállomáshoz. Az MSZ-22-t pedig üresen hozzák vissza. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az MSZ-23 tervezett legénységének még várnia kell, hogy megkezdhesse a munkáját az ISS-en, a Prokopjev, Petyelin és Rubio alkotta hármas viszont hónapokkal tovább marad fent. Hogy pontosan mennyivel, ez egyelőre nem dőlt el, de március helyett akár csak szeptemberben érkezhetnek vissza a Földre – immár a másik űrhajóval, s nem azzal, amellyel feljutottak. Mind a hárman készek a hosszabbításra, és az egészségügyi vizsgálatok sem találtak olyan okot, amely miatt ezt nem javasolnák.
De mi is okozta a hűtőanyag elszökését? A sérülés helyéről az ISS robotkarja segítségével felvételeket készítettek. Ezek elemzését elméleti modellszámítások és kísérletek követték. Mindezek alapján az orosz és amerikai szakemberek egyaránt arra jutottak, hogy a hűtőanyag csővezetékén keletkezett, 1 mm-nél is kisebb lyukat egy apró, de nagy (kb. 7 km/s) sebességgel becsapódó, természetes eredetű részecske (mikrometeoroid) okozhatta. A lyuk keletkezéséhez szükséges nagy sebesség kizárja, hogy egy mesterséges eredetű űrszemétdarab legyen a felelős a sérülésért, műszaki problémára utaló jeleket pedig nem találtak. A sérülés és a hűtőrendszer helyszíni javítása olyan bonyolult és kockázatos lenne, hogy az nem jöhet szóba.
A számítások szerint a Szojuz kabinjában hűtés nélkül akár a 40 Celsius-fokot is meghaladhatná a belső hőmérséklet három űrhajós visszatérésekor, amikor a berendezések is hőt termelnek. Bár egy szaunában ennél melegebb van, és ott is nagy a páratartalom, a szakemberek mégis kockázatosnak tartanák ilyen körülményeknek kitenni a kis térfogatba összezárt űrhajósokat. Magának a Szojuznak a rendszerei minden valószínűség szerint kibírnák ezt a hőmérsékletet, ahogy talán az űrhajósok is. Ezért a Szojuz MSZ-22 továbbra is betöltheti a mentőűrhajó szerepét, amíg meg nem érkezik a pótlása. Ez annyit tesz, hogy ha valamilyen váratlan esemény miatt az ISS-t evakuálni kellene, akkor jobb híján alkalmas lenne a visszatérésre. Különösen úgy, hogy ha a három űrhajós közül legfeljebb csak ketten ülnének bele, harmadik társuknak (vagy talán többnek is) lenne hely az amerikai Crew Dragon űrhajóban való visszatérésre, ha némi rakomány helyét felszabadítanák. (A Crew-5 személyzet októberben érkezett négy tagja jelenleg szintén az ISS-en dolgozik.) Az orosz szakemberek szerint az üres (emberek nélküli) Szojuz MSZ-22 kabin rendben landolhat, egyes műszerek túlmelegedése ellenére is. Erre akkor kerítenek majd sort, miután az MSZ-23 már dokkolt az ISS-hez, és áthelyezték bele a szükséges berendezéseket, eszközöket (például a személyre szabott üléseket, a szkafandereket).
A Szojuz MSZ-22 utasai, még indulásuk előtt: balról jobbra Rubio, Prokopjev és Petyelin. (Kép: GCTC)
Összességében tehát az űrállomáson dolgozók jelenleg biztonságban vannak. Ha az a valószínűtlen forgatókönyv lépne életbe, hogy vészhelyzetben haza kellene térjenek, az is megoldhatónak tűnik. A Szojuz űrhajók cseréje tehát „csak” az ISS előre eltervezett személyzetcsere-menetrendjét borítja majd fel. A pótlásképp felküldendő Szojuz MSZ-23 startja február 20-ára várható, az elkészült űrhajó és a hordozórakéta összeszerelése hamarosan megkezdődik Bajkonurban. A következő amerikai Crew Dragon űrhajó a Crew-6 személyzettel (amerikai, orosz és arab űrhajósokkal) eredetileg február 19-én indult volna, de az új helyzetben ez valószínűleg néhány hetet késni fog, hogy bevárják a Szojuz MSZ-23 megérkezését és az űrhajócsere biztonságos lebonyolítását. Az ISS idei programjában, a teherűrhajók érkezésében-távozásában természetesen lehetnek még változások. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Valami spriccelt a Szojuzból
Szojuz MSZ-22
Crew-5: négyen elindultak
Ázsiai mozaik – 2022. július (2. rész)
Helyettesítő űrhajót küldenek az oroszok a megsérült Szojuz MSZ-22 helyett (Spaceflight Now)