A SpaceX Crew Dragon űrhajójával elindult a következő menetrendszerű személyzetváltás a Nemzetközi Űrállomásra (ISS).
A Crew-11 küldetés keretében utazó négy űrhajóst szállító Crew Dragon augusztus 1-jén magyar idő szerint 17:43-kor emelkedett a magasba Floridából, a Kennedy űrközpont 39A starthelyéről. (Az előző napi alkalmat az időjárás miatt kellett kihagyni.)
A Crew Dragon Endeavour nevű példánya az első, amelynek kabinja már hatodik alkalommal indult a világűrbe. Először még 2020 májusában, a Demo-2 küldetéshez használták. (Kép: John Pisani / Spaceflight Now)
Az ISS következő állandó személyzetébe tartó űrhajósok közül ketten az Egyesült Államokból (Zena Cardman parancsnok, Michael Fincke pilóta), egy-egy küldetésspecialista pedig Japánból (Jui Kimija, Kimiya Yui) és Oroszországból (Oleg Platonov) érkezett. Míg Cardman és Platonov újonc űrrepülők, Fincke negyedszer, Jui másodszor repül. Eredetileg mind más-más küldetésekre (Crew-9, Starliner-1 és Platonov esetén egy Szojuz tartalék személyzete) lettek beosztva, a kijelöléseik időközben változtak, de most végre alkalmuk van eljutni az ISS-re.
A Crew-11 személyzete gyakorlatozás közben. Balról jobbra Jui, Cardman, Platonov és Fincke. (Kép: NASA / Josh Valcarcel)
A start érdekessége, hogy a Falcon-9 rakéta B1094 jelű, most harmadszor használt első fokozata juttatta fel a magyar Kapu Tibort is vivő Axiom-4 küldetést, alig egy hónappal ezelőtt. A fokozatnál az első alkalommal, az áprilisi Starlink 12-10 műholdas indítás utáni leérkezésekor oxigénszivárgást tapasztaltak, és az Axiom-4 indításának egyik késleltető oka is egy a teszteléskor észrevett szivárgás volt. A mostani repülésre való felkészítése alatt azonban nem tapasztaltak ilyesmit. A fokozat kevesebb mint nyolc perccel a felszállás után a Cape Canaveral bázis 1-es leszállózónájában (Landing Zone-1, LZ-1) ért földet. Ez volt az 53. leszállás az LZ-1-en, és egyben a tervek szerint utolsó alkalom is, amikor a SpaceX ezt a helyet használja. Az Amerikai Űrhaderő előírásai szerint a leszállóhelyeket ugyanabban a startkomplexumban kell elhelyezni, ahonnan a rakéta elindul. A SpaceX az LZ-1 felhagyása után is folytatja majd az LZ-2 használatát. A két leszállóhely Cape Canavaral 13-as indítóhelyén található, amelyről a Vaya Space és a Phantom Space leendő kis rakétái indulhatnak majd, várhatóan 2026-tól kezdve.
Amikor a Crew Dragon űrhajótípust hosszú távú küldetésekre engedélyezték a NASA kereskedelmi emberes űrprogramja (Commercial Crew Program) keretében, egy-egy példány esetében eredetileg legfeljebb 5 repülésről volt szó. Most a NASA és a SpaceX elérhetőnek tartja a 15 repülést is egy kabinnal. A SpaceX nem készít már több új Crew Dragon űrhajót, az Axiom-4-et szállító Grace volt az, amely utolsónak került ki a gyárból.
A most indult négy űrhajós legalább hat, de akár nyolc hónapot is a Nemzetközi Űrállomáson tölt majd, ahol tudományos kísérletet végeznek és részt vesznek az állomás működőképességnek fenntartásában. Űrhajójuk várhatóan augusztus 2-án délelőtt dokkol a Harmony modul felső, a Földdel átellenes oldalához.
Az előző Crew-10 személyzete a feladatok átadása után várhatóan augusztus 6-án landol a Csendes-óceánon, Kalifornia partjai közelében. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Starliner helyett Crew Dragon
Kapu Tiborral úton az Axiom-4
Starlink, 2025. április
Úton a Crew-10
A Crew-11 indítása (Spaceflight Now)