Általában nem szoktunk külön hírt szentelni a teherűrhajók csatlakozásának a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS), de a Cygnus NG-21 most kivétel.
Northrop Grumman augusztus 4-én magyar idő szerint 17:02-kor Floridából, egy Falcon-9 rakétával indított teherűrhajójával ugyanis menet közben nem ment minden rendben. A start sikerült, a Cygnus teherűrhajó alacsony Föld körüli pályán önállósult a hordozórakéta utolsó fokozatától.
A Cygnus NG-21 önállósodása a Föld körüli pályán, augusztus 4-én. (Kép: SpaceX)
Az ISS megközelítése után a Cygnus befogása augusztus 6-án 9:11-kor kezdődött. Az űrállomás kanadai robotkarját (Canadarm-2) az amerikai Matthew Dominick vezetésével, a tartalékul szolgáló Jeanette Epps részvételével vezérelték. Amint a kar sikeresen csatlakozott az ISS-t megközelítő teherűrhajóhoz, az irányítást a földi szakemberek vették át, hogy befejezzék a dokkolás folyamatát. A csatlakozási hely az amerikai szegmens Unity moduljának alsó (a Föld felé néző) oldalán van. A csatlakozás időpontja végül 11:33 lett.
A Cygnus NG-21 elkapása az ISS robotkarjával, augusztus 6-án. (Kép: NASA TV)
Mint arról tegnapi hírünk frissítésében is beszámoltunk, a start után mintegy 40 órára időzített befogás röviddel a pályára állás után kétségessé vált. A NASA némi késéssel közleményben tudatta, hogy a 17:44-re (a start után 42 perccel) beütemezett első pályaemelő manőver nem történt meg. Egy újabb hajtóműbegyújtással is próbálkoztak 50 perccel később (18:34), ám ez is eredménytelen volt. A problémát a Cygnus fedélzeti érzékelői által jelzett alacsony nyomásra vezették vissza. A gondok ellenére a Northrop Grumman küldetésirányító szakemberei a Virginia állambeli Dullesben, miután kiértékelték az adatokat, sikeresen átdolgozták a manőverek sorozatának tervét. Így végül a teherűrhajóval tartani tudták az eredeti dokkolási időpontot. A Cygnus minden más fedélzeti rendszere normálisan működött.
Ami a Canadarm-2-t illeti, a 2001 óta működő berendezésnek ez volt kereken az 50-edik teherűrhajó-befogási műveletsora. Ilyesmit 2009 óta végeznek vele, a japán HTV-1 teherűrhajó volt az első „fogása”. Azóta összesen 9 japán HTV, 20 amerikai Cargo Dragon és a mostanival együtt 21 Cygnus csatlakozott az ISS-hez a robotkar segítségével. Az összetett műveletek végrehajtására képes berendezés eredeti fő feladata az ISS rendszeres fenntartásában, javításában való részvétel, az állomás külső részén. A 17 m hosszú kar az MDA Space (MacDonald, Dettwiler and Associates) gyártmánya, a Kanadai Űrügynökség (CSA) fő hozzájárulása az ISS programjához. Az STS-100 (Endeavour) űrrepülőgépes küldetés során került fel az ISS-re.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Cygnus NG-21: Gondok a start után
Befogták a HTV-1-et
5 dollár: az űrállomás robotkarja bankjegyen
A Cygnus NG-21 dokkolása (Spaceflight Now)