A NASA június helyett csak szeptemberben jelenti be, mely cégekkel köt szerződést az ISS 2018-tól kezdődő kiszolgálására.
A késést a beérkezett javaslatok kiértékelésének elhúzódásával indokolta Stephanie Schierholz, a NASA szóvivője, részleteket azonban nem árult el, mert a pályázatok kiértékelése közben azok tartalmáról a NASA munkatársai nem nyilatkozhatnak. Annyi azonban biztos, hogy az új teherszállítási szerződések a 2018–2020 időszakra szólnak, de a pályázatokban számítanak a 2020–2024 közötti időszakra vonatkozó javaslatokra is.
A NASA az űrrepülőgépek leállítása utánra a SpaceX és az Orbital ATK cégekkel kötött szerződést, 12, illetve 8 teherszállító küldetésre, melyek során mindkét cégnek 20–20 tonna anyagot kell a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) szállítania. A SpaceX már a vállalt feladat felét teljesítette, április 14-én indult a hatodik Dragon teherűrhajója, amelyik (várhatóan május második feléig) jelenleg is az ISS-hez kapcsolva kering.
A SpaceX Dragon teherűrhajója (CRS-6) legutóbb április 17-én kapcsolódott az ISS-hez. (Kép: ESA / NASA)
Az Orbital ATK a Cygnus űrhajójával két sikeres küldetést teljesített, de tavaly októberben a harmadik kudarcba fulladt. Az Orbital ATK emiatt áttervezi az Antares rakétát, új első fokozatot terveznek. Az átmeneti időre legalább egy indításra a United Launch Alliance Atlas–5 rakétáját fogják igénybe venni, legközelebb novemberben. A cég azt is fontolgatja, hogy a nagyobb teherbírású Atlas–5 rakétával a szerződés szerinti 20 tonna terhet az eredetileg tervezett 8 helyett 7 küldetéssel is fel tudnák vinni.
Az Orbital ATK Cygnus teherűrhajója két sikeres repülést hajtott végre az ISS-re. (Kép: NASA)
A 2017. év teherszállítási igényeinek lefedésére ez év elején a NASA a SpaceX-szel három, az Orbital ATK-val pedig egy további repülésre kötött kiegészítő szerződést. Ezt követően lépnek majd életbe a most kiértékelés alatt álló pályázatok alapján kötendő szerződések.
Öt cég jelentette be, hogy indult a mostani tenderen, köztük a két jelenlegi szállító. A Boeing a CST–100 kapszulával, a Sierra Nevada Corporation a Dream Chaser (Álomvadász) űrrepülőgéppel, a Lockheed Martin pedig a márciusban bemutatott, Jupiter nevű rendszerrel pályázott. Utóbbi egy űrbe telepítendő vontatóval az Atlas–5 rakétával indítandó, nagy térfogatú rakományokat lenne képes az ISS-re továbbítani.
A Lockheed Martin tervezett űrvontatója az ISS közelében. (Fantáziakép: Lockheed Martin)
Várakozások szerint a NASA legalább két céggel fog szállítói szerződést kötni. Hogy melyekkel, az majd csak szeptemberben derül ki. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
CRS-6: elindult a Dragon
Átszállás Atlas-5-re
Cygnus: repülés más rakétákkal?
Cygnus Orb-3: látványos robbanás...
Készülődnek a magán-teherűrhajók
Az álomvadászat folyik tovább
Amerikai teherszállítás az ISS-re 2018-tól (Spaceflight Now)
A Lockheed űrvontató terve (Space News)