Pénteken és hétfőn is az űrállomáson kívüli munkára kerül sor, hogy helyreállítsák az amerikai szegmens hűtését.
A vasárnap tönkrement és rövidzárlatot okozott hűtőszivattyú cserére szorul. Ez az egyike annak a 14-féle kritikus alkatrésznek, amelyet csak űrséta során tudnak pótolni. A NASA szakemberei tudták, hogy ilyesmire egyszer majd sor kerül, ezért a javítási műveletekre is felkészültek. Az űrállomáson négy tartalék szivattyú található erre az esetre. (A Boeing által épített, 353 kg tömegű, 1,7 m × 1,2 m × 0,9 m-es berendezés túl nagy ahhoz, hogy az orosz vagy az európai teherűrhajókba beférjen. Ezért „készleteztek” belőle korábban, készülve az űrrepülőgépek leállására.)
Az űrállomás körüli munkára (vagyis a két „űrsétára”) kijelölt amerikai űrhajósok, Douglas Wheelock és Tracy Caldwell Dyson (Kép: NASA)
A folyékony ammóniával működő hűtőrendszer elsődleges feladata, hogy az elektromos berendezések működtetése során keletkezett hőt elvezesse az űrállomásról. Mivel a két hűtőkör közöl az egyik, az A jelű leállt, ezért a probléma fellépését követően egy sor elektromos berendezést le kellett állítani. Bár a fedélzeten tartózkodó hat űrhajós nem került veszélybe, az ISS teljes értékű működésének helyreállításához mielőbb újra üzembe kell helyezni a hűtést.
A Nemzetközi Űrállomás vázlatrajzán pirossal jelölték az amerikai szegmenst, amelyet érint a hűtőrendszerben keletkezett hiba. Alul a szürkével jelölt orosz egység független hűtőkörön van. A tönkrement és cserére váró A jelű ammóniaszivattyú helyét a vázlatrajzon piros kör jelöli. Az alsó rajzon az ISS vázszerkezetének egy részlete látható, mellette méretarányosan egy űrhajós. A szivattyúval átellenben három nagyméretű hőleadó panel, amelyen belül csöveken keringtetik a hűtőfolyadékot. (Rajz: Karl Tate / Space.com)
A most zárlatossá vált szivattyú 2002-ben került az űrállomásra, de csak 2006 végén állították üzembe. A földi tesztek alapján a szivattyúknak átlagosan mintegy 100 ezer üzemórát kellene hibamentesen dolgoznia. (A mérnökök szeretnék, ha a hibás egységet visszahozhatnák a Földre, közelebbi vizsgálatok céljára. A hátralevő két űrrepülőgépes út során azonban nincs szabad hely. Még egy érv amellett, hogy jövőre egy extra Shuttle repülést is hozzáadjanak a programhoz...)
A szivattyúcsere állítólag technikailag nem számít túlságosan bonyolultnak, ugyanakkor az egységet nehéz mozgatni, ezért a művelet sok figyelmet és időt igényel. A második űrséta az elektromos vezetékek és a hűtőcsövek csatlakoztatásához szükséges.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Rövidzárlat az űrállomáson
Hűtőszivattyú-csere előtt az ISS űrhajósai (Spaceflight Now)