Űrvilág.hu - Huszonhét, avagy a mókusmajmok védelmében

Huszonhét, avagy a mókusmajmok védelmében

Az állatvédők meg szeretnék akadályozni, hogy a hosszú távú űrutazáson az űrhajósokat érő sugárterhelés idegrendszeri hatását állatkísérletekkel próbálják megbecsülni.

Az állatok jogaiért küzdő PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) szervezet tiltakozik a NASA megbízásából az amerikai Brookhaven Nemzeti Laboratóriumban végzendő tervezett kísérletsorozat ellen. Az állatvédők által megszerzett dokumentumokból egyelőre nem világos, hogy milyen döntés született az ellentmondásos tervvel kapcsolatban. Évtizedek óta ez volna az első főemlősökön végzett, űrkutatási jellegű kísérlet. (Korábban, az 1950-es évektől az amerikai űrhivatal az emberek „előfutáraiként” csimpánzokkal végzett rakétakísérleteket, s Ham „személyében” 1961-ben egyikük a világűrbe is eljutott.)

(Kép: stock.xpert)

Az esetleges vizsgálatokban 27 mókusmajmot nagyenergiájú gamma-sugárzásnak tennének ki. Ezzel szimulálnák azokat a körülményeket, amelyek közé az űrhajósok kerülnének egy akár három évig is tartó, a Föld közvetlen környezetén túlra teendő utazás során. Figyelnék a majmok egészségének és teljesítőképességének megváltozását.

A sugárzás emberre gyakorolt neurobiológiai hatása a legkevésbé ismert egészségügyi kockázatok közé tartozik a hosszú távú űrexpedíciókkal kapcsolatban. Korábbi, sejttenyészeteken, illetve kísérleti egerekkel és patkányokkal végzett vizsgálatok eredményei kimutatták a káros hatásokat, de az emberi szervezet viselkedésére vonatkozóan ezekből nehéz lenne pontos következtetésekre jutni. Ezért választanák újabb kísérleti alanyul a főemlősöket. A PETA nem csak a kísérlet ténye ellen tiltakozik, de szakértői azt is kétségbe vonják, hogy a mókusmajmokkal elért vizsgálati eredmények az emberekre is kiterjeszthetőek lennének. Másrészt az egyszeri jelentős sugárdózis nem jól szimulálná az űrutazókat három év alatt fokozatosan érő dózis hatását.

Nem csak a NASA, de az orosz Roszkoszmosz is tervez majomkísérleteket a sugárzás hatásainak kutatására. A másik űrügynökség tervei ellen egy másik állatvédő szervezet (Animal Defenders International, ADI) indított tiltakozó hadjáratot. Ugyanakkor az ESA illetékesei állítólag úgy nyilatkoztak, hogy a majomkísérletek szükségtelenek a hosszú űrrepülések szimulációjához.