Hét nappal a Columbia utolsó felbocsátása után a legénység parancsnoka és az űrrepülőgép pilótája e-mail-ben kapott tájékoztatást a start során történt eseményről. A levélben figyelmeztették őket, hogy az egyik sajtótájékoztatón készüljenek fel egy olyan kérdésre, amely a start során levált szigetelőhab-darabot említi.
A levelet Steve Stich küldte a NASA Johnson Űrközpontjából. Címzettei Rick Husband, a legénység parancsnoka, és Willie McCool, a Columbia pilótája. A levél tartalma a következő: Rick és Willie! Fiúk, nagyszerű munkát végeztek, tartva az órarendeteket és szolgálva a tudományt. Csak így tovább, és szóljatok, ha az irányítóközpontból bármit is jobban kellene csinálnunk Van valami, amiről szeretnénk, ha tudnátok a kék csapat 10. napra tervezett sajtótájékoztatója és az azt követő sajtótájékoztatók előtt. Ez a dolog említésre se méltó, csak biztosak szeretnénk lenni, hogy nem lepődtök meg, ha egy újságíró feltesz egy kérdést ezzel kapcsolatban. A fényképek tanúsága szerint felszállás közben, körülbelül a 80. másodpercnél a külső tartályt az űrrepülőgéppel összekötő rudazat környékéről elszabadult némi törmelék, és az űrrepülőgép bal szárnyának csapódott, a szárny kezdeti, törzshöz simuló részének (az eredeti szövegben "Chine" - a szerk.) és a szárny fő részének (Main Wing) találkozásánál. A becsapódás nyomán apró darabok zápora jött létre. Úgy tűnik, hogy a becsapódás teljes egészében a szárny alsó felületén történt, nem láttunk a szárny felső felülete előtt elhaladó darabokat. A szakértők átnézték a nagysebességű felvételeket; nem sérülhetettek meg sem a hővédő csempék, sem az RCC-panelek. Már több másik repülésen is láttunk ugyanilyen dolgot, és abszolút semmi kockázata nincs a visszatérésre nézve. Most ennyi. Öröm veletek dolgozni minden nap. Rick Husband, a Columbia parancsnoka két nappal később tréfálkozva válaszolt: Millió köszönet, Steve! Köszönjük a nagyszerű munkát a ti részetekről, és köszönet a versekért is! A leveledben megláttam a "Chine" szót, és azt hittem, hogy "Kína" (China) van odaírva. Azt hiszem, hihető, hogy találkoztál valakivel Kínából, akinek a neve "Main Wing" :). Rick A későbbi vizsgálatok, és kísérletek azonban a levelezésben állítottaknak teljesen ellentmondó eredményt hoztak. Az RCC-panelekre nitrogénágyúval kilőtt habdarabok nagymértékben károsították (el is törték) a paneleket és az azok közti T-tömítést. A vizsgálóbizottság jelentésében feltehetően a lehulló szigetelőhab szárnynak csapódását fogják megjelölni a katasztrófa legfőbb kiindulási okaként.
Kapcsolódó cikkek:
A harmadik
Újabb ajánlás
Kapcsolódó linkek:
A levelezés angolul (Word dokumentum, NASA)