Legkorábban akkor indíthatják bemutatkozó repülésére a United Launch Alliance (ULA) új hordozórakétáját.
Az amerikai cég várhatóan akkorra készül el a Centaur végfokozat módosításával és tesztelésével. Július 13-án Tory Bruno, az ULA elnök-vezérigazgatója a sajtó munkatársait tájékoztatva elmondta, hogy a változtatásokat a márciusi incidens tette szükségessé, amikor a Centaur tesztpéldányából szivárgó hidrogén berobbanása miatt nem csak a fokozat, de a tesztberendezések is megrongálódtak. A hiba a Centaur-5 jelzésű változat 15. próbája során ütközött ki, az okokat azonosították, a javítást megkezdték. Ez a végfokozat nagyobb, mint az Atlas rakétákhoz használt Centaur-3 változat. A módosításokat azon a Centauron végzik el először, amelyet eredetileg a Vulcan harmadik repüléséhez szántak. Az első repülő példánynak szánt Centaurt, amelyet korábban már a starthelyre, a floridai Cape Canaveral bázisra szállítottak, erre cserélik le, azt pedig visszaviszik javításra, az ULA Decaturban (Alabama állam) működő üzemébe.
A Vulcan rakéta tesztrepülésének előkészületei: az első fokozat Cape Canaveral 41-es starthelyén, idén május 11-én. (Kép: ULA)
Az eredetileg a második Vulcan repülésre szánt Centaur végfokozat tesztpéldánnyá alakul, amelyen az első repülés (Cert-1) előtti utolsó próbákat végzik majd el. Egy újabb példány szerepe pedig a legvégső tesztek elvégzése lesz, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a későbbiekben a végfokozatot az összes lehetséges hasznos teher pályára állításához alkalmazhassák.
Mindez azt jelenti, hogy a Cert-1 repülés a negyedik negyedévben várható. Az ULA egyeztet a megrendelővel, amely az Astrobotic, hogy számukra milyen indítási ablakok lennének megfelelőek a Peregrine holdi leszálló űrszonda pályára állításához. A Holdra tartó speciális hasznos teher miatt havonta csak néhány nap lehet alkalmas az indításra.
Mindeközben a Vulcan rakétákhoz a Blue Origin által gyártott, metán és folyékony oxigén (methalox) meghajtású BE-4 hajtóművek egyike egy texasi üzemben a statikus teszt 10. másodpercében felrobbant. Azt a konkrét példányt a Vulcan második repüléséhez (Cert-2) készítették. Két nappal Bruno sajtótájékoztatója előtt került nyilvánosságra a hír a június végén történt incidensről. Az ULA vezetője nem tulajdonított nagy jelentőséget a hajtóműrobbanásnak, mondván, hogy az ilyesmi a fejlesztési folyamat természetes velejárója, különösen annak első időszakában. Mindez nem érinti a BE-4 hatóművek kvalifikációját, amelyek már most több mint 26 ezer másodpercnyi összesített működési időn vannak túl. A hajtóművek gyártása olyan ütemben folyik, hogy egynek az elvesztése nem okozhat észrevehető késést. Az ULA és a Blue Origin célja egyébként, hogy 2025-re elérjék az évi 25 rakéta előállításához szükséges gyártási sebességet.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Vulcan: sikeres hajtóműteszt
Tovább késik a Vulcan
A jövő évtized amerikai rakétája
Az Astrobotic viheti a VIPER-t
A Centaur módosításai az év végére tolják a Vulcan bemutatkozását (Space News)