Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Az Inspiration4 jelentőségéről
(Rovat: űrturisták és magánűrhajók, SpaceX - 2021.10.09 07:15.)

A „milliárdosok űrversenye” nyáron fej-fej mellett haladt, de őszre a harmadik (és negyedik) versenytárs utcahosszal beelőzött.

Érintőlegesen a MANT legutóbbi kerekasztal-beszélgetésén is szóba került a közelmúltban végrehajtott Inspiration4 küldetés – két különböző nézőpontból. Most az ott elhangzottaknál sokkal részletesebben egy harmadik véleményt ismertetünk, melynek szerzője Jeff Foust, a Space Review portál főszerkesztője és a Space News vezető szerzője.

Emlékezetes, hogy júliusban Richard Branson és társai a SpaceShipTwo repülőgép fedélzetén, Jeff Bezos és útitársai pedig a Blue Origin kabinban, sikeres űrugrást hajtottak végre. A milliárdosok űrversenyének idén mégis egy olyan ember lett az igazi győztese, akiről ez év februárja előtt alig lehetett hallani az űripar berkeiben: Jared Isaacman. Ő finanszírozta ugyanis a versenytársakénál (sokkal) hosszabb ideig tartó (71 óra) és magasabbra repülő (585 km) Inspiration4 küldetést.

Mindeddig az Inspiration4 kissé kilógott a sorból. A Blue Origin és a Virgin Galactic a szuborbitális repülések terén szövöget hosszú távú terveket, míg például az Axiom Space és a Space Adventures orbitális küldetésekre értékesít helyeket, távlati céljuk pedig egy magán űrállomás létesítése. Ezzel szemben az Inspiration4 egyszeri alkalom volt, azzal a céllal, hogy adományokat gyűjtsenek a St. Jude Kutató Gyermekkórház számára. A cél 100 millió dollár összegyűjtése volt, amihez Isaacman hozzátett további 100 milliót. Természetesen Isaacman megtehette volna közvetlenül is az adományát a kórház számára, az űrrepülésnek köszönhetően viszont jelentős volt az esemény médiavisszhangja, a Time magazin címlapsztorit közölt, és film is készült a repülésről.

Ugyanakkor az Inspiration4 küldetés bizonyos szempontból úttörőnek is nevezhető. Ez volt az első alkalom, amikor a SpaceX kereskedelmi alapon értékesítette Crew Dragon űrhajóját, amelynek egyébként ez volt a negyedik emberes repülése. (Az első három repülés során, a Demo–2, a Crew–1 és a Crew–2 küldetésekben a SpaceX a NASA-val kötött kereskedelmi emberes űrszállítási szerződésben vállalt feladatát teljesítette, vagyis azokat a repüléseket hajtotta végre, amelyek érdekében a NASA finanszírozta az űrhajó fejlesztését.) Éppen ezért a Crew Dragon első kereskedelmi repülését nemcsak a NASA, hanem az üzleti versenytársak is árgus szemekkel figyelték.

A médiafelhajtás nagy volt, a repülés pedig zökkenőmentesen zajlott le. A négy utas alkotta csapat (Isaacman, Hayley Arceneaux, Sian Proctor és Chris Sembroski) már márciusban összeállt, a Resilience nevű űrhajó pedig a tervezett időpontban, kedvező időjárási viszonyok mellett startolt a Kennedy Űrközpont nevezetes 39A indítóállásáról, majd 12 perccel később elérte a Föld körüli pályát.


A Falcon-9 rakéta felemelkedik az Inspiration4 küldetéssel a Kennedy Űrközpontból. (Kép: SpaceX)

A küldetés során a legkülönbözőbb tevékenységeket végezték. Amint bejelentették, orvosbiológiai kísérleteket végeztek, bár nem világos, hogy lehet négy ember három nap alatt gyűjtött adatait összevetni az ISS-en folyó hosszú távú kutatásokkal. Videóbeszélgetést folytattak a St. Jude kórház néhány betegével. Virtuálisan megszólaltatták a New York-i értéktőzsde zárását jelentő csengőt. Sőt Isaacman nevéhez fűződik a sportfogadások történetének első, a világűrből kötött fogadása. Élő tévéközvetítést adtak a fedélzetről. A repülés résztvevői körében a legnagyobb sikere az űrhajó orrában, a dokkolóegység helyén kialakított átlátszó kupolának volt, ahonnan a Föld látványát élvezhették. A 71 órás repülés után a leszállás ugyancsak zökkenőmentesen sikerült.


Hayley Arceneaux a Crew Dragon űrhajó kilátóablakában, háttérben a Földdel. (Kép: Inspiration4 / SpaceX)

Az utasok számára nyilván életre szóló élményt jelentett a repülés, és ha az „emberiséget” nem is változtatta meg (mint ahogyan azt a Time a repülés előtt beharangozta), a kereskedelmi űrrepülés szereplőinek sorait viszont talán átrendezte. A küldetés bebizonyította, hogy egy teljes egészében nem hivatásos űrhajósokból álló legénység mindössze hat hónapos kiképzés után végre tud hajtani egy űrrepülést. Bár Isaacman és Proctor egyaránt pilóták, sőt Isaacman nagy teljesítményű sugárhajtású gépekkel repülőbemutatókon is részt vett, a három napos űrrepülés során azonban nem volt szükség arra, hogy ezen erényeiket fitogtassák. (Tegyük hozzá, szerencsére, mert erre vélhetően csak valamilyen vészhelyzet esetén lett volna szükség. – B.E.)

Egyesek azt hangsúlyozzák, hogy a küldetés bebizonyította, átlagemberek is eljuthatnak a világűrbe, ami ugyan a korábbi űrturista repülések alapján is nyilvánvaló volt (bár a Space Adventures Szojuzokkal repülő ügyfeleinek szigorúbb egészségügyi követelményeknek kellett megfelelniük, mint az Inspiration4 repülés résztvevőinek). Kivételes volt Arceneaux helyzete, aki csontprotézissel repült, de mint a repülés után elmondta, ez semmiféle problémát sem okozott. Az utasok a súlytalansághoz történő alkalmazkodás kellemetlen velejáróit sem tapasztalták magukon. (Bár később Sian Proctor egy nyilatkozatában említette rosszullétét a repülés első napján. – A szerk.)


A Crew Dragon Resilience űrhajója az Inspiration4 küldetés végeztével az Atlanti-óceánra szállt le. (Kép: Inspiration4 / SpaceX)

Bár a kezdeményezés úttörő jellegű volt, Isaacman semmilyen formában sem utalt arra, hogy az akciót önálló, saját eredeti pénzügyi vállalkozásától független üzletággá kívánná fejleszteni. Akciója inkább arra mutat példát, hogyan követhetik mások a jótékony célú küldetését. Ugyanakkor a SpaceX képviselője (az emberes űrrepülési program vezetője) azt is elmondta, hogy dolgoznak azon, miként lehetne a repüléshez szükséges kiképzést, felkészítést egyszerűsíteni, rövidíteni. Az e téren szerzett tapasztalataik, megoldásaik más cégek, például az ISS-re űrhajósokat szállítani kívánó Axiom számára is értékesek lehetnek. Ugyanakkor a SpaceX képviselője azt is elmondta, hogy az Inspiration4 sikeres repülése nyomán cégük értékesítési portálján jól érzékelhető volt az érdeklődés növekedése, ezért a jövőben évente akár hat hasonló űrrepülést is indíthatnak.

Mindenesetre a SpaceX hosszabb távú terve változatlanul a Starship űrhajó megvalósítása, amelynek első Föld körüli tesztrepülése várhatóan az FAA engedélyek megszerzésének lassúsága miatt jövő évre tolódik. Úgy tűnik tehát, hogy a „milliárdosok űrversenye” idény nyári–őszi első fordulójának rövid távú nyertese Isaacman, hosszú távon viszont Elon Musk profitálhat legtöbbet az eseményekből.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024