Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Iridium Next: jól halad a beüzemelés
(Rovat: Lássuk és halljuk egymást - 2017.05.07 08:15.)

Az Iridium januárban felbocsátott 10 új generációs műholdja közül 8 már munkába is állt. Idén még 40 következhet.

Az alacsony pályán keringő műholdak konstellációjával mobil távközlési szolgáltatást nyújtó Iridium vállalat új űreszközei közül az első tízes adag idén január 14-én állt pályára a SpaceX Falcon-9 rakétájával.


Az első 10 Iridium Next műhold januári startja a kaliforniai Vandenberg Légitámaszpontról. (Kép: SpaceX)

Nyolc műhold mostanra már – az eredetileg tervezett idő előtt – végleges pályáján kering és bekapcsolódott a hang- és adatátviteli szolgáltatásba. Az Iridium műholdrendszere 780 km felszín feletti magasságban, hat pályasíkban keringő 11-11 műholdból, vagyis összesen 66 aktív űreszközből áll. A januári start során a 6. számú pályasíkba került nyolc műhold. A fennmaradó kettő azért nincs még a végleges helyén, mert ezeket nem ide szánták. Egyelőre alacsonyabban maradtak, és az irányítók megvárják, amíg a pályasíkjuk megfelelő mértékben elfordul – ez mintegy 10 hónapot vesz majd igénybe.


Fantáziarajz az Iridium műholdkonstellációjáról. (Kép: Thales Alenia Space)

Az Iridium 2018 közepéig fel szeretné frissíteni teljes műholdparkját. Ennek érdekében még idén további 40 Iridium Next műholdat állítanának pályára. Az újabb tízes csoportok ugyancsak Falcon-9 rakétákkal startolnak majd. A következő indítás kitűzött időpontja június 29. Ha minden a tervek szerint alakul, a további idei startok augusztusban, októberben és decemberben történhetnek. Jövőre még kétszer tíz műhold indul, és az Iridium egy nyolcadik indítást is lekötött a SpaceX-nél. Akkor csak 5 Iridium Next fér be az orrkúp alá, a helyet megosztják az amerikai–német együttműködésben készülő GRACE Follow-On műholdpárossal. Így a 81 megrendelt Iridium Next hold közül 75 pályán lehet a jövő évig.

A 3 milliárd dolláros beruházással megújított rendszer gyorsabb szélessávú kapcsolatot és a földi 3G mobilhálózattal egyenértékű műholdas telefonszolgáltatást kínál majd felhasználóinak. Az Iridiumnak jelenleg közel 870 előfizetője van világszerte, köztük az amerikai hadsereg, olaj- és gázipari vállalatok, légi és tengeri közlekedési cégek.

Az új típusú Iridium műholdak fedélzetén „vendégberendezések” is helyet kaptak. Ilyen az Aireon, az Iridium leányvállalata repülőgépes forgalmat figyelő eszköze. A januárban felbocsátott holdak közül négy a tegeri hajóforgalom követésére alkalmas rádiós berendezést is magával vitt, a kanadai exactEarth és az amerikai Harris Corporation megbízásából.

Mi történik a régi, még az ezredforduló környékén felbocsátott, mostanra kiöregedő Iridium holdakkal? Igyekeznek tőlük a biztonsági előírásokat betartva megszabadulni. Az első, amelyikre néhány héttel ezelőtt már sor is került, a 40. számú űreszköz, amely 1997 novemberében indult egy Delta-2 rakétával. Hajtóművei bekapcsolásával az üzemi pályamagasságnál alacsonyabb pályára manőverezték, hogy ne legyen az újabb műholdak útjában. Ezután üzemanyagtartályát kiürítették, akkumulátorait lemerítették. Erre a robbanás kockázatának elkerülése érdekben van szükség, megakadályozandó egy esetleges űrszemétfelhő keletkezését. Előbb még a napelemtáblákat úgy állították be, hogy a legnagyobb légellenállást okozzák. A becslések szerint így egy éven beül belép a műhold a sűrű légkörbe és megsemmisül. A leginkább „egészségesnek” tűnő régi műholdaktól azért nem szabadulnak meg azonnal, inkább 20 km-rel alacsonyabb pályákon keringő biztonsági tartalékként számítanak rájuk – egészen addig, amíg mind a 75 Iridium Next üzembe nem áll.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024