Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Újjáéledő űrturizmus (1. rész)
(Rovat: Űrturisták és magánűrhajók - 2020.09.02 07:15.)

Az új amerikai űrhajó rendszerbe állásának köszönhetően megélénkülni látszik az orbitális űrturizmus. Cikkünk első részében a technikai lehetőségeket foglaljuk össze.

A közelmúltban foglalkoztunk portálunkon a Space Adventures újabb terveivel , ezeket egészítjük ki a The Space Review cikke alapján további információkkal. Természetesen csak az orbitális űrturizmust érintő tervekről lesz szó, hiszen a szuborbitális űrturizmus esetében az évtizedes ígérgetések ellenére „újjászületésről” még aligha beszélhetnénk. Az orbitális űrturizmus viszont évszázadunk első évtizedében elkezdődött, eseményeit olvasóink rendszeresen követhették, nem utolsósorban Charles Simonyi két repülése okán. A sorozat azonban 2009-ben megszakadt, közvetve az űrrepülőgépek leállítása miatt, attól kezdve ugyanis nem maradt a Szojuz űrhajókban értékesíthető szabad ülés, a teljes kapacitást lekötötte a NASA saját űrhajósai számára, a jegy ára pedig fokozatosan emelkedett 90 millió dollárig. A jelenlegi tervek szerint idén októberben Kate Rubins lesz az utolsó NASA-űrhajós, aki ebben a fizetős konstrukcióban utazik Szojuzzal az ISS-re. (A tervek szerint a jövőben is használják az orosz és amerikai űrhajósok a másik nemzet űrhajóit, de barter alapon.)

Most viszont a piac két legfontosabb szereplője, a Space Adventures és az Axiom Space szerint 2021 utolsó negyedévében akár kilenc értékesíthető ülőhely is rendelkezésre fog állni a Szojuz és a SpaceX Crew Dragon repülései során. (Mint emlékezetes, a Space Adventures szervezte Dennis Tito 2001-es űrutazásától kezdve 2009-ig az űrturisták – pontosabb megnevezéssel az űrutazások fizető résztvevői – látogatásait az ISS-re.) 2009 után egyszer nyílt lehetőség fizető utast az ISS-re vinni, méghozzá 2015-ben, amikor Scott Kelly és Mihail Kornyijenko egyéves küldetése miatt szabadon maradt egy ülés a Szojuzban. Erre az utazásra Sarah Brightman brit énekesnő készült, de kiképzése félbeszakadt, ezért egy sebtében megkötött orosz–kazah államközi megállapodás alapján Ajdin Aimbetov kazah hivatásos űrhajós látogatta meg az ISS-t.


Sarah Brightman 2015-ben felkészült arra, hogy Szojuzzal meglátogassa az ISS-t, de néhány hónappal a tervezett repülése előtt visszalépett. (Kép: Sarah Brightman)

Később, 2017-ben és 2018-ban felröppentek olyan hírek, melyek szerint a Space Adventures és a Roszkoszmosz módosított Szojuz űrhajóval két űrturistát is felvinne egyszerre az ISS-re. A vállalat végül 2019 februárjában megerősítette, hogy valóban kötött ilyen tartalmú megállapodást az oroszokkal, és a repülést egy speciálisan átalakított Szojuzzal 2021 végére tervezik. Az űrhajó fejlesztése folyik, első repülésére, amint az korábbi cikkünkben is szerepel, Szojuz MSZ–20 jelzéssel 2021 decemberében kerülhet sor. A repülést korábban 10–11 naposra tervezték, az újabb hírek szerint elképzelhető, hogy meghosszabbítják 30 naposra, hogy ne a legkedvezőtlenebb időjárási viszonyok közt kelljen leszállni Kazahsztánban. A repülés orosz parancsnoka Alekszandr Miszurkin lesz, aki már kétszer járt az ISS-en, és eddig 334 napot töltött a világűrben.

A Space Adventures és a SpaceX egy évvel később, 2020 februárjában jelentette be, hogy a Crew Dragon űrhajóval egyszerre maximum négy űrturista utaztatását tervezik, ugyancsak 2021 végén. Az utasok nem látogatnák meg az ISS-t, hanem magasabb, 1000 km körüli pályára állnának, amilyen magasságban űrturista még nem járt (űrhajósok is csak kevesen), így az ötnapos repülés teljes időtartamát a Crew Dragon kabinban töltenék. Korábban bizonytalan volt, hogy a négy űrhajós egyike hivatásos lesz-e. Júniusban Gwynne Shotwell, a SpaceX elnöke megerősítette, hogy a Dragon teljes mértékben képes az autonóm repülésre, ezért mind a négy utasa fizető űrturista lesz. Ezt a Space Review cikkírója nemes egyszerűséggel felelőtlenségnek minősíti, tekintettel a Crew Dragon még kiforratlan technikájára. Az árakról kevés szó esik, de a Space Adventures CEO-ja, Eric Anderson júniusban egy nyilatkozatában elmondta, hogy cégüknél az árak 42 millió dollártól indulnak. Emellett, amint arról ugyancsak írtunk, a Space Adventures egy űrturista űrsétáját is tervezi, de csak 2023-ra.


Az Axiom Space és a Space Adventures egyaránt megerősítette, hogy szerződést kötöttek a Crew Dragon űrturisztikai célú hasznosítására, az űrhajóval részben az ISS-t keresnék fel, részben magasabb pályán szabad repülést hajtanának végre. (Kép: SpaceX)

Eközben a Space Adventures felfedte az Axiom Space-szel közös terveit is, amely utóbbi cég vezetője Mike Suffredini, aki korábban a NASA-nál az ISS program vezetője volt, és a cégnél számos további, egykori NASA-munkatárs is dolgozik. Az Axiom 2024–25 körül saját űrállomást szándékozik működtetni (pontosabban az ISS-hez kapcsolt saját moduljukat vagy moduljaikat). A Thales Alenia Space-szel már szerződést is kötöttek az első modul megépítésére. Eközben azt is tervezik, hogy félévenként a SpaceX partnereként 10–180 napos küldetésekre látogatókat küldenének az ISS-re. Az Axiom első repülését a Crew Dragon űrhajóval 2021 októberére tervezik, de ellentétben a Space Adventuresszel ők egy hivatásos űrhajós társaságában utaztatnának három fizető turistát. A további Axiom-Dragon repüléseket 2022 közepére és végére tervezik.

A lehetőségek tehát minden bizonnyal hamarosan adottak lesznek. Ezért a Space Review cikkírója azt is körüljárja, lesz-e fizetőképes kereslet ennyi űrturistaútra. Mint emlékezetes, a 2001–2009 közt repült űrturisták tehetős magánszemélyek voltak, akik saját zsebükbe nyúlva fizették űrrepülésüket. Ezzel szemben a szerző véleménye szerint az űrturizmus következő szakaszára inkább a nagy cégek, oktatási alapítványok és hasonló szervezetek lesznek a fő megrendelők, különösen az Axiom esetében, ahol a majdani űrállomás-modulon kísérletezésre, kutatási program végrehajtására is lehetőség lesz. Cikkünk második részében a Space Review cikkírójának véleménye alapján áttekintjük, kik lehetnek a közeljövő fizető űrutasai. A jövő zenéje, kikkel találkozhatunk közülük portálunk cikkeiben.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024