Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

New Shepard: siker negyedszer
(Rovat: Űrturisták és magánűrhajók - 2016.06.20 07:15.)

A Blue Origin szuborbitális rendszerének tesztrepülését ezúttal előre bejelentették, sőt most először az interneten élőben közvetítették is.

A New Shepard egy 100 km körüli magasságba repülni képes kapszulából és a hordozórakétájából álló rendszer. Fejlesztésének elsődleges célja, hogy hamarosan űrturistákat juttathassanak el a világűr „hivatalos” határán valamivel túlra, néhány percen át tartó súlytalanságban. A New Shepard a BE-3 (Blue Engine-3) hajtóművel felszerelt rakétával emelkedik a magasba, ahol önállósodik, majd a zuhanást lelassító ejtőernyős fékezés után ér földet. Eközben a folyékony hidrogént és oxigént használó rakéta is visszatér a számára kijelölt helyre, függőleges helyzetben épségben leszállva, lehetővé téve újbóli hasznosítását.

Az amerikai Blue Origin cégnél fejlesztett rendszert először tavaly novemberben próbálták ki sikerrel, majd idén januárban végezték el a második tesztrepülést. A harmadik, áprilisi alkalommal a kísérletet már előre bejelentették, ahogyan most is. Ezúttal ráadásul élő internetes közvetítésben is követhették az eseményeket az érdeklődők, ami annak a jele, hogy a vállalat nyitottabb kommunikációs stratégiára vált. (2015 áprilisában volt egy olyan kísérlet is, amikor a rakéta visszatérése még nem sikerült simára.)

A New Shepard negyedik tesztrepülését mutató közvetítés visszajátszása. Az izgalmas dolgok a videón 1 óra 3 percnél kezdődnek, és a starttól a kabin landolásáig kb. tíz percen át tartanak. Az egyetlen fokozatból álló rakéta haltóműve 2 perc 18 másodpercig működött, majd – nem sokkal a tervezett több mint 3400 km/h végsebesség elérése után – leállt. Pillanatokkal később a még ez alkalommal is utasok nélkül repülő, addig a rakéta tetejéhez rögzített kapszula önállósult. Később, mintegy 4 perccel a start után 101 km-es felszín feletti maximális magasságig jutottak. A filmen utána először a rakéta, majd a kabin visszatérését követhetjük.

A június 19-én, magyar idő szerint 16 óra 36 perces kezdettel végrehajtott negyedik teszt elsődleges célja annak a kipróbálása volt, hogy hogyan viselkedik a visszatérő kabin az egyik ejtőernyő esetleges meghibásodása esetén. A fékezést jórészt három fő ejtőernyő biztosítja, ezúttal azonban szándékosan csak kettőt nyitottak ki. Közvetlenül a talajt érést megelőzően fékezőrakéták begyújtásával érik el a zökkenőmentes, sima leszállást. A tesztrepülés alatt egyébként három anyagtudományi jellegű kísérlet is volt a fedélzeten, amerikai és német kutatók voltak érdekeltek bennük. Az első berepülőpilótákra 2017-ig még várni kell, addig még további ember nélküli próbarepülések következnek.


A repülés folyamatának vázlata. (Kép: Blue Origin)

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024