A kereskedelmi űrtevékenység jövője (Rovat: Űrturisták és magánűrhajók - 2009.01.06 09:00.) Az elmúlt évben számos fontos mérföldkő jelezte a magán-űrtevékenység fejlődését. A jövő biztató, de a gazdasági válság fényében egyúttal bizonytalan is.
A Space.com űrportálon december utolsó napján megjelent elemzés szerint 2008-ban további fontos jelei voltak annak, hogy a magánkezdeményezés előbb-utóbb még jobban betör az űrtevékenység területére. Ennek korszakalkotó jelentősége van, hiszen az űrkorszak fél évszázados történetét leginkább az állami kezdeményezések uralták. Milyen fő események jelezték ezt a tendenciát?
- Először tett próbautat a levegőben a nagyméretű WhiteKnightTwo hordozó repülőgép, amely a SpaceShipTwo rendszeres szuborbitális repüléseit szolgálja majd. A Virgin Galactic szervezésében rövidesen fizető utasok tapasztalhatják meg a súlytalanság élményét a földi légkör és világűr határán.
- A NASA szerződést kötött két amerikai magánvállalkozással (Orbital Sciences és Space Exploration Technologies), hogy az általuk kifejlesztendő hordozórakétákkal és teherűrhajókkal láthassák el a Nemzetközi Űrállomást a 2010-es évtizedben.
- A kaliforniai XCOR Aerospace sikeresen tesztelte a Lynx nevű szuborbitális járművének hajtóművét. Eközben a RocketShip Tours 95 ezer dolláros áron meghirdette a Lynx ülőhelyeit.
- A Bigelow Aerospace már 2006-ban illetve 2007-ben pályára állított egy-egy felfújható űrállomás-kezdeményt (Genesis-1 és -2). Bár a programokról mostanában keveset hallunk, de felbocsátása óta mindkét űreszköz kitűnő állapotban működik. A cég terveiben nagyobb, emberek által is lakható szerkezetek pályára állítása szerepel.
(A listához hozzáírhatnánk még a Space Exploration Technologies Falcon-1 rakétájának első sikeres indítását is. - A szerk.)
Nagy kérdés 2009-cel kapcsolatban, hogy a világméretű gazdasági válság mennyire gyűrűzik be a „maszek” űrtevékenységbe. Azok a vállalkozások, amelyek nem rendelkeznek a fejlesztéseikhez elegendő saját tőkével, bajba kerülhetnek, hiszen nehéz manapság hitelt szerezni. A válság másik lehetséges hatása a szektorra, hogy a megrendelők óvatosabbak lesznek, különösen az űrturizmus terén. A visszaesés idején a fizetőképes kereslet megcsappanhat, hiszen az emberek kétszer meggondolhatják, hogy adnak-e 100-200 ezer dollárt egy űrugrásért, ha a pénznek esetleg találhatnak több haszonnal kecsegtető helyet is. Sokan számolhatnak úgy, hogy inkább megvárják a gazdasági helyzet remélt jobbra fordulását, s csak azután költenek ilyesfajta szórakozásra.
Az elemzők szerint ezért a most következő esztendő inkább a fokozatos, kis lépésekben történő fejlődésé, mintsem a nagy áttöréseké lesz. További bizonytalansági tényező, hogy az amerikai elnökválasztási év után az új Obama-adminisztráció hogyan viszonyul a magán-űrszektorhoz.
A kereskedelmi űrtevékenységben ugyanakkor hosszú távon nagy lehetőségek vannak.
|