Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

JWST: december 18-án indulhat
(Rovat: Távoli világok kutatói, Amerika és az űrcsillagászat , Az Ariane rakéták - 2021.09.09 13:15.)

Megvan a James Webb-űrtávcső kijelölt startdátuma. Minden idők legnagyobb és legdrágább űrcsillagászati eszköze egy Ariane-5 rakétával indul Francia Guyanából.

A Kourou űrközpontból december 18-ára tervezik az Ariane-5 rakéta VA256 jelű repülését. Az orrkúp alatt a régóta várt James Webb-űrtávcső (James Webb Space Telescope, JWST) lesz, az amerikai, európai és kanadai űrügynökségek nagy vállalkozása. Ez lesz az Ariane-5 idei harmadik startja. (Az első július 30-án volt, a másodikat két geostacionárius távközlési műholddal most október 22-ére tervezik.)

A JWST-ről és építésének történetéről korábban sokszor írtunk. Legutóbb akkor, amikor lezárultak a megépült űreszköz kaliforniai tesztjei és előkészítették a Dél-Amerikába induló hajóútra. Egy másik közelmúltbeli hír arról tudósított, hogy a rakéta egyes fontos részegységei – szintén tengeri úton – elindultak Németországból. (Annak az augusztusi cikkünknek a végén felsoroltunk sok, korábban a témában megjelent hírünket is.)


Időközben (szeptember 3-án) az a teherhajó, az MN Toucan már meg is érkezett Francia Guyanába, Pariacabo kikötőjébe, rajta a rakéta orrkúpjának, az első fokozat középső magjának és a második fokozatnak az alkatrészeivel. Innen még 3 km-es közúti utazás volt hátra a kourou-i szerelőcsarnokig. (Kép: ESA / CNES / Arianespace / Optique vidéo du CSG / S. Martin)

Az űrtávcső szegmensekből álló főtökre, segédtükrének tartószerkezete és többrétegű napárnyékoló fóliái összehajtogatva férnek be az 5,4 m átmérőjű, 17 m magas csúcsíves orrburkolat alá, amely védi majd a sűrű légkörben való gyors emelkedése közben. Az Ariane-5 rakéta utolsó fokozata Brémában (Németország) épült, 14,7 t folyékony hidrogénnel és oxigénnel üzemel. Ez biztosítja a pályára álláshoz szükséges végső sebességet és adja meg a megfelelő kezdést a Nap–Föld rendszer külső (L2) Lagrange-pontja felé vezető pályán. A szintén folyékony hajtóanyagot (175 tonnányit) égető első fokozat üresen 14 t tömegű. Átmérője ennek is 5,4 m, magassága 30,5 m.


Fantáziakép az indításnak arról a fázisáról, amikor a második fokozat tetejéről leválik a rakétának a hasznos terhet védő orrburkolata. (Kép: ESA / D. Ducros)

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024