Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Holdabroncsok fejlesztése
(Rovat: Távoli világok kutatói, Különös találmányok - 2008.06.04 08:00.)

A NASA felkérésére a Holdra és a Marsra szánt járművekre készít kereket a Goodyear gumigyártó vállalat.

A Goodyear a NASA Glenn Kutatási Központjával együttműködve olyan abroncsok kifejlesztésén dolgozik, amelyek a Holdon, vagy akár a Marson is képesek majd hordozni az űrutazók járműveit. Az elsődleges cél, hogy az új termék megbirkózzon a Földön kívüli körülményekkel, de a munka során a fejlesztők hasznos tapasztalatokat szerezhetnek a nem levegővel töltött abroncsok földi használatával kapcsolatban is. „A környezet sajátosságai miatt a Földön használatos hagyományos, pneumatikus megoldás nem alkalmazható a Holdon – magyarázza Vivake Asnani, a NASA szakértője. – „Emellett a holdabroncsoknak homokos, laza terepen is tapadniuk kell, de akár olyan felületen is, amelyet ember még nem látott testközelből.”

A Goodyear csapata a vállalat Ohio állambeli főhadiszállásán működő Akron Tech Center kutató és abroncsfejlesztési szakembereiből áll. „A fejlesztési feladatok már-már súrolják az abroncsok technológiai lehetőségeinek határát, de biztos vagyok benne, hogy találunk megoldást” – mondja Joe Gingo, a Goodyear alelnöke és főmérnöke. A cég 110 éves története során a Goodyear mérnökei számos technológai újítás kifejlesztése közben több meglepetéssel is szembesültek már, így bőségesen van tapasztalatuk az ismeretlenre való felkészüléshez. A hatvanas években a Goodyear és a General Motors mérnöki csapata – a magyar Pavlics Ferenc vezetésével – több mint 10 éves munkával fejlesztette ki a NASA számára az Apollo Lunar Roving Vehicle (LRV) hálós holdabroncsának koncepcióját.


Az LRV abroncsát zongorahúrból szőtték, mert egyedül ez az anyag megfelelően rugalmas, mégis puha szerkezetű. A zongorahúrnak köszönhetően a gumi követi a talaj körvonalát, mégis kényelmesen gördül, kinézetre pedig egy földi abroncs csontvázához hasonlít. Ez a technológia kiválóan működött, hiszen a Holdon minden hatszor kevesebb súlyú, mint a Földön, így az első holdjárót mindössze 30 kilós teherbírásra és maximum 120 kilométeres távra tervezték.

Az új holdjárművek flottájához a Goodyear az Apollo holdjáró kerekeit vizsgálta, valamint levegővel és nem levegővel töltött abroncs-prototípusokat is tesztelt, hogy a kerekek alapvető mechanikáját, valamint a holdbéli környezet kihívásait minél jobban megismerje. Az új járművekhez olyan abroncsra van szükség, amely az Apollo LRV-nél tízszer nagyobb súlyt bír el és százszor akkora távolságot tesz meg. Ezzel a teljesítménnyel az abroncsok földi körülmények között, akár, teherjárműveken is használhatóak lesznek.


A Goodyear mérnökei először számítógéppel modellezik a korábbi abroncsokat, majd ezekről másolatokat gyártanak, amelyeken tesztelik a lehetséges meghibásodásokat. Ezek után pedig olyan abroncsokat terveznek, gyártanak és tesztelnek, amelyek kiküszöbölik a felmerülő hibákat.


Az első, 12 abroncsból álló készlet 2009 telére készül el, és az új NASA Chariot járműre szerelik fel, amelyet a texasi Johnson Űrközpontban mutatnak be.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024