Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

B1058: leszállt, majd ledőlt
(Rovat: SpaceX, Amerika hordozórakétái - 2023.12.27 11:15.)

A 19 repüléssel nemrég újrahasznosítási rekordot felállító Falcon-9 rakétafokozatot a kikötőbe szállítás közben felborította az erős szél.

A SpaceX december 23-án a floridai Cape Canaveral bázisról indított Starlink 6-32 küldetésének különlegessége volt, hogy a Falcon-9 rakéta első fokozata, a B1058 sorszámú példány (Booster 1058) immár 19-edik alkalommal repült. A SpaceX egyik nagy sikere a Falcon-9 rakétákkal az első fokozatok biztonságos, rutinszerű újbóli felhasználása. Ez nagyban hozzájárul a startköltségek alacsonyan tartásához, amitől a SpaceX megkerülhetetlen szereplő lett az űrindítási piacon és idén meg fogják közelíteni a 100-as álomhatárt az egy éven belül végrehajtott startokkal.

A B1058 most, 19-edszerre is rendben végrehajtotta a feladatát: lefékezett, aztán nyolc és fél perccel a felemelkedése után épségben, függőleges helyzetben, négy kinyíló lábán landolt az Atlanti-óceánon, a Bahama-szigetektől keletre rá várakozó Just Read the Instructions úszó platform közepén. Utána viszont – az erős szél és a hullámverés következtében – fatális véget ért hosszú és eseménydús pályafutása. Miközben a platformot, rajta a rakétafokozattal szokás szerint Port Canaveral kikötőjébe vontatták, hogy a szerkezetet átvizsgálják és előkészítsék egy esetleges újabb repülésre, a B1058 felborult, kettétört és nagyobb része az óceán fenekére süllyedt.


Ennyi maradt a B1058 fokozatból, mire elérte a kikötőt... (Kép: Steven Young / Spaceflight Now.)


...ahol a SpaceX szakemberei mérték fel a károkat. A hajtóművek a jelek szerint megmaradtak. (Kép: Steven Young / Spaceflight Now.)

Az újabb Falcon-9 fokozatok lábai már úgy készültek, hogy némi hullámzás hatását ki tudják egyenlíteni, a rakétatest egyensúlyban tud maradni, de ez még egy régebbi szériából való volt, amelyet nem készítettek fel az ilyen körülményekre. A többszörösen is „űrtörténelmi” B1058 még 2020 májusában repült először, amikor a Crew Dragon űrhajó Demo-2 küldetésének űrhajósait indította. Akkor startoltak 2011, az űrrepülőgépek leállítása óta először amerikai űrhajósok amerikai földről. S akkor került fel rá a NASA klasszikus „kukac” (worm) logója is, amelyet most már az óceán halai nézegethetnek...

A fokozatra emlékezve, a lap alján időrendben összegyűjtöttük mint a 19 startjáról szóló régebbi híreinket. A hasznos terhek között szerepelt még egy dél-koreai katonai műhold 2020 júliusában, egy Dragon teherűrhajó (CRS-21) 2020 decemberében, a SpaceX Transporter nevű költségmegosztásos sorozata első és harmadik repülésének sok-sok apró műholdja, valamint összesen 14 adag Starlink internetszolgáltató műhold (alkalmanként egy-két egyéb űreszköz társaságában).


A B1058 újkorában... (Kép: Stephen Clark / Spaceflight Now)


...és két korábbi repülése után, immár viseltes külső festéssel, rajta a NASA kukac logójával, amelynek alapján első pillantásra is könnyen megkülönböztethető volt a SpaceX-nél raktáron levő többi fokozattól. (Kép: Michael Cain / Spaceflight Now)

A fokozat két egymást követő használata közt eltelt idők közül a legrövidebb 27 nap volt (a 6. és 7. repülés között). A leghosszabb felkészítési idő a 15. és 16. repülések közt 205 nap volt. A SpaceX korábban legfeljebb 15 repülésre szánta a Falcon-9 első fokozatait, de jelenleg már 20 a kitűzött cél. Mindenesetre a 15-ödik használat után a B1058-at a megszokottnál tüzetesebb vizsgálatoknak vetették alá, mielőtt ismét egy csoport Starlink hold felbocsátását bízták volna rá.

Bár a B1058 többé már nyilván nem repülhet, a maradványai korántsem számítanak hulladéknak. Azokat gondosan átvizsgálják, hogy minél több hasznos információt gyűjthessenek a hajtóművek rekordszámú, 19 alkalommal történő működése után.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024