Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Starlink, második generáció
(Rovat: SpaceX, Lássuk és halljuk egymást - 2022.12.29 07:15.)

A SpaceX megkezdte internetszolgáltató műholdserege második generációs űreszközeinek a felbocsátását.

A start a floridai Cape Canaveral bázisról történt december 28-án magyar idő szerint 10:34-kor. A Falcon-9 rakéta orrkúpja alatt 54 Starlink műhold kapott helyet. Ezek a rendszer 5-ös számú csoportjába (rétegébe) indultak. A SpaceX most kezdte el ennek a csoportnak a benépesítését, és egyúttal a második generációs (Gen2) műholdhálózat kiépítését. Ahogy azt a minap megírtuk, ennek első 7500 tagjához a hónap elején kaptak jóváhagyást az amerikai szövetségi távközlési hatóságtól (FCC, Federal Communications Commission).


A Starlink 5-1 indítás Cape Canaveral 40-es starthelyéről, egy hosszú expozíciós idejű felvételen. Ez volt a SpaceX hatvanadik (!) startja ebben az évben, és ha minden összejön, lesz még egy december 30-án is Kaliforniából, egy izraeli földmegfigyelő műholddal. A most használt első rakétafokozat (B1062) volt az ötödik, amely elérte a 11-szeres felhasználási alkalmat. (Kép: Michael Cain / Spaceflight Now / Coldlife Photography)

Ezek a Gen2 holdak azonban nem azok, amelyekről korábban szó volt, és amelyek a készülő Starship rendszerrel kerülnek majd a világűrbe. Már csak azért sem, mert a tömegük többé-kevésbé ugyanakkora lehet, mint az első generációs holdaké. Erre utal, hogy most is épp annyit indítottak belőlük egyszerre egy Falcon-9-cel, mint az utóbbi időben a legtöbb adagot Floridából.

A valódi új generációs Starlink holdak nagyobb méretűek és teljesítményűek lesznek, és kiterjedt antennájuk alkalmassá teszi őket a hagyományos mobiltelefonokkal való közvetlen adatkapcsolatra is. Mivel a Starship bemutatkozása Föld körüli pályán késik, a SpaceX illetékesei úgy döntöttek, hogy Falcon-9 rakétákkal kezdik meg a Gen2 kiépítését. Augusztusban Elon Musk arra utalt, hogy erre a célra egy „mini-Gen2” műholdszériát készítenek. A tegnap végül elindított műholdak műszaki paramétereiről azonban kevés közvetlen információ látott napvilágot. A jelek szint még a minikénél is kisebbek lehetnek – épp ugyanakkorák, mint az előző műholdnemzedék tagjai. Ezekből 2019 óta már több mint 3600 darab került pályára.

Az FCC korábban mintegy 4400 első generációs, Ka- és Ku-sávban kommunikáló Starlink műholdra adott engedélyt. Később több mint 7500 V-sávú műholdra is kért és kapott jóváhagyást a cég, de újabban erről a tervéről letett. Így a december elején engedélyezett 7500 Gen2 műhold tulajdonképpen ezek helyett állhat majd pályára. Eközben a hatóság elhalasztotta a döntést a további mintegy 22 és félezer (!) igényelt Gen2 műholdról.

A Starlink Gen2 javítani tud a szolgáltatás minőségén viszonylag alacsony földrajzi szélességeken, ahol jelenleg a rendszert a legtöbb előfizető veszi igénybe. A SpaceX közlése szerint ügyfeleik száma már meghaladja az 1 milliót.

Az engedélyezett 7500 darab űreszköz háromféle típusú pályán üzemel majd. Az egyik „réteg” a felszín felett 525 km magasan, az egyenlítői síkhoz képest 53° pályahajlással húzódna, a másik 535 km-es magasságban és 33° inklinációval. Most a Starlink 5-1 indítással 530 km magasba és 43° pályahajlással kerülnek Starlink műholdak (működési magasságukat szokás szerint lassabban, saját hajtóműveik segítségével érik majd el). Ezeknél magasabb és alacsonyabb pályák egyelőre nem szerepelnek az FCC engedélyében.

Az összesített számláló most 3666 Starlink holdnál jár, beleértve a prototípus és azóta már nem működő holdakat is. Mindezt 60-nál is több Falcon-9 indítással érték el. A SpaceX jelenleg több mint 3200 működő Starlink műhold fölött rendelkezik, ezek közül kb. 3000 már a helyén van, a maradék magasságát még emelik. Az első generációs holdak közül a legtöbb a 4-es számú csoportot gyarapítja (540 km magasság, 53,2° pályahajlás). De vannak még 53°, 70° és 97,6° inklinációjú pályacsoportok, rendre 550, 570 és 560 km magas körpályákkal. Korábban az 5-ös számú, most feltölteni kezdett rétegről még úgy lehetett tudni, hogy az szintén pólusközeli (97,6° inklinációjú) pályákat tartalmaz majd. A szerdai start jelölése (5-1) azonban ennek ellentmond, vagyis a jelek szerint a SpaceX változtatott a pályacsoportok számozásán.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024