Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Több Crew Dragon kell?
(Rovat: SpaceX, Az Űrállomás és az USA , Űrturisták és magánűrhajók - 2021.09.27 09:15.)

Beindulni látszik az űrrepülési üzlet a SpaceX-nél, így meglehet, hogy bővíteniük kell a többször újra felhasználható emberes űrhajóik flottáját.

A Dragon emberek szállítására kifejlesztett Crew Dragon változatával a NASA megbízásából a Nemzetközi Űrállomás (ISS) személyzetcseréjében vesznek részt. De nemrég sikeresen véget ért az Inspiration4 repülés, amelynek során az ISS pályájánál magasabbra vittek egy négyfős – az űrrepülés történetében először hivatásos űrhajóst nem tartalmazó – csoportot. De ezzel távolról sincs vége a NASA-kapcsolaton túl érkező kereskedelmi megbízásoknak. Az Axiom Space Ax-1 jelű küldetése – ez alkalommal az ISS-hez – legkorábban 2022 elején indulhat.

A SpaceX jelenleg négy további ISS személyzetcserére rendelkezik érvényes szerződéssel az amerikai űrhivatallal. A houstoni székhelyű Axiom Space is négy utat kötött le náluk. A magáncég ambiciózus tervei között egy saját, kereskedelmi alapon működő űrállomás felépítése is szerepel alacsony Föld körüli pályán, az ISS-t követő időszakban, annak egyes funkciónak továbbvitelére. Továbbá egy Crew Dragon repülést kötött le a Space Adventures cég, amely arról ismert, hogy korábban az ISS-re szervezett űrturista-repüléseket. A SpaceX-től ezúttal egy az ISS-hez nem csatlakozó, tehát önálló pályára álló űrhajót rendeltek meg, hasonlóan az Inspiration4 repüléshez.

A SpaceX továbbá részt vesz az ISS ellátásában a teherszállító Dragon űrhajóival, amelyek felépítése sokban hasonlít személyszállító változatéhoz. Mindez azt jelzi, hogy az üzlet beindult, így a cég emberes űrrepülési programjainak vezetője, Benji Reed szerint szükség lehet a kapacitások bővítésére.


Egyszerre két SpaceX űrhajó az ISS Harmony moduljához csatlakozva: felül a Crew Dragon Endeavour, alul a háttérben a teherszállító változat (CRS-23). A fényképet Thomas Pesquet, az ESA francia űrhajósa szeptember 12-i űrsétájakor készítette. (Kép: NASA / ESA / Thomas Pesquet)

Jelenleg a Crew Dragonból két példány áll rendelkezésre. Az elsőként a Demo-2 próbarepülés alkalmával embereket szállító Endeavour, amely jelenleg is, második útját teljesítve, az ISS-nél tartózkodik. (A Crew-2 küldetés a tervek szerint novemberben végződik.) A második, a Resilience a Crew-1 NASA-repülés alkalmával mutatkozott be, és legutóbb ezzel hajtották végre az Inspiration4 programot is. Ezek a járművek – legalábbis az a részük, amelyik visszatér a Föld körüli pályáról – egyenként összesen öt repülésre vannak minősítve.

Már megépült a Crew Dragon harmadik példánya is, amely a NASA következő ISS személyzetcseréje (Crew-3) alkalmával mutatkozik be, várhatóan október végén. Akkor négy űrhajóst – Raja Chari, Thomas Marshburn, Kayla Barron (NASA) és Matthias Maurer (ESA) – visz majd fél éven át tartó küldetésre, az ISS 66. és 67. állandó személyzetének tagjaiként. Azt nem tudni, hogy jelenleg hány új Crew Dragon építését tervezik, de ha a piaci igények úgy alakulnak, akkor nincs akadálya a gyártásnak. Reed szerint jelenlegi kapacitásaikkal évente 5-6 repülést tudnának megszervezni. Később persze a most fejlesztés alatt álló, teljesen újra felhasználható Starship venné át az emberek űrbe juttatásának szerepét a SpaceX-nél.

A Crew Dragonhoz visszatérve, a Resilience legközelebbi repülése az Ax-1 lesz, várhatóan jövő februárban. Az Axiom küldetéseinél gyakorlott űrhajós is jelen lesz a csapatban. Az első alkalommal parancsnok a NASA-tól 2012-ben visszavonult, az űrben négy alkalommal összesen 258 napot töltött Michael López-Alegría lesz, három tehetős üzletemberrel az űrhajóban. Az űrállomáson a 10 naposra tervezett repülésből egy hetet töltenek majd. Az Axiom második útja (Ax-2) 2022 vége felé várható. A Crew Dragon helyei fejenként nagyjából 55 millió dollárba kerülnek, az összegbe a kiképzés is beleértendő. (Az Inspiration4 repülést finanszírozó Jared Isaacman ennél állítólag kevesebbet fizetett, de hogy pontosan mennyit, azt nem hozták nyilvánosságra.)

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2021