Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Az új Dragon sem rakétákkal ér földet
(Rovat: SpaceX, Az űrállomás és az USA , Emberes Mars-utazás? - 2017.07.22 07:15.)

Az eredeti elképzelésekkel szemben a SpaceX Dragon űrhajójának következő, emberek szállítására is alkalmas változata nem fog rakétás fékezést alkalmazni a landoláskor.

A készülő Dragon-2 (vagy Crew Dragon) űrhajóval kapcsolatos lényeges változást maga Elon Musk jelentette be nemrég egy a Nemzetközi Űrállomással foglalkozó washingtoni konferencián.


A SuperDraco hajtóművekkel történő fékezés és földet érés egyelőre fantáziarajzokon marad. A Dragon-2 kapszula aljára eredetileg szánt négy kiereszthető láb is a leszállást szolgálta volna. A jelenleg használatban levő Dragon teherűrhajó-típus nem szárazföldre, hanem a tengerre érkezik vissza, hőpajzsos és ejtőernyős fékezéssel. (Kép: SpaceX)

A tervek feladásának okát Musk a biztonsági követelmények szigorúságában, a szükséges biztonsági intézkedések és ellenőrzések nagy számában jelölte meg. Az embereknek a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) való szállítására szolgáló Crew Dragon fejlesztését legnagyobb részt a NASA támogatja. A SpaceX alapítója szerint a készülő űrhajó technikailag továbbra is alkalmas lehetne a rakétás leszállásra. A cég 2014 májusában mutatta be a nagyközönségnek a Crew Dragon terveit. Akkor úgy számítottak, hogy 2016 végére készen állhat az űreszköz az ISS-hez való utazásra. A mostani tervekben 2018 közepe szerepel, mint az első emberes repülés céldátuma. (A NASA másik kereskedelmi űrhajófejlesztő partnere, a Boeing 2018 augusztusára ígéri a CST-100 Starliner bemutatkozó repülését, két utassal.)

A SpaceX szakemberei 2015-ben azt mondták, hogy a Crew Dragon első útjai ugyanúgy ejtőernyős fékezéssel és tengeri leszállással érnek majd véget, mint a mostani teherszállító Dragonok repülései. A nagyobb tömeg miatt azonban nem 3, hanem 4 fő ernyőt alkalmaznak. Eközben folyt volna tovább a rakétás segítséggel végzett szárazföldi leszállási mód kidolgozása is, amit most feladtak. A Crew Dragon már eleve rendelkezik a nyolc SuperDraco hajtóművel, hiszen ezek alkotják a start során szükséges mentőrendszert: ha valami rendellenesség történik, így válhat le a rakétáról és ereszkedhet vissza a felszínre az űrhajósokat szállító kapszula.

A tervezési változtatással kapcsolatban felmerülő kérdés, hogy mi lesz a SpaceX marsi terveivel? Korábban Elon Musk a vörös bolygó meglátogatását tűzte ki nem is olyan távoli célul. A marsi sima leszállás, a légköri fékezés technikai megvalósításának egyik alapja pedig a rakétahajtóművek alkalmazása lett volna a felszín közelében. Egyelőre nincs hír arról, hogy milyen jobb megoldás váltja majd fel az eredeti koncepciót. Nem volna meglepő, ha a Red Dragonnal az eredetileg 2018-ra tervezett, majd 2020-ra halasztott, még emberek nélküli marsi leszállás dátuma tovább csúszna.

Visszatérve az ISS-hez küldendő Crew Dragonokhoz, azok a floridai Kennedy Űrközpont 39A starthelyéről a SpaceX Falcon-9 hordozórakétájával indulnak majd. A cég már dolgozik a szükséges módosításokon, hogy a rakéta Block 5 jelű konfigurációja megfeleljen az emberes űrrepülésekhez szükséges szigorúbb előírásoknak.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024