Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Oroszország is a Marsra tart (15. rész)
Napjaink orosz emberes Mars-programja

(Rovat: Orosz űrtervek, Oroszország és a Naprendszer - 2005.10.14 07:45.)

A 2000-es Gorskov-terv beindította az orosz szakma fantáziáját, olyannyira, hogy az Enyergija cég vezetői néhány éve a legtöbb, nagy nyilvánosságot kapó sajtótájékoztatón vagy nyilatkozatban megemlítik, sőt, hangsúlyozzák, hogy ők dolgoznak jelenleg az orosz emberes Mars-programon.

De persze tegyük rögtön hozzá, néhány kezdeményezéstől eltekintve csak hivatalosan létezik orosz emberes Mars-program. Oroszország Mars-kutatási céljai közül jelenleg csak annyi biztos, hogy 2009-ben el szeretnék indítani a Fobosz-sorozat harmadik, ezúttal talán sikeres tagját a Phobosz holdra, mintavétel és Földre történő visszahozatal céljából. Ha 2009-ben tényleg elindul, Oroszország lehet az első, amelyik a térségből visszatér a Földre. Emellett egy nem részletezett programú leszállóegységet szeretnének 2015-ig a Mars felé indítani.

Az Enyergija állami tulajdonú cég. Tervei így semmiképp sem magántervek. Talán az Aurora-program és a várható amerikai aktivizálódás késztette a cég munkatársait arra, hogy jobban megvizsgálják a Groskov-tervben rejlő lehetőségeket. Tegyük ezt meg most mi is!


A küldetés profilja meglehetősen egyszerű. A jármű elemeit alacsony Föld-körüli pályára állítják, majd összeszerelik. Ezután a kész járművet bolygóközi pályára állítják, és a következő néhány hónapban a jármű a Mars felé halad. Amikor a Mars közelébe ér, lelassítják, és alacsony Mars körüli pályára állítják. Ezután egy különleges leszállóegység leválik a járműről, és a legénység egy részét vagy egészét a Mars felszínére szállítja.

A személyzet munkája végeztével a leszállóegység erre a célra kialakított részével visszatér a jármű keringőegységéhez, majd a Föld felé veszi az irányt.

A küldetés időbeosztása:

– Indulás – a Föld gravitációs terének, mint gyorsító mezőnek a felhasználásával (3 hónap)
– Utazás a Marshoz az elektromos hajtóművek felhasználásával (8 hónap)
– Lassítás, pályára állás a Mars körül (1 hónap)
– Munkálatok Marson és a bolygó körül (1 hónap)
– Visszaindulás – a Mars gravitációs terének felhasználásával (1 hónap)
– Utazás vissza a Földre az elektromos hajtóművek segítségével (7 hónap)
– Lassítás, pályára állás a Föld körül (3 hónap)

A küldetés teljes időtartama: 2 év

A bolygóközi jármű három fő részből áll:

– A lakó- és keringőegységből, ahol a személyzet lakik és dolgozik a küldetés teljes időtartama alatt. A felszerelés nagy része is ezen modulokban kerülne elhelyezésre.
– A napelem táplálta elektromos hajtóműből, amely a Földről a Marsra-utazást és a visszatérést segíti elő.
– A „Mars-kompból”, amely magában foglalja a Mars körüli pályára visszatérő egységet és a komp alsó részét, mint „kilövőállást”.

A jelenlegi terv főbb előnyei:

– Jó esély a személyzet biztonságos visszatérésére. Ennél biztosabb tervet az Enyergija munkatársai szerint igen nehéz még elképzelni is.
– Az előzetes becslések szerint a jármű tesztelésének és megépítésének költségei alacsonyak, előre láthatóan nem érnék el a 15 milliárd USA-dollárt.
– Az ionhajtómű és a napelemek használata újrahasznosíthatóvá teszik a járművet, ami lehetővé teszi a repülés közbeni fejlesztési program kiterjesztését, és jelentősen csökkenti a Mars-felderítő program költségeit.
– A Mars-komp tesztelése egy legénység nélküli küldetés során, a biztonság növelésén kívül lehetővé tenné, hogy összehasonlító Mars-felszín kutató programot kezdjenek.
– A küldetés környezetbarát volta növeli az esélyt a közvélemény támogatására.


Adatok:

Jármű induló tömege: ~ 600 tonna
Küldetés teljes időtartama: ~ 2 év
Személyzet: legfeljebb 6 fő
Bolygóközi hajtómű tolóereje: 300 N
Naperőmű teljesítménye: 15 MW

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024