Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Oroszország is a Marsra tart (15. rész) A 2000-es Gorskov-terv beindította az orosz szakma fantáziáját, olyannyira, hogy az Enyergija cég vezetői néhány éve a legtöbb, nagy nyilvánosságot kapó sajtótájékoztatón vagy nyilatkozatban megemlítik, sőt, hangsúlyozzák, hogy ők dolgoznak jelenleg az orosz emberes Mars-programon.
De persze tegyük rögtön hozzá, néhány kezdeményezéstől eltekintve csak hivatalosan létezik orosz emberes Mars-program. Oroszország Mars-kutatási céljai közül jelenleg csak annyi biztos, hogy 2009-ben el szeretnék indítani a Fobosz-sorozat harmadik, ezúttal talán sikeres tagját a Phobosz holdra, mintavétel és Földre történő visszahozatal céljából. Ha 2009-ben tényleg elindul, Oroszország lehet az első, amelyik a térségből visszatér a Földre. Emellett egy nem részletezett programú leszállóegységet szeretnének 2015-ig a Mars felé indítani. Az Enyergija állami tulajdonú cég. Tervei így semmiképp sem magántervek. Talán az Aurora-program és a várható amerikai aktivizálódás késztette a cég munkatársait arra, hogy jobban megvizsgálják a Groskov-tervben rejlő lehetőségeket. Tegyük ezt meg most mi is!
A küldetés profilja meglehetősen egyszerű. A jármű elemeit alacsony Föld-körüli pályára állítják, majd összeszerelik. Ezután a kész járművet bolygóközi pályára állítják, és a következő néhány hónapban a jármű a Mars felé halad. Amikor a Mars közelébe ér, lelassítják, és alacsony Mars körüli pályára állítják. Ezután egy különleges leszállóegység leválik a járműről, és a legénység egy részét vagy egészét a Mars felszínére szállítja.
A személyzet munkája végeztével a leszállóegység erre a célra kialakított részével visszatér a jármű keringőegységéhez, majd a Föld felé veszi az irányt.
A küldetés időbeosztása:
– Indulás – a Föld gravitációs terének, mint gyorsító mezőnek a felhasználásával (3 hónap)
A küldetés teljes időtartama: 2 év
A bolygóközi jármű három fő részből áll:
– A lakó- és keringőegységből, ahol a személyzet lakik és dolgozik a küldetés teljes időtartama alatt. A felszerelés nagy része is ezen modulokban kerülne elhelyezésre.
A jelenlegi terv főbb előnyei:
– Jó esély a személyzet biztonságos visszatérésére. Ennél biztosabb tervet az Enyergija munkatársai szerint igen nehéz még elképzelni is.
Adatok:
Jármű induló tömege: ~ 600 tonna | |||
|