Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Beidou-3 G2Q
(Rovat: Navigáció és térképészet, Kínai műholdak - 2020.03.10 06:15.)

A jelölés a kínai navigációs műholdrendszer legújabb tagját takarja. Még egy start májusban, és eléri a globális lefedettséget a kínaiak „saját GPS”-e.

A Beidou hely- és időmeghatározó műholdrendszer harmadik generációs műholdjainak egyik geostacionárius pályára szánt tagja egy Hosszú Menetelés-3B rakétával indult Hszicsangból (Xichang). A start időpontja március 9-én magyar idő szerint 12:55 volt.


(Kép: Xinhua)

A hordozórakéta sikerrel elvégezte feladatát, elnyúlt átmeneti pályára helyezte az új űreszközt, ahonnan az hamarosan saját hajtóműveivel éri el a 36 ezer km-es körpálya magasságát az egyenlítői sík közelében. A Beidou a jól ismert amerikai GPS, az orosz GLONASSZ és az európai Galileo mellett globális lefedettséget célzó, rádiójelek sugárzásán alapuló navigációs szolgáltatásokat nyújtó műholdrendszer. Kína saját, független, katonai és polgári hasznosítású rendszere már csak egy indításra van a globális lefedettséget nyújtó kiépítettségtől. Már 2012 óta regionális (ázsiai) lefedettséggel szolgálja felhasználóit. Az országból 2000-től kezdve már összesen 54 navigációs holdat állítottak pályára, az utóbbi években pedig felgyorsult a tempó. A régiek természetesen már nem mind működőképesek. A tervezett teljes Beidou rendszer nagy többsége (27 műhold) közepes magasságú pályán, a Föld körül elosztva kering. Emellett 5 geostacionárius és 3, az Egyenlítőhöz képest 55,5°-os pályahajlású geoszinkron műhold tartozik a konstellációhoz. Az egész Földre kiterjedő lefedettség elérése érdekében 24 közepes pályamagasságú, 3 geoszinkron és a mostanival együtt 2 geostacionárius holdat indítottak már. Ez utóbbi kategóriából hiányzik még egy, arra várhatóan májusban kerítenek sort. Persze később is folytatják majd az indításokat, hiszen tartalékokra, a kieső régebbi űreszközök pótlására mindig szükség lesz, ahogyan más navigációs műhold-konstellációk esetén is ez a helyzet.

A Beidou-3 műholdak építője a DFH-3B platform felhasználásával a China Academy of Space Technology (CAST) vállalat. A kínai hírügynökségi beszámolók kiemelik, hogy a szolgáltatást önvezető autókhoz, hajók pontos kikötői dokkolásához, repülőgépek indulásához és leszállításához tudják használni. Ahogy a többi navigációs műholdrendszer esetében is igaz, a Beidou alkalmazási területei igen széles körűek a közlekedésben, a szállításban, a mezőgazdaságban, a térképészetben és földmérésben, az energiaiparban és a pénzügyi szektorban is. A Beidou műholdak a navigációs jelek sugárzásán túl képesek üzenetek közvetítésére. A kínai okostelefonos alkalmazásokban már most is használják a Beidou helyadatokat, és számos más országban fel vannak készítve a vevőberendezések a Beidou jeleinek fogadására. Kína célja is, hogy egyre inkább elterjessze saját rendszerét, elsősorban az Egy Övezet – Egy Út kezdeményezésben (Belt and Road Initiative) partner országokban. Ami a külföldi hadseregeket illeti, egyelőre csak Pakisztánban alkalmazzák a Beidou rendszert az amerikai GPS helyett.

A mostani indítás alkalmával a koronavírus-járvány okozta nehézségekkel is meg kellett küzdeniük a kínai szakembereknek.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024