Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Kamerák a Holdhoz, gyerekeknek
(Rovat: Korszerű oktatás, A Holdnál - 2011.09.17 08:15.)

A szombaton indított amerikai GRAIL űrszondapáros fedélzetén olyan kamerákat helyeztek el, amelyek amerikai iskolások utasításait követve fényképezik majd a Hold felszínét.

A GRAIL (Gravity Recovery And Interior Laboratory) két, azonos felépítésű szondája december 31-én ill. január 1-jén áll pályára égi kísérőnk körül. Elsődleges tudományos céljuk a Hold gravitációs terének minden eddiginél nagyobb részletességű feltérképezése. Ezt kötelékben repülve, 55 km magas poláris körpályán, egymástól 100-225 km-es távolságban teszik majd.


A GRAIL szondák indítása Delta-2 Heavy rakétával, a floridai Cape Canaveralről. (Kép: Justin Ray / Spaceflight Now)

A GRAIL-A és GRAIL-B szondákon helyet kaptak olyan kamerák is, amelyeknek a célja elsősorban nem tudományos. Inkább az iskolás gyerekek érdeklődését szeretnék velük felkelteni a Hold, a GRAIL programja, s általában az űrkutatás, a műszaki és természettudományok iránt. A MoonKAM (Moon Knowledge Acquired by Middle school students) kezdeményezés élére Sally Ride, az első amerikai űrhajósnő állt. Amerikában több tízezernyi iskolás kapcsolódik majd be a programba, az ötödik-nyolcadik osztályos korcsoportból. Ők megfigyelési célpontokat választanak ki a Hold felszínén, s javaslataikat beküldik az irányító központba. Ezt egyetemisták üzemeltetik a kaliforniai San Diegóban. Az elkészült felvételeket a MoonKAM honlapján keresztül nyilvánosságra hozzák. A képek segítségével a diákok a krátereket, felföldeket, holdi tengereket tanulmányozhatják. A MoonKAM projekt honlapján számos oktatási segédanyag is elérhető. (Az ötlet hasonlít az EarthKAM vállalkozáshoz, amelynek keretében a Nemzetközi Űrállomásról érkeznek képek a Földről.)

Mindkét GRAIL szondára négy-négy kamera került. Közülük kettő közvetlenül lefelé, a Hold irányába néz, egy-egy pedig előre illetve hátra 60°-os szögben.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024