Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
A Mars Express a boncasztalon Mint pár napja olvashattuk, a Mars Express és a Beagle-2 – köszönik szépen – rendben működnek. A lezárult teszt-sorozat jó ok arra, hogy kicsit közelebbről is megismerkedjünk kontinensünk első mars-szondájával.
A műszerek a méhkaptárszerű alumínium doboz belsejében foglalnak helyet. Maga a doboz 1,5 m hosszú, 1,8 m széles, 1,4 m magas. A leszállóegység kívülrõl csatlakozik a hordozóhoz. Rakomány, üzemanyag, leszállóegység: az induláskor a tömeg összesen nem több mint 1070 kg.
Az első lehetséges buktató: a hajtóművek és az energiaellátó rendszer
A gyorsuláshoz szükséges energiát a hordozórakéta utolsó, negyedik fokozatától kapja a szonda. Ez a fokozat az után válik le, hogy a jármű ráállt a Mars-követő pályára. A fedélzeten található hajtóművek csupán pályakorrekcióra valók.
A főhajtómű meglehetősen erőteljes, - mondta Rudi Schmidt, a Mars Express projekt menedzsere az ESA tecnikai központjában, a hollandiai Noordwijkban található ESTEC-ben - sokáig képes gyorsítani a járművet. A feladata, hogy miután a Mars Express utolérte a Marsot, bolygó körüli pályára állítsa azt. Mire pályára áll, az üzemanyag jórésze (a fékezéstől) el is használódik.
A Mars felé vezető úton a kocka alakú jármű nyolc sarkán elhelyezkedő, egyenként 10 N tolóerőt biztosító kisrakéta biztosítja a megfelelő térbeli helyzetet. Ezek is ugyanazt a kettős hajtóanyag keveréket használják, mint a főhajtómű. A kisrakétákat eredetileg a Cluster misszióhoz fejlesztették ki, és főképp az űreszköz kialakításában megjelenő hasonlóság miatt lehetett itt is alkalmazni őket.
Menet közben az elektromos energiát a napelemek biztosítják. Felbocsátáskor még össze voltak hajtogatva, de röviddel utána már kinyitották őket. Maga az illesztési mehanizmus a Rosetta misszióhoz volt kifejlesztve, ez forgatja a táblákat aszerint, hogy merről éri őket a legtöbb napfény. A felületük mintegy 11 négyzetmétert tesz ki, ami jóval nagyobb, mint amekkora a hasonló feladatkörrel rendelkező földközeli űrjárműveken található. Ez azért van, hogy ellensúlyozzák a fényerő intenzitásának csökkenését a Naptól való távolság növekedésével.
Dianiska Balázs
Folytatjuk...
| |||
|