Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

A Mars Express a boncasztalon
(Rovat: Mars Express és Beagle-2, A Nap és bolygótestvéreink - 2003.07.21 14:18.)

Mint pár napja olvashattuk, a Mars Express és a Beagle-2 – köszönik szépen – rendben működnek. A lezárult teszt-sorozat jó ok arra, hogy kicsit közelebbről is megismerkedjünk kontinensünk első mars-szondájával.


A Mars Express-t arra készítették, hogy hét tudományos műszert, valamint egy leszállóegységet (Beagle 2) hordozva a fedélzetén eljusson a Marsig, és legalább egy marsi évig (657 földi nap) Mars körüli pályán keringve működtesse őket, beleértve természetesen az átjátszóállomás szerepének ellátását a Beagle 2 és a Föld között. A fejlesztők ügyességét és hozzáértését dicséri, hogy sikerült a műszerek tömegét 116 kg-ra, a Beagle 2-ét pedig 60 kg-ra leszorítani. Ezáltal több hely jutott a hajtóanyagnak, és hatékonyabban dolgozhatnak a hajtóművek, mint nagyobb tömeg esetén tennék.

A műszerek a méhkaptárszerű alumínium doboz belsejében foglalnak helyet. Maga a doboz 1,5 m hosszú, 1,8 m széles, 1,4 m magas. A leszállóegység kívülrõl csatlakozik a hordozóhoz. Rakomány, üzemanyag, leszállóegység: az induláskor a tömeg összesen nem több mint 1070 kg.

Az első lehetséges buktató: a hajtóművek és az energiaellátó rendszer

A gyorsuláshoz szükséges energiát a hordozórakéta utolsó, negyedik fokozatától kapja a szonda. Ez a fokozat az után válik le, hogy a jármű ráállt a Mars-követő pályára. A fedélzeten található hajtóművek csupán pályakorrekcióra valók.
A főhajtómű egy már korábban kifejlesztett ("off-the-shelf", azaz “polcról levehető”) elem, a jármű aljára van erősítve és tolóereje 400 N. A hajtóanyag, amit használ, két anyag keverékéből áll elő, ezeket két - egyenként - 267 literes tartályban tárolják. Az üzemanyagot 35 liter nagynyomású hélium segítségével préselik a hajtóműbe.

A főhajtómű meglehetősen erőteljes, - mondta Rudi Schmidt, a Mars Express projekt menedzsere az ESA tecnikai központjában, a hollandiai Noordwijkban található ESTEC-ben - sokáig képes gyorsítani a járművet. A feladata, hogy miután a Mars Express utolérte a Marsot, bolygó körüli pályára állítsa azt. Mire pályára áll, az üzemanyag jórésze (a fékezéstől) el is használódik.

A Mars felé vezető úton a kocka alakú jármű nyolc sarkán elhelyezkedő, egyenként 10 N tolóerőt biztosító kisrakéta biztosítja a megfelelő térbeli helyzetet. Ezek is ugyanazt a kettős hajtóanyag keveréket használják, mint a főhajtómű. A kisrakétákat eredetileg a Cluster misszióhoz fejlesztették ki, és főképp az űreszköz kialakításában megjelenő hasonlóság miatt lehetett itt is alkalmazni őket.
Ezek a hajtóművek egyfajta utolsó mentőövként is funkcionálnak, ha a főhajtóművel történne valami. El tudnák látni a feladatát, bár végül a Mars körül más pályát kellene választani. - mondta Schmidt.

Menet közben az elektromos energiát a napelemek biztosítják. Felbocsátáskor még össze voltak hajtogatva, de röviddel utána már kinyitották őket. Maga az illesztési mehanizmus a Rosetta misszióhoz volt kifejlesztve, ez forgatja a táblákat aszerint, hogy merről éri őket a legtöbb napfény. A felületük mintegy 11 négyzetmétert tesz ki, ami jóval nagyobb, mint amekkora a hasonló feladatkörrel rendelkező földközeli űrjárműveken található. Ez azért van, hogy ellensúlyozzák a fényerő intenzitásának csökkenését a Naptól való távolság növekedésével.
A szünetmentes áramellátást egy lithium-ion akkumulátor (67,5 Ah) biztosítja, ami a Nap esetleges - más égitest által történő - fedése esetén is szolgáltatja a korábban napelemektől kapott áramot. A tervezett küldetéssel számolva mintegy 1400, legfeljebb másfél órán át tartó fedésre lehet számítani. Ezeket nem úgy kell elképzelni, mint egy földi napfogyatkozást, egyszerűen arról van szó, hogy a jármű poláris pályára áll a Mars körül, és a keringés során a bolygó időnként kitakarja majd a Napot.
Amikor a Mars pályájának Naptól legtávolabbi pontján jár, a napelemek akkor is mintegy 650 watt teljesítményt biztosítanak majd, ami bőven fedezi a küldetésre maximálisan becsült 500 wattnyi szükséges mennyiséget.



Ezen a csodálatos felvételen a Mars északi pólusvidéke látható.

Dianiska Balázs

Folytatjuk...

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024