Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Még egy elromlott távközlési műhold
(Rovat: Lássuk és halljuk egymást, Üzlet és munkahely - 2023.09.14 07:15.)

A februárban indított Inmarsat-6-F2 fedélzetén a pálya megemelése közben váratlan rendellenesség lépett fel.

Ezt augusztus 24-én közölte a Viasat vállalat, amely idén májusban zárta le az Inmarsat felvásárlásának mintegy másfél éven át tartó folyamatát. A Viasat neve nemrég egy másik geostacionárius távközlési műhold, a Viasat-3 Americas meghibásodása révén is szerepelt a hírekben, azzal, hogy a várható kárigény érzékenyen érinti majd a biztosító társaságokat. Nos, ha eddig fejfájást okozott a Viasat a biztosítóknak, akkor most még inkább így lesz...

Az Inmarsat-6-F2 februárban startolt egy Falcon-9 rakétával. Korszerű ionhajtóműves meghajtásának köszönhetően csak lassan emelték meg átmeneti pályáját, hogy elérjék vele az egyenlítői síkban kb. 36 ezer km magasan húzódó geostacionárius körpályát; az Atlanti-óceán fölötti pozícióban. Csakhogy eközben az űreszköz energiaellátó rendszerében hiba keletkezett. A cég sem a hiba pontos természetéről, sem a fellépésének idejéről nem adott tájékoztatást. Mindenesetre az ugyancsak az Airbus Defence and Space által, annak Eurostar E3000 platformján épített, azonos felszereltségű, az Inmarsat hatodik generációs távközlési műholdjainak első képviselőjeként 2021 decemberében felbocsátott Inmarsat-6-F1 rendben működik.


Az Inmarsat-6-F2 a Föld körül. (Fantáziakép: Inmarsat)

Az üzemeltető és a gyártó cég szakemberei most együttes erővel próbálják kideríteni a hiba okát, és hogy egyáltalán van-e esély a műhold megmentésére, eredeti feladatának ellátására. Az Airbus történetében ez egy példátlan eset.

Az Amerikai Űrhaderő követési adatai szerint az Inmarsat-6-F2 augusztus közepe óta egy még bőven a geostacionáriustól távoli pályán ragadt. A Viasat azzal igyekezett kisebbíteni az incidens jelentőségét, hogy a műhold még nem állt üzembe, tehát a felhasználók számára közvetlen szolgáltatás-kiesésről nincs szó. Azonban egy új távközlési műholdat nyilván nem a semmiért és nem csak tartalék kapacitások miatt gyártanak és bocsátanak fel, így a kiesése rövid időn belül károsan befolyásolhatja az üzletmenetet.

Eközben az említett másik, április végén indított műholdat (Viasat-3 Americas) az antennanyitási probléma ellenére még mindig nem nyilvánították teljesen elveszettnek. Vizsgálják a lehetőségét, hogy mi az, ami még menthető. Novemberre várhatóan kiderül, hogy új műholdat építtetnek-e helyette, vagy a másik két, még nem felbocsátott Viasat-3 műhold segítségével oldják-e meg a feladatainak pótlását. A biztosítók számára 420 millió dolláros kiadást összeget jelenthet a ViaSat-3 Americas kiesésére nyújtott kártérítés. Ha ehhez még hozzájön az Inmarsat-6-F2 350 milliós biztosítása, az iparági szakértők szerint ahhoz vezethet, hogy egyes biztosítók elhagyják ezt a piaci szegmenst. Szinte biztos, hogy a Viasat és más üzemeltetők mostantól lényegesen drágábban köthetnek majd biztosítást a jövőbeli műholdindításaikra.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024