Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Eutelsat-10B
(Rovat: Lássuk és halljuk egymást, SpaceX - 2022.11.23 07:15.)

A SpaceX legöregebb és az egyik legtöbbet szolgált, de most végleg elhasznált Falcon-9 fokozatával állították pályára Floridából a távközlési műholdat.

Az Eutelsat-10B indítása egy napos késéssel november 23-án magyar idő szerint 3:57-kor történt Cape Canaveral 40-es starthelyéről. (Csupán mintegy 6 órával korábban indult volna a Kennedy Űrközpont szomszédos 39A indítóállásából egy másik Falcon-9 rakéta, azzal küldték volna a Nemzetközi Űrállomáshoz a SpaceX Dragon CRS-26 teherűrhajóját. De az időjárás akkor közbeszólt, így a Dragon talán 26-án startolhat.)


Az Eutelsat-10B távközlési hold a gyártó Thales Alenia Space csarnokában (Cannes, Franciaország), az elektromágneses tesztek során. (Kép: Eutelsat)

A felbocsátás szempontjából a start különlegessége az volt, hogy a B1049 sorszámú Falcon-9 első fokozatot, amely már 11. alkalommal repült, ezúttal nem hozták vissza. Ez a fokozat volt egyébként a SpaceX aktív állományában a legrégebb óta használt darab, 2018. szeptember 10-én egy ugyancsak távközlési célú műhold pályára állításával debütált. Az irányított leszállás céljára általában tartalékolt üzemanyagot most inkább arra használták fel, hogy a megrendelő kérésére a hasznos teher minél magasabb pályára kerüljön. Így kevesebb idő és kevesebb saját üzemanyag árán jut majd el az elnyúlt elliptikus, ún. szuperszinkron – vagyis földtávoli pontján 36 ezer km-t meghaladó magasságú – átmeneti pályájáról a geostacionárius körpályára. A SpaceX ebben a hónapban egyébként már harmadik alkalommal végzett olyan indítást, ahol az első fokozatok az óceánban végezték újbóli hasznosítás helyett. Az egyik 1-jén a Falcon Heavy középső fokozata volt (a két oldalsó visszatért), a másik egy Falcon-9-cel 12-én két Intelsat Galaxy távközlési hold indításakor történt, a mostanihoz hasonló indokkal. (A rakéta két lehulló orrkúpdarabját ugyanakkor most is begyűjtik.)

Az Eutelsat-10B a 10° keleti hosszúságnál levő geostacionárius pozíció felé tart. A közel 5 és fél tonna tömegű, Ku-sávú transzponderekkel felszerelt műhold szélessávú internetes adatkapcsolatot biztosít majd repülőgépek és tengeri hajók utasainak, elsősorban a nagy forgalmú észak-atlanti térségben, de Európa, a Földközi-tenger és a Közel-Kelet térségében is. Összesen 116 irányítható keskeny nyalábjával több mint 50 GHz sávszélességet és mintegy 35 Gbit/s adatátviteli sebességet érhet el. A műhold fedélzetén egy-egy széles nyalábbal rendelkező C- és Ku-sávú berendezés is helyet kapott. Ezekkel a jelenleg a 10° keleti hosszúságnál működő, 2009-ben indított Eutelsat-10A hamarosan kieső kapacitásait pótolják.


Az Eutelsat-10B a Föld körül. Az űreszköz a Specbus Neo platformra épült, ionhajtóműves meghajtással működik. (Fantáziakép: Thales Alenia Space)

Az új Eutelsat-10B várhatóan jövő nyáron áll szolgálatba.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024