Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Inmarsat-6-F1 Pályán az első hatodik generációs Inmarsat távközlési műhold. Japánból egy H-2A rakétával került pályára a tengerhajózás műholdas támogatására alakult nemzetközi vállalat új generációs űreszköze. Az első Airbus által épített Inmarsat műhold még 2021. november 23-án hagyta el a toulouse-i gyárat. Az Inmarsat-6-F1 az Airbus Eurostar E3000 platformján épült. Ez immár az 54. Eurostar E3000-es, egyúttal az ötödik olyan E3000-es, mely átmeneti pályáról ionhajtóművel éri majd el geostacionárius pozícióját. A csekély tömegű ionhajtóműnek köszönhetően a műholdon több transzpondert és egyéb segédberendezést lehetett elhelyezni.
(Fantáziakép: Airbus)
Az Inmarsat részére átadott, 5500 kg induló tömegű műhold nagyméretű, 9 m-es nyílású L-sávú, és kilenc többnyalábos Ka-sávú antennával rendelkezik. Az új generációs, moduláris digitális jelfeldolgozásnak köszönhetően az űreszköz egyidejűleg akár 8000 csatornát és 200 irányított L-sávú nyalábot (spot beam) képes használni, a Ka-sávú nyalábokkal pedig a pozícióból látható teljes földfelszínen lehet „célpontokat” kiválasztani. A fenti képességeknek köszönhetően a műhold korábban nem látott rugalmassággal és alacsony árral (!) képes mobil adatátviteli és IoT (Internet of Things) szolgáltatásokat nyújtani szárazföldi, tengeri és légi alkalmazóknak. Az Inmarsat-6-on alkalmazott egyes módszerek és berendezések fejlesztését a gyártón kívül az Európai Űrügynökség (ESA), valamint a brit és francia űrügynökségek is támogatták.
A startra természetesen Tanegashimából került sor, a Mitsubishi Heavy Industries rakétája az LA-Y1 indítóállásból indult december 22-én, magyar idő szerint 16:32-kor. A hordozóeszköz a H-2A rakéta 204-es verziója volt. Ebben a kialakításban a rakéta induló tömege 445 tonna, a geostacionárius átmeneti pályára (GTO) juttatható tömeg pedig elérheti a 6 tonnát. Ilyenkor – ahogy az a képünk jobb szélén látszik – a rakéta oldalára négy darab, nehezebb, SRB-A jelű segédrakétát (booster) illesztenek. A H-2 rakéták különböző változataiból eddig egyébként 44 startolt, és ezek közül csak egy nem teljesítette feladatát. Ehhez a sorhoz csatlakozott most a 45. – sikeres – repülés.
| |||
|