Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Újrahasznosítás és méregtelenítés
(Rovat: Kínai rakéták - 2022.10.02 07:15.)

Kína úgy szándékozik továbbfejleszteni Hosszú Menetelés-2D hordozórakétáját, hogy az a rakétapiac fejlődési irányát követve többször felhasználható legyen.

A 30 éves múltra visszatekintő rakétát a Sanghaji Űrrepülés-technológiai Akadémia (SAST, Shanghai Academy of Spaceflight Technology) gyártja. A Hosszú Menetelés-2D először 1992. augusztus 9-én emelkedett a magasba, legutóbb pedig idén szeptember 26-án, amikor a Jaokan-36 műholdtriót állították pályára. A rakéta következő indítását október 20-ra tervezik. A szeptember 26-i start volt a Hosszú Menetelés-2D 66. indítása, a sorozatból mindössze egyetlen start volt „részben sikeres”, 2016 végén.

A kétlépcsős, hipergol (öngyulladó) hajtóanyagú rakétát kezdetben csak Csiucsüanból indították, majd 2016 óta Tajjüanból is (ahonnan éppen az említett félsikerű start volt az első indítás), 2021 óta pedig Hszicsangból is, így a rakétatípus Kína mindhárom szárazföldi rakétaindító-központjából indult már a világűrbe. A rakétával alacsony Föld körüli pályára (LEO) maximum 3500 kg, napszinkron pályára pedig maximum 1000 kg hasznos teher indítható. A sikeres sorozat ellenére az állami China Aerospace Science and Technology (CASC) vállalat és leányvállalata, a rakétát gyártó SAST a rakétatípus jelentős korszerűsítését tervezi.


A Hosszú Menetelés-2D hordozórakéta 63. indítása 2022. augusztus 24-én a Tajjüan űrközpontból. (Kép: SAST)

A Hosszú Menetelés-2D mindkét fokozata dinitrogén-tetroxidot és aszimmetrikus dimetil-hidrazint használ. A rendkívül mérgező és erősen korrozív kétkomponensű hajtóanyag használata kockázatot és többletköltséget jelent a gyártás során, de a lehulló, kiégett fokozatok is veszélyesek. A CASC bejelentése szerint a rakéta YF-21C és YF-24C hipergol hajtóműveket a jövőben kerozint és folyékony oxigént használó rakétamotorokra cserélik, de ezek pontos típusát nem jelölték meg, mint ahogy a kialakítandó konfigurációt sem. Kína az elmúlt 10 évben debütált Hosszú Menetelés-5– 8 rakétái számára a kerozinnal és folyékony oxigénnel működő YF-100 hajtóművet fejlesztette ki. A CASC jelenleg is dolgozik a hajtómű továbbfejlesztett, nagyobb tolóerejű, YF-100K változatán, amelyet személyszállító űrhajóikat indító, új generációs rakétájuk számára fejlesztenek.

A Hosszú Menetelés-2D újrafelhasználhatósága irányában tett első lépésként a rakéta tavaly októberben indított példányát rácsos vezérlőtalpakkal (grid fin) szerelték fel, amelyeket a jövőben az első rakétafokozatok irányított visszahozásához használnak. A rácsos vezérlőtalpakat a Hosszú Menetelés-2C rakétán is kipróbálták már. Segítségükkel leszűkíthető az a terület, ahová a kiégett fokozatok lehullanak.

A többször felhasználható Hosszú Menetelés-2D fejlesztése és a mérgező hajtóanyagok kiküszöbölése csökkenti az indítások költségét. Megfigyelők szerint az lehet az első lépés egy többször felhasználható űrszállítási rendszer kifejlesztése irányában. Az SAST korábban bejelentette, hogy dolgoznak a Hosszú Menetelés-6 többször felhasználható változatán. A CASC más rakétagyártóinál a Hosszú Menetelés-8 újrafelhasználhatóvá tétele folyik, míg a fejlesztés alatt álló, személyszállító űrhajókat indító nagyrakéta és a Hosszú Menertelés-9 eleve többször felhasználható formában készül. A pekingi Landspace magánvállalat nemrég jelentette be, hogy sikerrel tesztelték a Tiencsüe-12 (Tianque-12) metánnal és folyékony oxigénnel működő hajtómű továbbfejlesztett változatát, amely a többször felhasználható Csucsüe-2 rakétájuk első fokozatát fogja hajtani. A China Academy of Launch Vehicle Technology (CALT) többször újra felhasználható automata űreszköze második küldetésén augusztus eleje óta kering a Föld körül, augusztus közepén pedig egy szuborbitális űrrepülőgép-szegmenssel hajtottak végre titkos repülést.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024