Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Pályán a harmadik kínai űrállomásmodul
(Rovat: Kína a világűrben - 2022.10.31 08:45.)

Vencsangból sikeresen indult a Mengtient szállító CZ-5B-Y4 rakéta. Az új modul hamarosan csatlakozhat a mintegy 380 km magasan keringő Tienhóhoz és Ventienhez.

Előzmények

2022. szeptember 30. – A Ventien (Wentian) nehéz modult – a rajta található rövid, masszív „Ljapa-szerű” robotkarral – áthelyezték a Tienho (Tianhe) elülső, hossztengelyben lévő dokkolójáról az egyik oldalsó kikötőre. A művelet mintegy egy órát vett igénybe. Innentől a kínai modulűrállomás egy L alakú szerkezetté vált.



A Ventien modult épp lehúzzák a Tienho elülső, hossztengelyi dokkolójáról (fent), majd elkezdik átforgatását az egyik oldalsó dokkolóra (lent). Az alsó kép nagyjából az egy órás folyamat félidejében készülhetett. A kép alsó részén a Sencsou-14 (Shenzhou-14) személyszállító űrhajó látható. (Képek: CNSA/ Xinhua)

2022. október 9. – A Hajnan-szigeten található Vencsang (Wenchang) indítóközpontban üzemanyaggal töltötték fel a Mengtien űrmodult.

2022. október 11. – Megérkezett Vencsangba a Tiencsou-5 (Tianzhou-5) automatikus nehéz-teherűrhajót indító Hosszú Menetelés-7 (CZ-7 Y6) rakéta elemeit szállító hajó.

2022. október 12. – Az első űrtanóra a Ventien fedélzetéről, egyben a Sencsou-14 személyzetének első űrtanórája. (A korábbi két előadást/bemutatót a kínai diákok számára még a Sencsou-13 személyzete tartotta a Tienho fedélzetéről.) A kiválasztott úttörőpajtások természetesen kérdéseket is feltehettek a tajkonautáknak.


Az október 12-i, harmadik „Tienkung tanóra” egyik helyszíne. (Kép: Xinhua)

2022. október 18. – A Sencsou-14 személyzete megfeszített programja közepette is talált időt arra, hogy egy rövid időre becsatlakozzon a Kínai Kommunista Párt 20. kongresszusába. A legénység parancsnoka elmondta, hogy „a személyzet izgatottságot és inspirációt érzett a beszédeket hallgatva”.


2022. október 25-én a Mengtien (Mengtian) modult szállító hordozórakétát – orrkúpja alatt a legújabb modullal – kigördítették az indítóállásba. (Kép: Tu Haichao / Xinhua)

2022. október 31. – Startol a Mengtien! Az időpont magyar idő (már a téli időszámítás) szerint 8:37.

A Mengtien

A rengeteg kutatóeszköz és kísérleti berendezés miatt komoly áramigény van a 2. és 3. nehéz modulokon, vagyis a Ventienen és a Mengtienen. Ezeken ezért a Tienhóénál jóval nagyobb napelemszárnyak találhatók, melyek fesztávolsága 30 méter, azaz olyan hosszúak, mint egy vízilabdapálya.

A 22 tonnás Mengtien hermetikus részében helyezték el azokat a „szekrényeket” (rackeket), melyek a különféle kísérleti eszközöket, berendezéseket tartalmazzák. A kínai modulűrállomáson lévő rackek többsége – összesen nyolc – a Mengtien modulban, míg négy a Ventienben található. Az első (Tienho nevű) modulban mindössze kettőt helyeztek el.


A Mengtien (a megközelítéskor és dokkoláskor használt eljárásnak megfelelően) csak részben kifeszített napelemszárnyakkal közelít a Tienho elülső dokkolójához. A gömb alakú dokkolókamra alsó részén a Sencsou-14 űrhajó, túloldalon az oda szeptember 30-án átdokkolt Ventien modul. A Tienho hátsó dokkolóján a május 10. óta ott lévő Tiencsou-4 (Tianzhou-4) teherűrhajó. (Fantáziakép: CNSA)


A Mengtien modul elrendezése. A három nehéz űrálomásmodult összehasonlító táblázatunkat a Ventient bemutató cikkünkben találják


Az űrsétákat gyakoroltató nagyméretű medencébe helyezett Mengtien modul jobb alsó részén jól látható az a nagyméretű kamra, melybe olyan kísérleti csomagokat lehet majd behelyezni, melyeknek érintkezniük kell a világűr vákuumával és extrém hőmérsékletével. A túloldali kamra felhajtott ajtaja is jól látszik. Az egyik kamrába a nagyobb és nehezebb eszközöket majd a rövid robotkarok segítségével az űrsétát végrehajtó tajkonauták helyezik be. A másik kamrába a hermetikus térből egy „utcai ruhás” űrhajós egy speciális sín/tálcarendszer és egy kisméretű zsilipkamra segítségével tud kisebb eszközöket kitolni. (Fotó: China Daily)

Hogyan tovább?

A korábbi két nehéz modul indítása nyomán szinte biztosra vehetjük, hogy a Hosszú Menetelés-5B (CZ-5B) rakétának az űrállomással együtt (alacsony) Föld körüli pályára kikerülő központi fokozata ezúttal is irányíthatatlanul fog egy-két hét múlva visszazuhanni a Földre. Miután a fokozatok még hajtóanyag nélkül is 21,3 tonnásak, hosszuk pedig 30 méter, ezek az űrhajózás történetének legnagyobb ellenőrizetlenül a Földre zuhanó kiégett rakétái.

A jelenlegi elképzelések szerint november 6-án indulhat a soron következő nehéz teherűrhajó, a Tiencsou-5. Az új űreszköz a Tiencsou-4 helyét foglalja majd el a hátsó dokkolón, ami azt jelenti, hogy ez utóbbit a következő napokban kell eltávolítani az űrállomásrendszerről.

Ha minden rendben lesz, akkor a következő személyszállító űrhajó, a Sencsou-15 november 26-án startolhat háromfős személyzettel. Ők lesznek az elsők, akik a fent lévő személyzettel „meleg váltást” hajtanak végre, vagyis mintegy 10 napot közösen dolgoznak és végzik el az állomás átadás-átvételét. (Ez azt is jelenti, hogy a Sencsou-14 személyzete valamikor Mikulás környékén térhet haza. Ha így lesz, akkor november utolsó és december legelső napjaiban, két űrállomáson négy nemzet – az Egyesült Államok, Japán, Kína és Oroszország – összesen 13 űrhajósa tartózkodhat Föld körüli pályán.) Az is valószínű, hogy a Sencsou-15 személyzete lesz egyben az utolsó, melyben a 2. és/vagy 3. kínai űrhajós osztályból lesznek csak űrhajósok. Érkezésükkel ugyanis kiépítettnek lesz tekinthető a (személy- és teherűrhajók nélkül is) több mint 65 tonnás kínai modulűrállomás. 2023-tól megkezdődik a kemény kutatómunka, melynek kapcsán várható, hogy hosszabb-rövidebb látogató legénységek (is) érkeznek, melyekben majd megjelennek a 4. űrhajós osztály fedélzeti mérnökei, sőt kutató űrhajósai is – előbb-utóbb pedig külföldi kutató űrhajósok is…


A kínai űrhajóskiképző központban található nagyméretű medencében már a jövő, azaz a T alakú modulűrállomás látható. Jobbra a központi Tienho, balra pedig a T felső szárát alkotó két kutatómodul, egymással szemben. (Fotó: China Daily)

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024